Tips när det gäller att arbeta i Danmark

Hej!

Jag har nyligen börjat arbeta i Danmark och känner mig lite vilse när det gäller allt praktiskt gällande pension, överföring av lön, skatteavdrag och liknande.

• Vad är det billigaste/bästa sättet att föra över lönen på för att slippa växlingsavgifter och annat? Hörde från någon att Revolut är ett bra alternativ och någon annan nämnde att det finns särskilda pendlarkonton på storbankerna.

• Finns det någon tjänst, likt minpension.se, där man kan få en översikt över allmän pension och tjänstepension? Går det att generellt att göra förändringar i sin pension, typ byta fonder eller skiljer detta sig åt från olika arbetsgivare? Är pensionen ofta placerad i dyra lösningar från början?

• Läste i någon tråd här på forumet att det finns möjlighet att ansöka om undantag från PAL-skatt. Är detta något man bör göra eller blir det aktuellt när man går i pension?

Andra tips och råd från er på forumet mottages gärna :slight_smile:

Tack på förhand!

1 gillning

Snabbt svar på språng:

1. De stora bankerna har paket/tjänster som gör det gratis att skicka pengar över gränsen. Kravet är att du är kund i samma bank i bägge länderna.
  2. Tjänstepension påminner om det svenska systemet
  3. Det skall du söka om nu omgående

Tjabba! Kul, arbetar också i Danmark.

1. Har inte hittat något billigare än Lunar, men avskyr iofs storbankerna. Vi är tre svenskar på jobbet som kör Lunar nu och verkar funka bra.

Tack för svar!

Ska undersöka det med tjänstepensionen och se om jag kan göra några ändringar.

Känner mig lite osäker på PAL-skatten. Vad är det egentligen man ansöker om? Är det skatt på de inbetalningar som arbetsgivaren gör till pensionen eller handlar det om månadslönen?

En annan fundering. Min arbetsgivare betalar in 8% i pension och sedan bidrar jag med 4% själv, men det finns även möjlighet att öka mitt egna bidrag. Låter lite som löneväxling i mina öron, men är osäker på om det är lönsamt eller om det är bättre att spara på egen hand i ISK. Hur tänker ni?

Super! Har du då ett Lunar-konto både i Sverige och Danmark och för över pengarna mellan dessa? Har du uppgraderat till deras Premium eller Pro-paket eller kör du på den kostnadsfria?

Tänk på att det inte finns någon motsvarighet till arbetsgivaravgifter i Danmark, justera för det när du tittar på ev. lön och hur det skiljer sig från svensk lön.
Inbetalningarna du gör till din pensionsordning (det du liknar med löneväxling) är ”i princip” grunden för din pension i Danmark.

Edit: PAL-skatten är skatt på din avkastning vart år, dvs att skatten urholkar ränta på ränta effekten i ditt pensionssparande. No-brainer och straight forward att ansöka om undantag till den.

Edit 2: https://www.pensionsinfo.dk - överblick som minpension.se

1 gillning

Japp, kör Lunar på båda sidorna. Har deras dyraste paket i Sverige (föll för ett graverat kort), men kommer nog nedgradera det inom kort. Får noll värde utav det.

1 gillning

https://skat.dk/data.aspx?oid=109812

Där finns lite instruktioner hur du kan ansöka att bli befriad från denna skatt. Det var min pensionsrådgivare där som uppmanade mig att be om undantag från denna skatt. Det är jag glad för, då jag maximerade mitt sparande i den pensionen (20% av lönen är gränsen innan det krävs hälsoundersökning etc). Ökar du din frivilliga del minskar den delen du betalar inkomstskatt på. Vilket gör det till en riktigt bra deal om man har möjlighet till det. Framförallt om du ligger strax över toppskatt (568900 DKK på helår). Sänker du dig under den gränsen, slipper du betala de extra 15% på det som tidigare låg över.

