P.F.C. upphör under 2023

Från P.F.C. idag: Du får det här mejlet för att du är kund hos P.F.C. Vi skapade P.F.C. 2018 för att vi tycker att dina pengar är viktiga, så vi gjorde det enkelt att ta hand om dem. Vi vill nu meddela dig att P.F.C.:s tjänster kommer att upphöra under 2023.

Idag säger vi formellt upp affärsrelationen med dig. Detta innebär att ditt konto och ditt P.F.C.-kort och eventuella abonnemang härmed sägs upp. Avtalet har två månaders uppsägningstid och tjänsten kommer att upphöra helt den 22 november 2023.

Undrar vad man ska ha istället för P.F.C.? Verkar vara Wise eller Revolut Standard som är liknande P.F.C.

Nu är jag ju väldigt mycket part i målet som aktieägare i Lunar. Men det är ju det jag röstar på. :slight_smile:

3 gillningar

Var vis och kör Wise! :upside_down_face:

Skämt åsido. Är 111% nöjd med Wise. Använder för internationella transfers och deras bankkort när jag är på resa.

Många bra och enkla funktioner för Auto konvert när kurs nås eller låsa bankkort och skapa separata elektroniska kort för online handel. Kan ha ett gäng påsar med olika valutor och pengarna dras därifrån eller omvandlas om påsen är tom.

Wise hela vägen, och jag äger inte en bit av Wise så är helt opartisk, annat än att jag vill det ska gå bra för dom så de forsätter förbättra en redan bra tjänst. :wink:

4 gillningar

Northmill har jag ersatt PFC med. Lunar använder jag oftast men Northmill har inget valutapåslag så det är bra i andra valutor.

3 gillningar

Lunar fungerar förvånansvärt bra. Gratis dessutom.
Med Skandia slipper jag att betala något till bankerna, förutom förstås den summa de tjänar på avgifter och ränta.

1 gillning

Målet som Lunar har är ju att bli en “riktig bank” så att man inte ska behöva någon annan bank. Det är fortfarande några månader bort, men det blir bättre och bättre för varje månad. Nu är det typ bara bankgiro/autogiro och swish som saknas.

1 gillning

Tråkigt, varit nöjd med PFC. Revolut strulade bara med pass. Lunar är sådär.

När P.F.C. införde möjligheten att handla kryptovalutor i appen så kändes det som att det var på väg utför…

Synd. För jag har använt det från start. Det har fungerat bra, även utomlands. Men, de har väl haft svårt att tjäna pengar på tjänsten.

Hur för man över pengar till lunar?

Sätter man in pengar på kortet via Swish?

Ja att swisha över pengar är enklast.

1 gillning

Numer är de ju en “riktig” bank så du har ett svensk bankkontonummer som om du skulle föra över pengar till Swedbank eller någon annan bank. Sedan fungerar Swish som @aen skriver.

2 gillningar

Har Lunar valutaväxlingsavgift? Om inte, finns det något annat gratisalternativ där man slipper avgifter för uttag och valutaväxling?

Ja det ser ut som det tyvärr, 1.5% i avgift, ganska mycket om man har gratiskortet.
Screenshot_20230918-215215

Undrar också vad man ska köra på då. Handlar i utlandet rätt sällan så att betala en månadskostnad för det går ju bort direkt.

1 gillning

Var perfekt att ge till gamlingar som vägrat teknikutveckling sedan 90-talet, kunde man bara swisha en slant när de behövde.

Vad finns det för bra gratisalternativ som erbjuder samma funktionalitet utan en massa krusiduller, med kostnadsfria kontantuttag på åtminstone en tusenlapp i månaden?

Tror de tillåter svenska körkort sedan en tid. Men kan ha fel!

Annars kan jag hålla med om tidigare inlägg att wise är riktigt bra. Båda låter dig hålla saldon i kronor.

1 gillning

Northmill är bra när det funkar.

• Gratis
  • Inga valutapåslag
  • Max 15.000 per månad vilket sällan räcker hela vägen om man använder kortet på semester för flera personer
  • Sparkonto med bra ränta som man kan fylla på kortet från
  • Kortet funkar inte alltid, oklart varför

Revolut Standard

• Nästan gratis
  • Fungerar i min erfarenhet alltid
  • Inget valutapåslag upp till 10.000 kr/mån, därefter 0.5%. Fortfarande bättre än de flesta.
    Obs: på helger tar de 1.5% extra
    valutaväxlingspåslag, så växla innan om du ska på weekend (du kan ha flera konton i olika valutor).
  • Nuförtiden har man ett vanligt IBAN nummer, tidigare var det lite struligt att sätta in pengar.

Vad menas med att Northmill ”inte alltid funkar”?

En grej man inte alltid tänker på är att ”inget valutapåslag” fortfarande inte alltid innebär ”billigast”. Oftast använder man då Mastercards eller visas växlingskurs.
Revolut och Wise däremot är ett ”multi currency” kort där växlingen görs av revolut/Wise istället.

Kollar man nu tex för 1000€ så blir de med Mastercard (utan valutapåslag) 50kr dyrare än revolut och 20kr dyrare än Wise
Ingen jättesumma men ändå något man ska känna till när man jämför :slightly_smiling_face:

2 gillningar

När jag räknade på detta kom jag fram till en något högre summa, 70 kr tror jag det var. Då räknade jag på ett medel av några olika Revolut-kurser från samma dag. Då jämförde jag med Visa och Mastercards kurser är något sämre än Visas.

2 gillningar