Revolut och Handelsbanken

Hej,
Jag jobbar i Köpenhamn och har hittills fört över min lön från danska Handelsbanken till svenska Handelsbanken, men nu har de försämrat villkoren rejält, så jag vill hitta ett annat alternativ.
Någon som vet om det går att föra över min lön från mitt danska konto genom tillhörande bankkort till Revolut och sen växla pengarna där och föra över dem till mitt svenska konto.? Helst utan en massa avgifter förstås. :slight_smile: och att överföringarna går hyfsat snabbt.
Förstår att jag måste teckna ett Premium abonnemang på Revolut

1 gillning

Sedan några månader tillbaka tar Revolut en avgift på 0,24% för SEK-utlandsbetalningar med Premium (tidigare gratis). Själv har jag avslutat Premium och slutat skicka pengar till Sverige.

https://wise.com/ hade bra växlingskurser när jag kollade för någon månad sedan. Blev aldrig att jag använde det och jag har inte koll på avgifterna.

Vällkommen!

Jag vet ingenting om Revolut, men 2 andra alternativ:

1 gillning

Men jag kan väl sätta in pengar på Revolut från danska Handelsbanken utan avgifter?

Jo, det tror jag; har inte varit med eller hört om några insättningsavgifter. Själv tar jag dock emot lönen direkt på Revolut.

Sitter i samma sits och har haft Revolut ett tag som premium kund (premium kostnaden tjänar jag in via cashback då jaghandlar med kortet). Vill bli kvitt min bank där jag enbart betalar fackföreningsavgifter och a-kassa ifrån vilket nu är möjligt att betala vi bankkort.

Det man kan göra om du är statligt anställd är att skicka sin lön via nemkonto (Det anger du via e tjänst) ett utlandskonto eller förmodar jag att du måste be din arbetsgivare att betala ut till ett utlandskonto (nemkontoöverföring till Revolut överföring sker i EURO). Fria överföringar till utlandet blir det om man skickar pengar i EURO annars tillkommer det kostnader antingen för sändaren eller mottagaren i form av överföringskostnad.

Jag har alltid valt att skicka mina pengar till Revolut från mitt Nordea konto i EURO som är avgiftssfritt från Nordea iallafall sedan växlade jag pengarna till SEK när kursen låg bra till i Revolut avgiftsfritt som premiumkund och förde över en mindre överföring till mitt svenska konto för fasta avgifter, resten betalas via mitt Revolut bankkort. Fördelen med Revolut för mig att jag på Revolut kan ha ett konto med danskvaluta och även om det inte ligger några pengar på detta konto så flyttas växlas det pengar dit från ett annat konto avgiftsfritt med den dagen växlingskurs så du altid kan betala avgiftsfritt där du är i lokal valuta. Reser man mycket så är detta ett fantastisk sätt att komma runt avgifter.

Försökte hitta den info som du skriver om på Revolut men hittar inte den? Kontrollerade mitt kontoutdrag på en svensk betalning ser inget där heller?

Kontrollerad det via chatten och fick detta svar?

Two types of fees may appear when you use Revolut card for online or POS card payments: charged by merchant and by Revolut:

Fees charged by the merchant:

• Surcharge fees

Merchants may charge you an additional fee if you choose to pay by card. This fee is defined by the merchant.

For example, if you pay £10 (British Pounds) at a store, the merchant may apply a £0.5 surcharge, so you’ll be charged a total of £10.5.

• Currency exchange on the merchant side

When you are shopping abroad or are making a purchase from a foreign website, the merchant may provide you with the option of being charged in your “home currency”, rather than in the country where the merchant is based (“local currency”). If you accept the currency exchange, the merchant will apply its own exchange rate and charge you extra. This is referred to as dynamic currency conversion (“DCC”). For more information, visit What is Dynamic Currency Conversion (DCC) FAQ.

Revolut fees:

Spending with the Revolut multi-currency card in store or online is generally at no cost. However, to be sustainable, we have to employ a fair usage policy for foreign exchange.

Currency exchange transactions are not charged up to 10,000 kr per month. Anything above these allowances is charged 0.5%. You can check your remaining allowance at any time under your current price plan in the ‘Profile’ section of the app.

Apart from the fees listed above, weekday and weekend fees apply for currency exchanges, and they are charged regardless of your plan:

• On weekdays, no fee for fiat currencies except for THB, where the fee is 1%.

