Idag ringde Skatteverket och jag får Fskatt imorgon. Men jag tecknade Bokio som skulle komma med Svea Bank, utan att förstå att de inte kan ta emot internationella betalningar. Då har jag ingen nytta av banken alls.
Nordea företagskonto skulle kunna ta upp till fyra veckor att starta om jag inte blev premium kund och la över huslånet där då skulle det ta en vecka. Så jag ruttnade lite på den informationen. Jag kollade på lösningar och hade Revolut sedan innan och tänkte att jag skulle registrera Revolut business. Men när man hade enskild firma rekommenderade de Revolut Pro, och det är redan klart, tog 3 sekunder.
Men hur fungerar det nu i förhållande till bokföring? Jag ser till exempel Bokio kan man koppla till Revolut men gäller det alla konton inte bara business? Finns det några andra bokföringstjänster som man kan koppla till Revolut? Bokio är jätte sega på att svara så det är ingen idé att vänta på det tänkte om någon har kunskap här.
Är det någon nackdel att använda Revolut Pro med tanke på att min största uppdragsgivare är utanför EU och och att att jag behövde ett smidigt sätt att få in fakturorna på. Jag tänkte om ett eget uttag kan ske lika väl ifrån Revolut Pro till Nordea där jag har mitt bankkonto?
Jag har ju bara använt Revolut-appen privat, men har nu ett PROaccount. Men jag förstår inte någonting av deras avgifter.
Min största uppdragsgivare finns utanför EU, och de fakturor jag kommer skicka till honom i månaden kommer ligga mellan 50 och 80 000 kr, lite beroende på hur mycket jag jobbar.
Men om man gör ett eget uttag i en EF, kommer det tillkomma en kostnad då för tex en överföring till mitt privata konto hos Nordea?
Jag hade nämligen tänkt föra tillbaka till mig själv från företaget 50 000 kr som jag har kvitton på som utlägg jag har haft, och göra ett mindre uttag.
Men vet inte om det kommer tillkomma avgifter, först för att ta emot pengarna som kommer ifrån det företagets bank i Wise, till mig, de betalar det i euro, och sedan när jag i min tur ska föra över det till Nordea.
Har skrivit till supporten i Revolut men inte fått svar ännu. Jag har två andra uppdragsgivare men en av dem är ju i Sverige. Det fanns otydlig information om en beloppsgräns hur mycket omsättning man kunde ha. Och om man skulle öppna wise företagskonto har jag läst att de är krångliga när man ska öppna det och att de vill ha stämplade papper översatta på engelska etc.
Sedan har ju Revolut Pro ett ibannummer, men tyckte jag läste att transaktioner måste gå via SWIFT, att man inte skulle använda iban. Det känns väldigt rörigt för mig just nu.
De var länge sedan har hade enskild firma, men vad jag vet spelar de inte någon roll var pengarna ligger och var du skickar dom. Men de är så klart lättare att hålla isär privata pengar.
Nu har du inte sagt vilket land de gäller, men Swift bör väl fungera bra på både revolut och Wise. Iban är fortfarande de som används för att ange var pengar ska skickas.
Wise är inte jättekrångligt att öppna konto hos, de är väl bara att testa tänker jag? Kostar inget.
De som kostar är när du växlar till kronor, på Wise står de exakt hur mycket du betalar för detta.
Känns de bökigt kan du väl bara öppna ett till konto på din nuvarande bank för att separera pengarna. Dock kommer de antagligen ta mer betalt för växlandet
Hej Amanda! Nyfiken på hur du har löst det. Sitter i samma sits…
Om ja, Var har du öpnnat lönekonto i Sverige (banknamn), Än så länge finns det banker som inte gillar att man har sitt företagskonto utomlands. Löjligt, när skatteverket inte kräver det.
Jag har enskild firma och har kört först med Revolut Business som företagskonto (reggade mig innan de inte tillät nya konton för EF). När de skulle börja ta betalt för Business så startade jag ett Pro-konto (utöver mitt Personal, bägge gratisvarianterna) och flyttade alla mina pengar dit och tog bort mitt Business-konto.
Mina kunder betalar i SEK, EUR och NOK utan problem via IBAN/BIC och i bokföringen har jag konton 1930 för SEK, 1980 USD, 1981 NOK samt 1982 EUR. Norge är inte med i EU och har inte haft några problem med att betala via IBAN/BIC.
Har kvar ett konto i Skandiabanken (utan kort anslutet för att slippa avgifter) och använde Skandia för att betala leverantörer som bara har BankGiro. Tills helt nyligen då jag upptäckte att bankkontonumret framgår av IBAN-numret (börja bakifrån tills du identifierar clearingnumret, t.ex 9591, siffrorna efter det är kontonumret).
En funktion som Pro saknar (jämfört med Personal) är schemalagda betalningar. Det hanterar jag genom uttag från Pro till Personal och lägger upp schemalagda betalningen från Personal istället.
Teoretiskt skulle jag kunna bokföra eget uttag från 1930 till 2010 och betalningen från 2010, men då det bara är en banktransaktion så bokför jag det som betalning från 1930 direkt.
Mina NOK (som är värdelösa som valuta för en svensk) växlar jag till EUR när kursen är gynnsam.
För några månader sedan försökte jag ta ut pengar från Paypal till Wise, men kunde inte använda Wise IBAN. Jag tror det var för att det inte började på SE, fast det var ett konto med SEK. Revolut ger en konto i Litauen (LT), så kan ev. bli samma strul där. Har problem att ladda “skicka”-sidan på Paypal just nu, så har inte kunnat testa…
Men går ju alltid att ta ut eventuella PayPal-pengar till ett svenskt konto (och låta Paypal växla).
Såg förresten att Marginalen hade ett gratis sparkonto för företag som påstås kunna ta emot pengar från utlandet.
Hej Tomas! Vad använder du för bokföringsprogram? Jag har inte hittat något som kopplar bra med Revolut. På Visma kan jag läsa in kontohändelser från Revolut, men på fakturan som de genererar kommer inte IBAN numret med. Hos Fortnox ser det bra ut på faktura med IBAN nummer, men Fortnox kan inte läsa in kontoutdraget.
Hej Edin, jag använder iOrdning som bara finns på MacOS. Men kopplingen till Revolut finns inte (annat än att det går att importera kontoutdrag som CSV-filer exporterat från Revolut) vilket inte hjälper mig. Inga problem att visa IBAN/BIC på fakturan (iaf inte med engelska mallen).
Jag ville i iOrdning ha en live-koppling till Revolut men har lärt mig att leva utan, och sköter min redovisning löpande och ser till att balansräkningen och kontosaldo överensstämmer.
Har även testat Midday, som har en bra live-koppling till Revolut, men verkar vara tänkt att vara någon form av underlag till någon annan som sköter redovisningen men osäker på hur.