Det går inte att göra en vanlig banköverföring till Revolut?! Någon som vet hur man gör om man har länsförsäkringar bank? Hos Revolut verkar man bara få ett IBAN nummer och det går inte att ange som mottagare hos LF.
Jag för över pengar från mitt kort som jag har reggat i Apple Pay. Bara klicka på Lägg till mer pengar i Revolut-appen så dras det från mitt digitala kort från SEB.
Men jag vill göra en stående överföring varje månad, det verkar inte gå? ![]()
Enligt AI så går det.
För att göra en stående överföring till Revolut från Länsförsäkringar Bank behöver du registrera en återkommande utlandsbetalning (SEPA) via Länsförsäkringars internetbank. Eftersom ditt Revolut-konto har ett litauiskt IBAN-nummer räknas detta som en internationell överföring. [1, 2, 3]
Gör så här steg för steg på datorn (rekommenderas, då utlandsfunktioner ibland är begränsade i mobilappen):
1. Hämta dina kontouppgifter i Revolut
-
Öppna Revolut-appen.
-
Tryck på flagg-ikonen (välj EUR eftersom Revoluts huvudkonto ligger i eurozonen och SEPA-betalningar i EUR är avgiftsfria).
-
Tryck på Detaljer (eller Konto).
2. Lägg upp betalningen hos Länsförsäkringar
-
Logga in på Länsförsäkringar Bank. [1]
-
Gå till Betala och överföra och välj Utlandsbetalning. [1, 2]
-
Ange mottagarens namn (ditt eget namn), Revoluts IBAN och BIC/SWIFT. [1]
-
Välj valuta EUR (att skicka SEK till ett litauiskt IBAN kan medföra extra växlingsavgifter hos Länsförsäkringar, så det är oftast bäst att låta Revolut sköta växlingen eller skicka EUR direkt).
-
Klicka i rutan för Stående överföring / Återkommande betalning (om detta alternativ saknas direkt under utlandsfliken, lägg till Revolut som en sparad mottagare först för att kunna schemalägga transaktionen). [1]
-
Välj önskat intervall (t.ex. månadsvis) samt startdatum.
-
Godkänn med BankID.
Viktigt att tänka på:
-
Kostnad: En SEPA-betalning (överföring i EUR inom EU/EES) är kostnadsfri hos Länsförsäkringar. Din ordinarie bank kan dock ta en valutaavgift om de växlar dina svenska kronor till euro vid skickatillfället. [1]
-
Tid: Överföringen är inte omedelbar. Det tar vanligtvis 1–2 bankdagar innan pengarna syns på ditt Revolut-konto efter att de har dragits från Länsförsäkringar. [, 2]
-
Beloppsgränser: Länsförsäkringar har en transaktionsgräns på totalt 250 000 kr per rullande 7-dagarsperiod för utlandsbetalningar. [1]
Vet ej om det går att göra stående överföringar. För utlandsbetalningar behöver du antingen aktivera en speciell tjänst eller fylla i blankett+ringa.
Jag har haft samma problem, du måste ansöka om att kunna göra stående utlandsbetalningar. Så här skriver LF på sin hemsida:
Om du har behov att göra återkommande betalningar till utlandet kan du ansöka om att lägga till tjänsten för att kunna göra utlandsbetalningar själv via Mina sidor. Ring Telefonbanken, 0771-666 555, eller besök ett av våra kontor, för att ansöka. Vi kan behöva underlag som styrker ditt behov av att göra utlandsbetalningar.
Jaha, det sög ju tyvärr.
Blir bättre när dom öppnar den svenska filialen..
Har samma problem. Jag pratade precis med LF:s kundtjänst. Default-läget är att deras kunder inte har möjlighet att lägga upp utlandsbetalningar via internetbanken. Den möjligheten öppnas endast upp om kunden kan visa ett befintligt transaktionsmönster till utlandet med en av banken godkänd anledning.
Överföring till kontokort hos konkurrerande bank i Litauen kvalar tydligen inte in. Vem hade kunnat ana det?
De hänvisar till överföringar via telefonbanken a 50 kr / transaktion.
Workaround för mig är att föra över pengarna till konto i SEB och därifrån vidare till Revolut. Alternativt göra en betalning från en kreditkortleverantör som godkänner den typen av transaktioner. Norwegian och Avida, till exempel.
LF levererar! ![]()
Bytte får något år sedan bort från LF. Skitbank.
Både Nordea och Swedbank är bättre. Revolut är också väldigt trevlig, ser fram emot när de får en svensk filial.
Sanslöst! Är fri rörlighet av kapital inom EU inte en giltig anledning?
En workaround är att använda Wise som mellanhand. De har gjort en habrovink med svenskt bankgironummer trots att de inte är svenska. Därifrån gör man en direktöverföring till Revolut. Det enda störande är att banköverföringen från svenskt konto till wise tar något dygn.