Alternativ till Revolut?

Jag och sambon har använt Revolut som ett gemensamt matkonto i ungefär ett år och varit nöjd. Nu ska dock företaget flytta alla användare från england till lettland eller något för att undvika Brexit problem. Detta har nu lett till de vill bekräfta ens identitet igen. Både jag och sambon har försökt flera gånger med pass och körkort men får inte det godkänt. Igår så slutade appen fungera helt på min telefon (Oneplus 6, Android 10). Kraschar direkt när jag öppnar den. Kollar man på Google play så står det att min enhet inte är kombatibel och det finns massvis med reviews av folk som har liknande problem. Så vi tänker säga upp det nu, känns väldigt oseriöst.

Så jag undrar helt enkelt, vad finns det för bra alternativ till Revolut? Det bör vara ett kort utan kredit som man sätter in pengar på. Vi sätter alltså in en summa var varje månad och sedan använder främst hon det när vi/hon handlar. Det vore bra om det fanns någon som erbjöd två kort till samma konto eller liknande så jag också kunde ha ett kort. Det hade även varit fint med någon slags bonus.

1 gillning

Jag har inte några problem och har inte behövt identifiera om mig, men jag har en iPhone :wink: De brukar ofta vara mer kompatibla än det spretiga android-träsket…

P.F.C funkar fint för mig och har inte samma krångel med att bekräfta sin identitet, går att få hem ett kort med enbart bankid. Inte lika mycket funktionalitet som Revolut men jag har ändå ingen användning för valutakonton osv.

Ser intressant ut. Har de någon cashback eller liknande? Flera kort?

Hittade även något gammalt svar här i frågelådan att Volvo tydligen ska ha ett rätt bra kort.

Volvos kort är hyfsat bra förutsatt att man är fossilbilist och kan dra nytta av återbäringen i form av bensin. Det funkar i och för sig med biltvättar också.

Tidigare har dock något smarthuvud kommit på att det är lämpligt att skicka ut reklam till appen flera gånger om dagen, vilket måste bekräftas med BankId. Men nu verkar det som att människan har fått sjukdomsinsikt och aviseringarna har upphört.

Volvokortet är ett kreditkort, så det är inte riktigt samma sak som att ha ett Revolutkort. Revolut är mer som ett förbetalt betalkort. Fördelarna med ett äkta kreditkort är bland annat att det är banken som tar risken om man handlar av någon som kommer på obestånd eller strular med leveransen av annan anledning. Nackdelen med kreditkort är att man åtminstone tillfälligt kan förlora hela det beviljade kreditbeloppet om någon kapar kortet. På Revolut kan man ju inte förlora mer än saldot.

Om man betalar hela räkningen i tid vid slutet på nästkommande månad är krediten kostnadsfri, och det är heller ingen årsavgift. Kontantuttag med Volvokortet kostar 2 %, dock minst 40 kr. Revoluts kontantuttag är kostnadsfria.

Volvokortet har en valutaväxlingsavgift på 1,5 %, så i det avseendet är det inget vidare.

Jag ser Volvokortet och Revolut som komplement till varandra, men det går naturligtvis att klara sig med bara det ena.

Jag fick också identifiera om mig. Funkade inte första gången pga fotot som man skulle ta på ansiktet antagligen blev för mörkt men andra gången blev det godkänt.

Inga problem annars med appen, iphone 8.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.revolut.revolut&hl=en&gl=US&showAllReviews=true

Bara att kolla där…

Största fördelen med Revolut för oss var att man automatiskt kunde sätta in pengar varje månad.

Går detta att göra med kreditkort?

Ge Revolut något extra försök om några dagar eller vecka. Även storbanker får tekniska problem ibland. Ännu mer nykomlingar som dessa. Jag är otroligt nöjd med Revolut.

Jag har OK/Q8 där man sätter in pengar förslagsvis månadsvis och använder det för löpande utgifter. Är också ICA medlem vilket innebär att jag får cash back både från OK och ICA. Enkelt även om det kanske finns andra alternativ som ger mer cash back.

Jag har en OnePlus 6 med Android 10. Har aldrig haft några problem med Revolut på den. Jo, det var problem en gång med då gick de snabbt ut med information om att uppdatera appen och problemet var löst. Jag har haft betydligt fler och större problem med Handelsbanken.

Har också bekräftat identiteten på samma telefon efter flytten till Lettland. Inga problem med det heller. Följ instruktionerna så går det bra!

För info så kan man sätta in pengar på Volvokortet också genom att betala “för mycket” på räkningen som kommer.
Förr hade de tom ränta på dessa pengar.

De godtog vare sig mitt eller min sambos körkort och pass flera gånger så gav upp. Kör Lunar och PFC nu istället och det funkar bra.

Då låter det som att vi alla tre är nöjda kunder på var sitt håll!

Jag skulle slå ett slag för danska Lunar som är ett kostnadsfritt prepaid kort helt utan uttagsavgifter eller valutaväxlingsavgifter (bank interchange rate). Detta har jag använt mycket på semester i Grekland lätt att flytta över pengar via kort elller Swish.

De har gemensamma konton oh även sparmål - borde passa era behov bra:
https://lunar.app/se/gemensamt-konto/

Det låter superkonstigt. Jag behövde inte göra något alls med flytten. iPhoneappen crashade aldrig, jag behövde inte identifiera om mig, och vipps var kontot i ett annat land utan att jag märkte av det utöver att IBAN-numret hade ändrats.

Jag kanske har förstått fel men tolkar att kontantuttag med Lunar Standard kostar 9kr? På de övriga korten är det kostnadsfritt.

Hej Thomas, nej jag tror du har rätt, de ändrade nyligen sitt erbjudande och jag antog att det fortfarande är det samma som jag har haft i ett par år nu.

Men du ser ut att ha helt rätt ang de 9 kr/uttag. Då blir det ju mindre bra på Greklands semestern…
Även om 9kr på t.ex. 2000 kr fortfarande är en lägre avgift än de flesta (0,45%)

Hos P.F.C. kan du skapa en grupp mellan två konton så gör ni gemensamma köp kan ni lägga det i den gruppen. Appen räknar ut hur mycket ni betalat och hur man ska dela upp skillnaden för att det ska vara rättvist.

Däremot är kontoutdrag krångligt. Jag har iaf inte lyckats med något smidigt, men kanske går!

De har inga valutaväxlingsavgifter så köp i utländsk valuta är lätt.

När Revolut krävde ID-handling o inte godkände körkort blev det byebye!

Ska nog testa P.F.C. Men annars trivs jag oerhört bra med mina kort från Storbanken oxå… så ingen katastrof!