• On weekends, there is a mark-up fee of 1% for all currencies except for THB, where the fee is 2%.

For more information, visit Will I be charged for exchanging foreign currencies?) FAQ.

Sorry, jag var otydlig där, menade vanliga utlandsbanköverföringar – inte kortbetalningar – alltså typ skicka pengar till ett svenskt Handelsbankenkonto med ett osvenskt Revolutkonto. Personal Fees (Premium) | Revolut MT har en länk till prislistan.

Som jag skrev så tar jag emot min lön i EUR och växla allt avgiftsfritt till mitt svenska revolutkonto oftast med den bästa växlingskursen och då är överföringen avgiftsfritt till mitt svenska konto :smiley:

Det där är lokala betalningar, inte utlandsbetalningar.

Handlar du för 140 000 kr inom EU eller 14 000 kr utanför EU, per månad, för att tjäna in de 139kr/mån? :open_mouth:

Cashbacken är inte jättegenerös hos Revolut.

Jag har premium, inte metal, då jobbet betalar ett kort per år för en viss summa. Därför obegränsad mängd valutahandel. Har svårt att motivera att betala extra för Metal, enda skilnaden är väl typ cashback.

Jag använder Revolut mestadels för att växla från SEK till EUR. Och sedan vidare till ett EUR konto. Det är avgiftsfritt att skicka EUR mellan EUR konton inom EMU oberoende land.

Andra vägen, dvs man skickar pengar till ett SEK konto i Sverige från Revolut kanske har en avgift, det du syftar på @havsekorre ?

Har man pengarna kvar på Revolut o använder Revolutkortet för betalningar blir det aldrig någon avgift. Men de tär ju inte rimligt om det rör sig om besparingar eller större summor. Wise är nog bättre alternativ då.

@OptimeraMera Nej du tjänar inte in hela avgiften inte ens större delar men det bidrar till att sänka kostnaden. O,1% per köp är inte den bästa kickback man kan tänka sig såklart och tack för kommentaren.

@havsekorre Jag hittade den kostnad som som hänvisar till som är 0,3% måste undersöka var denna kostnad blir redovisat för det gör den inte på själva kontoutdraget. Stämmer det är ”local Payments” Tack för tipset!

Stämmer tar bort bilden till det så det inte blir missvisande.

Ja, om man har ett osvenskt Revolut. Har man ett svenskt räknas det som en lokal betalning.

Dock kanske man ska betänka att en avgift på tre promille motsvarar typ två veckors genomsnittlig värdeökning på börsen, så det är väl inte hela världen, och för stora betalningar (>€10k) slår man i taket på €30. Enda anledningen till att det svider är nog att man vant sig vid att det är gratis.

1 gillning

@havsekorre @OptimeraMera fick detta svar nu från Revolut :smiley:

1 gillning

Finns det svenskt Revolut, eller vad menar du egentligen?

Jag menar ett svenskt Revolutkundkonto. Landet på det kontot avgör vilka betalningar som ses som “local payments” och därmed är avgiftsfria. Bor man exempelvis i Danmark har man i stället ett danskt Revolutkundkonto och kan skicka pengar avgiftsfritt i DKK till Danmark men får betala en avgift för betalningar till andra länder (utom SEPA/EUR, som är avgiftsfritt för alla).

1 gillning

Aha, ja det kunde jag nog listat ut om jag läst hela konversationen :slightly_smiling_face:

Det finns årskontrakt också för 1300kr. Jag har ett som går ut i februari. Kommer inte förnya utan kommer nöja mig med Standard.

Jag använder inte Revolut så mycket längre, tycker det är smidigare med Curve. Men så tar jag inte emot lön med Revolut heller.
Förut fick man bonus (cashback) för insättningar till Revolut, men nu är det bara ett fåtal banker/kort som det går med.

Du för inte över till Revolut FRÅN Handelsbanken DK, dvs inloggad på banken. Du ska i stället logga in på Revolut, klicka på “lägg till pengar”, och då hämta IN pengar från ditt Handelsbanken DK bankkort. Det tar 1 sekund, och kostar ingenting.
Sedan från Revolut, inloggad på Revolut, överför du pengarna till Handelsbanken SE. Gratis.