Alternativ till Curve

Verkar som att Curve har enorma problem med sin kundservice, vilket är en deal breaker för mig.

Så frågan är då, finns det något alternativ?

Funktioner jag främst är ute efter är att kunna koppla sina andra kort samt stöd för Apple Pay.

1 gillning

Vad är det för problem? Har inte hört talas om nån annan som kör samma koncept, men finns “lösa” kort man kan ha om man är villig att ha flera.

Här kan du läsa lite:

Jo, det är ju ganska självklart, vilket jag också har. Poängen med Curve är ju att slippa behöva släpa med sig alla dessa kort samt att kort som saknar Apple Pay (t.ex. mitt EverydayCard) får det via Curve.

Antar att det var vad du menade med “lösa” kort?

Curve är en skitbra idé, men jag kan aldrig stödja ett företag som så fatalt tappat pucken när det kommer till kundservice.

Är det dina recensioner eller har du bara läst nån random snubbes klagomål på nätet? Var nyfiken på vad som hänt när du slänger dig med sådana superlativ.

1 gillning

Mina recensioner? Funkade inte länkarna eller? :thinking:

Det är ju review efter review på trustpilot som nämner kass support och nästan 200 kommentarer i deras eget forum/community som diskuterar densamma.

Så du har inte haft några problem själv?

Nej. Jag har inte Curve. Upptäckte detta när jag gjorde research inför införskaffandet.

1 gillning

Har inte Rocker ungefär samma upplägg som Curve?

Kollade lite på Rocker, men verkar som att det enbart går att koppla till ett bankkonto, inte ett eller flera kort.

Men jag kan ha fel. :man_shrugging:

Edit: Går inte ens att koppla till ett bankkonto, man fyller på det via Swish.

Rocker Connect har dom och det innebär att man kan koppla kort och konton i andra banker till Rockerkortet. Dom stödjer även Applepay.

Hur kunde jag missa det? :sweat_smile:

Samtidigt nämns det ingenstans i FAQ:en :man_shrugging:

Vad jag vet så man man i Rocker inte koppla det mot ett kort på samma sätt som Curve. Rocker Connect innebär bara att du hämtar transaktioner från andra banker till Rocker-appen och på så sätt får en samlad överblick av din ekonomi.

3 gillningar

Exakt så är det, pratade precis med deras kundservice (som är toppen!).

Trist.

Synd, jag trodde att Curve och Rocker funkade på samma sätt. Vad är skillnaden (som jag inte fattar)?

Jag har alltid fått förstklassig service från Curve, alla ärenden lösta inom ett dygn iaf, oftast inom någon timme. Även nu på senare tid. På forum skrivs det mest om problem, det är få som startar en tråd bara för att säga att allt funkar bra. Gå in på ett bilmärkes forum och det verkar som att det är världens sämsta bilmärke. Det ”positiva mörkertalet” är ofta enormt. Många av recensionerna på Trustpilot handlar om att folk missat att Curve-kortet har en limit I början, vilket jag tyckte var väldigt tydligt. De skickar heller inte ut Mail via trustpilot vad jag minns vilket tenderar att ge sämre betyg då man får en övervikt på de som är förbannade och som går in där för att skriva av sig. Men de har ändå helt ok betyg där tycker jag.

Men det är bara min erfarenhet av Curve samt mina antaganden baserat på erfarenheter kring psykologin bakom omdömen på företag. Tänkte ändå det kunde vara värt att nämna :).

1 gillning

Om jag förstått det rätt så är skillnaden som följer.

När du använder Curve-kortet så är det bara ett virtuellt lager (wrapper, om du kan programmera) ovanpå dina andra kort.

Säg att du har två kort, ditt vanliga kontokort (knutet till ditt bankkonto) samt ett kreditkort. Hos Curve ställer du då in att när du använder Curve-kortet så ska pengarna dras från ditt kreditkort. Detta kan du närsomhelst ändra via appen så att den använder t.ex. ditt vanliga kontokort.

De har även något som de kallar för Anti-Embarrassment Mode, vilket innebär att om du har kopplat ditt kreditkort till Curve-kortet och gör ett köp som av någon anledning inte går igenom - så har den en automatisk fallback till t.ex. ditt vanliga kontokort. Sjukt smart tycker jag.

Rocker Connect är “bara” en app där du kan få en överblick över din samlade ekonomi genom att den hämtar information från samtliga av dina engagemang. Du kan alltså inte betala med Rocker-kortet och pengarna dras från ditt kreditkort, utan du måste fylla på Rocker-kortet via Swish. Tänk kontantkort till mobiltelefon.

Hoppas jag lyckades förklara skillnaden. Finns säkert andra skillnader, men detta är den funktion jag är ute efter.

2 gillningar

Kul att du är en nöjd Curve-kund!

När (om!) de styr upp sin kundservice kommer jag också bli kund.

Tack för en bra förklaring :+1: :grinning:

Varför inte bara prova Curve? Det är ju gratis.
Jag har använt det länge och det funkar utmärkt, perfekt sätt att få Apple Pay till alla kort. Även bra att använda deras kort utomlands, tappar man det eller om det blir stulet så fryser man kortet snabbt och har underliggande kort kvar för användning

1 gillning

Curve är bra, men det finns några begränsningar:

• Man kan endast koppla kreditkort till Curve, inte bankkort.
  • Fungerar nästan överallt. Har märkt att kortet konsekvent nekas på sidor som använder Collector Banks betallösning, eftersom den verkar tro att det rör sig om en kontoöverföring vilket kostar 1,5% i avgift. Klarna fungerar utmärkt dock.
  • Kortet är brittiskt, vilket innebär att vissa merchants som kräver att man betalar med ett kort utfärdat i samma region som ens adress nekar kortet, t.ex. Steam. Detta gäller dock även bl.a. Komplett Kreditkort (Norge), och Rocker (också Storbritannien).
  • Gratiskortet har en köpgräns på £10 000 per 365 dagar, vilken man hyfsat lätt kan slå i om man gör alla inköp med Curve.