Himmel. 79 pix I månaden för att kunna föra över pengar? Det är ju långt dyrare än vad bankerna som gör det gratis tar för hela sitt paket :slight_smile: . Därför mitt stående tips är att se om du kan byta till en bank som finns i bägge länder, eller har gratis överföring mellan Danmark och Sverige. Vissa banker har nämligen det för Öresundspendlare.

Ser inget hinder mot att det inte skulle fungera med gratis-lunar när jag läser deras prislista dock.

149! För ett metallkort som jag knappt använder iom att det är mycket smidigare att använda mobilen :grimacing: Föra över pengar kan jag göra ändå! Därav att det ska avslutas.

Och ska sägas att det kostar en slant att föra över med Lunar. Inte helt hundra på hur mycket, har inte optimerat på det här alls.

1 gillning

Du har lönekonto hos Lunar också?

1 gillning

Jag har efter 20 års arbete i dk endast hittat Nordea som gratisalternativ till överföringar. Använde SEB innan de stängde ner sina brokonton och hör från kollegor att Swedbank gör detsamma nu. Danske bank ska vara ett alternativ men ingen erfarenhet. Lunarbank tar 1% i växlingsavgift på beloppet så att dra lönen där är kostsamt. Som Nordea förmånskund så kan man få ett gratiskonto i Dk och göra interna överföringar till sitt svenska Nordeakonto kostnadsfritt. Haken är att man måste godkänna varje transaktion via telefon. Sms går om man har danskt nr, men det har jag inte. Det kan kringås genom att starta en stående överföring varje mån på ett fast belopp. Det behöver då bara godkännas när man skapar överföringen. Nackdelen är ju att lönen inte är densamma pga växlingskurs. Hoppas detta ger lite mer kött på benen.

Inte än. Hade en jävla cirkus med bankval och MitID. När nästa lön kommit kommer jag gå över och ha lönekonto hos Lunar.

Just nu har jag lönekonto hos DanskeBank, för över pengarna till Lunar i Danmark, för över pengarna från Lunar Danmark till Lunar Sverige och för att betala räkningarna gör jag en överföring från Lunar Sverige till Icabanken. Som sagt, inte optimalt haha.

Lunar verkar ta en växlingsavgift på 0,5% och ytterligare 50 kr om det inte är EUR som man för över.

Som du skriver så är Nordea kanske ett bättre alternativ, verkar ju faktiskt vara kostnadsfritt om man gör överföring mellan Nordea-konton. Osäker på om de tar ut någon växlingsavgift dock.

Om ni har barn tipsade en kollega mig om att det danska barnbidraget är högre än det svenska så man ansöka om mellanskillnaden mellan det svenska och danska.

Vet ni förresten hur det fungerar med ränteavdrag? Är det liknande avdraget som man får i Sverige (30%?) eller är det bättre att “föra över” 100% av räntan till min fru och låta henne dra av allt i Sverige?

Samma kollega tipsade även om att det kan vara lönsamt att göra en sambeskattning med sin partner och att det finns något som heter typ “frue-bidrag”. Något ni är bekanta med? :slight_smile:

1 gillning

Lön: Lunar i DK
Skickar til Revolut - växlar til SEK
Skickar från Revolut til Svenska kontoet.

Protip: Ansök om “Fritagelse af PAL-SKAT”

Där kan du spara en del på dit pensionssparande över åren

Kan du inte bara använda Lunar?

Är intresserad av hur du/ni praktiskt kan ha konto i båda länderna! Växlar ni mellan två Apple-ID för att komma åt apparna, eller har ni det ena landet i appen och det andra bara på nätet?

Inte för att betala räkningar i Sverige, än. Och hann inte uppdatera lönekontot den här månaden!

Man kan ha båda kontona i appen, men det är lite bökigt. Gå in på inställningar och resetta appen helt. På så sätt kan du byta land när det behövs. Använder bara det Danska kontot för att flytta pengar, så får göra den övningen en gång i månaden.

1 gillning