Min respektive konsultar på internationell marknad och tar emot betalningar i EUR, CAD och GBP.
Jag letar efter tips på bra konton/banker för att behålla pengarna i utländsk valuta och kunna växla över efter behov.
Jag lutar mest på Revolut/revolut plus då gratisvarianten har en begränsning på att växla 10000 kr/månad. Antar att växlingsbegränsningen även gäller om man betar med deras kort kopplat till utländsk valuta.
Kollade snabbt på SEB och där kan man starta EUR konto för en uppläggninskostnad om 1500 kr, rent trams tycker jag eftersom man kanske måste starta ett konto per valuta.
Jag kan inte svara för Revolut företag, men privat har det fungerat klockrent. Lätt att öppna ny valutakonton beroende på land jag befinner mig i och samtliga räkningar för vårt hus i Spanien dras via Revolut.
Smidigt att växla och föra över pengar via appen. Har aldrig behövt ha kontakt med deras kundtjänst vilket verkar vara det som flest människor har kritik mot.
Tyckte Revolut var totalt skräp. Kunde inte föra över något någonstans då det flaggades av varenda svenska bank jag hade. Att avsluta alla mina konton där står på min to do.
Men det kanske är mer de svenska bankerna jag hade problem med då än Revolut huh?..
Det finns flera smidiga funktioner som knappt ens marknadsförs på hemsidan som jag tror skulle passa era behov mycket bra. Utöver dina personliga valutakonton kan du starta upp ett separat “Revolut Pro-konto” för de valutor som ditt företag önskar att ta betalt via. Detta är avsett för dina företagstransaktioner, och är separat från dina privata valutakonton. Allt befinner sig i samma app (detta är helt kostnadsfritt och är inte att förväxla med Revolut Business som kostar pengar och har en separat app). Du kan även beställa ett debet-kort som är kopplat till dina “Pro-konton”, och som till skillnad från Revoluts vanliga debet-kort ger cashback beroende på vilket betalpaket som du har. Jag är Metal-medlem, och cashbacken jag får från Revolut Pro långt överstiger årsavgiften för paketet.
Jag har använt Revolut i flera år och aldrig haft några som helst problem. Dock har jag aldrig tagit betalt direkt via Revolut, för mig är användningsområdet insättning av utländsk lön från utländsk bank som sedan växlas över till Svenska kronor och överförs till mitt bankkonto i Nordea. Som sagt, aldrig några problem i någon del av överföringsprocessen.
Det är bättre att skaffa konto i utländska banker och skicka kundbetalningarna dit. Alla svenska storbanker tillhandahåller valutakonton, men det finns stora nackdelar med att ha ett valutakonto i en svensk bank.