Från P.F.C. idag: Du får det här mejlet för att du är kund hos P.F.C. Vi skapade P.F.C. 2018 för att vi tycker att dina pengar är viktiga, så vi gjorde det enkelt att ta hand om dem. Vi vill nu meddela dig att P.F.C.:s tjänster kommer att upphöra under 2023.
Idag säger vi formellt upp affärsrelationen med dig. Detta innebär att ditt konto och ditt P.F.C.-kort och eventuella abonnemang härmed sägs upp. Avtalet har två månaders uppsägningstid och tjänsten kommer att upphöra helt den 22 november 2023.
Undrar vad man ska ha istället för P.F.C.? Verkar vara Wise eller Revolut Standard som är liknande P.F.C.
Skämt åsido. Är 111% nöjd med Wise. Använder för internationella transfers och deras bankkort när jag är på resa.
Många bra och enkla funktioner för Auto konvert när kurs nås eller låsa bankkort och skapa separata elektroniska kort för online handel. Kan ha ett gäng påsar med olika valutor och pengarna dras därifrån eller omvandlas om påsen är tom.
Wise hela vägen, och jag äger inte en bit av Wise så är helt opartisk, annat än att jag vill det ska gå bra för dom så de forsätter förbättra en redan bra tjänst.
Lunar fungerar förvånansvärt bra. Gratis dessutom.
Med Skandia slipper jag att betala något till bankerna, förutom förstås den summa de tjänar på avgifter och ränta.
Målet som Lunar har är ju att bli en “riktig bank” så att man inte ska behöva någon annan bank. Det är fortfarande några månader bort, men det blir bättre och bättre för varje månad. Nu är det typ bara bankgiro/autogiro och swish som saknas.
Numer är de ju en “riktig” bank så du har ett svensk bankkontonummer som om du skulle föra över pengar till Swedbank eller någon annan bank. Sedan fungerar Swish som @aen skriver.
Var perfekt att ge till gamlingar som vägrat teknikutveckling sedan 90-talet, kunde man bara swisha en slant när de behövde.
Vad finns det för bra gratisalternativ som erbjuder samma funktionalitet utan en massa krusiduller, med kostnadsfria kontantuttag på åtminstone en tusenlapp i månaden?
Max 15.000 per månad vilket sällan räcker hela vägen om man använder kortet på semester för flera personer
Sparkonto med bra ränta som man kan fylla på kortet från
Kortet funkar inte alltid, oklart varför
Revolut Standard
Nästan gratis
Fungerar i min erfarenhet alltid
Inget valutapåslag upp till 10.000 kr/mån, därefter 0.5%. Fortfarande bättre än de flesta.
Obs: på helger tar de 1.5% extra
valutaväxlingspåslag, så växla innan om du ska på weekend (du kan ha flera konton i olika valutor).
Nuförtiden har man ett vanligt IBAN nummer, tidigare var det lite struligt att sätta in pengar.
En grej man inte alltid tänker på är att ”inget valutapåslag” fortfarande inte alltid innebär ”billigast”. Oftast använder man då Mastercards eller visas växlingskurs.
Revolut och Wise däremot är ett ”multi currency” kort där växlingen görs av revolut/Wise istället.
Kollar man nu tex för 1000€ så blir de med Mastercard (utan valutapåslag) 50kr dyrare än revolut och 20kr dyrare än Wise
Ingen jättesumma men ändå något man ska känna till när man jämför
När jag räknade på detta kom jag fram till en något högre summa, 70 kr tror jag det var. Då räknade jag på ett medel av några olika Revolut-kurser från samma dag. Då jämförde jag med Visa och Mastercards kurser är något sämre än Visas.