Gratis bank med kriterier

Hej, jag letar efter en bank med samtliga funktioner annars kan det kvitta :smiley:

1. Återkommande månatlig internationell överföring (IBAN) (inom EU)
  2. Möjlighet att skicka det i SEK. Alltså att mottagarbanken gör växlingen.
  3. Svensk bank eller i alla fall möjlighet att återkommande föra över SEK dit.
  4. Inga kostnader på de tre övre punkterna.

Swedbank, Nordea, ICA, Revolut, Klarna och Northmill uppfyller inte mina krav.

Någon som vet? :smiley:

Du kan lägga till SEB och Skandia på listan över banker som inte uppfyller alla dina kriterier

1 gillning

Lunar, Länsförsäkringar, Handelsbanken, Nordnet, Avanza, Klarna och Svea med.

Hade Lunar bara haft en liten kryssruta för återkommande betalning som många har så hade de klarat allt.

Wise? Inte svensk men kan ju göra överföringar och växlingar i/till sek, verkar tillåta återkommande överföringar
What are scheduled transfers? | Wise Help Centre

Tack för tips. Jag gjorde ett konto på wise igår för att testa men dels så måste jag återkomma med bild på legitimation och dessutom (verkar det som) föra över 200kr innan jag kan få tillgång och se alla mina uppgifter.

Har de inget svenskt bankkonto eller möjlighet att automatiskt dra SEK från mitt kort varje månad så kommer det inte fungera för mig.

Ska undersöka det under dagen.

Obs att det kostar att ta ut pengarna igen! Gick på den niten…

På Wise? Då har de alltså ingen möjlighet att föra över pengar kostnadsfritt via IBAN?

Hann inte lägga till bilden :stuck_out_tongue:

Inte vad jag hittat iaf…

Nej jag ser nu också att de tar betalt även för utgående via bankgiro.

Dessutom kunde min bank inte ha återkommande överföringar via bankgirot så det var 2 grejer det sket sig på.

Så - vad är det som Revolut saknar? (förutom naturligtvis ”att vara svensk” -delen, som jag håller med om att det ibland behövs) Eftersom jag för närvarande har en stående månatlig överföring av SEK från min Revolut till en DE IBAN upprättad … Och jag har inte konfigurerat det, men jag trodde att du kunde fylla på automatiskt från kortet?

Det är till Revolut jag vill ha en återkommande överföring i SEK till.

Swedbank som jag har idag har av någon anledning begränsat sig så att jag bara kan skicka EURO och USD till Revolut. Och blir det ju till Swedbanks sämre kurs.

ICA som jag också har går det fint att skicka SEK till Revolut med MEN där kan jag inte ha en återkommande överföring.

Så det jag letar efter är en gratis bank som återkommande kan skicka SEK via IBAN till Revolut. Men som också kan ta emot SEK från Swedbank. Och för det så måste den ha ett svenskt kontonummer.

Lunar är den som kommit närmst. Det är gratis, jag tror att de har svenskt bankkonto som funkar för swedbank, de kan föra över i SEK till Revolut. MEN de har ingen liten ruta för mig att kryssa i (ÅTERKOMMANDE)

Om du kan göra avkall på automatiskt och spendera 20 min per år att lägga upp betalningar fungerar SEB för dina behov. Gratis om du inte har betaltjänst (bankgiro/postgiro) eller kort. Kan skicka SEK till Revolut

Dock, att ha en bank endast för mellanlandning av pengar kan trigga pengatvätt rätt lätt. Bättre att byta till ICA/SEB/Lunar då

Ok jag trodde det var minimum 50kr/månad.

Ok så de erbjuder inte heller återkommande IBAN-överföringar. Lite dåligt.

Tack för engagemanget men kan jag inte automatisera det helt så går det lika snabbt att bara göra en direktbetalning med ApplePay.

Dock tiden jag lagt ner på att hitta en bank så är jag nog snart uppe i 1000st manuella överföringar. Men jag får se det som ett bidrag till nästkommande person. :smiley:

Och den automatiska ”lägg till pengar från kort” (med valfritt svenskt kort) i Revolut fungerar inte? För dåligt, för det var så jag hoppades kunna lösa samma problem så småningom.

1 gillning

Jag läste om detta just nu. Det kan ju lösa mitt problem helt klart!

Jag får inte upp det alternativet men jag tror det är för att mitt bankkort nyligen gått ut och jag har fått lägga in mitt nya.

Och det står att det det funkar bara för kort som varit inlagda i mer än 30 dagar. Får helt enkelt vänta och se. Den funktionen var bra gömd. Tack för att du tipsade.

Får återkomma om 30 dagar.

Som jag fattar det kan jag inte lägga in något datum så jag får helt enkelt ha en liten buffert på Revolut men det skadar ju inte.

Lägg till virtuellt kort från Wise i Revolut, så kan du föra över de 200kr utan kostnad. Alt. lägg till kortet i Apple Pay eller motsvarande och ta ut 200kr cash.

1 gillning

Det gick! Tackar!

Jag lyckades inte hitta skapandet av digitalt kort på “mina sidor”, men hittade den här adressen med Google: https://wise.com/cards/types/digital

Tog mindre än en minut för kortet att slå om från väntar till godkänt. Sen var det bara att lägga in i Revolut och hämta pengarna :smiley: .

Obs att minsta belopp i Revolut var 120 kr.

uppdatering: Aaha, man skulle gå in under “order a new card”. Lät ju som att det var fysiskt :stuck_out_tongue: .