Vi har i vårt bolag leverantörer (underkonsultande programmerare) i östra europa som ligger på Handelsbankens lista av spärrade länder dit de inte gör betalningar.
För att kunna betala tänkte jag öppna ett Revolut Business konto men har fastnat på verifiering av bolagsuppgifter. Det är shareholder structure de efterfrågar. Har skickat in utdrag på verklig huvudman och aktiebok samt alla utdrag ut bolagsregistret och skatterverket jag hittat men får bara som svar att de behöver bevis på shareholder structure.
Någon som lyckats öppna ett Revolut Business konto efter Brexit (hade ett på annat bolag när de var UK baserade).
Eller annat tips för att göra utlandsbetalningar.
Vill helst slippa byta bank för bolaget med allt jobb det innebär.
Haha du har all rätt att vara förvirrad @tankespjarn, det är RikaKvinnor.se men på Instagram kan man inte använda . (punkt) så på instgram blir det tex “#rikakvinnor”
Hur som så skulle jag kollat med Wise (fd. Transferwise) @finfint jag tycker det funkat bra med dem och det var enkelt att sätta upp ett företagskonto
Lyfter denna tråden då jag är i samma sits. Har försökt med “allt” - aktiebok, stiftelseurkund, etc. men kommer ej förbi denna “Proof of shareholder structure” som Revolut efterfrågar. Försökte till och med dra till med en skärmdump från bolagsfakta.se
Finns det något annat dokument som visar aktieägarstrukturen? I mitt fall ett helt nybildat AB.
Lyckades i en liknande process genom att låta en Notarius publicus signera/stämpla en aktiebok som jag själv skrivit ut. Aktieboken går att hitta mallar för via Google. Det kostade en slant (5000:-) för Notarius tid, så det blev lite dyrare än tänkt.
Detta gällde inte för Revolut så det är inte en säker lösning men kan vara värt ett försök. Revolut fungerar mycket bra för oss, dock kund sedan UK-tiden.
Lyckades hitta ett utdrag man kunde beställa från Bolagsverket som visar “verklig huvudman”, på engelska dessutom. Tänkte testa att skicka in det först, blir det nekat igen så tänkte jag få det vidimerat av notraius publicus. När jag kollade på hemsidan för min närmaste notarius publicus (advokatfirma) så står det 300 kr för “bestyrkande av kopia”… men detta kanske faller under något helt annat?
Kan tillägga att Wise inte tar emot ansökningar från Sverige för tillfället, så det alternativet finns inte heller.
Don’t even get me started on Swedbank… först återkom de aldrig med vart jag skulle skicka ansökan, fick ringa och påminna dem, sedan nekade de ansökan utan att uppge någon anledning och tog sedan tre veckor och flera kontaktförsök på sig att svara på vad anledningen var. Och som väntat var den att jag inte har hela min privatekonomi hos dem. Tja, efter deras extremt taffliga bemötande finns det absolut noll chans att jag någonsin tänker ha något med dem att göra heller. Misstänker att det ser liknande ut hos samtliga storbanker, och min privatbank (Skandiabanken) har inte företagstjänster…
Jag lyckades öppna ett Revolut Business-konto med hjälp av aktiebok (en enkel hemmasnickrad PDF), Notarius Publicus (kostade 500 kr via Apostille24) samt en del kontakt med Revolut kundtjänst.
Nu har jag dock gått över helt till en kombination av Bokio Företagskonto och Marginalen (eftersom Bokio ännu inte stödjer IBAN, så kan inte ta emot utlandsbetalningar där). Marginalen kostar 70 kr/mån, Bokio 299 kr/mån för bank, kort, bokföring, etc.
Så mitt råd skulle nog vara att undersöka andra möjligheter som har andra fördelar (sköter t.ex. all bokföring genom Bokio), istället för att krångla med Revolut. Har dock inte upplevt några problem direkt med Revolut, förutom krånglet i början.
Men som jag skrev tidigare så finns det ju de banker som är ännu krångligare, Swedbank ville t.ex. inte ens låta mig öppna ett företagskonto hos dem efter att jag skickat in en massa papper och ansökningar och ringt hit och dit. Sämsta banken jag någonsin haft att göra med, och då har jag ändå varit privatkund där i 25+ år. Till och med snäppet sämre än Handelsbanken som kräver att man uppsöker ett av deras få kontor, under normal arbetstid, för att ens få avsluta ett konto…
Jag vill minnas att jag var lite otydlig mot Notarius om vilka papper jag egentligen behövde och diskuterade inte vad det skulle kosta i förväg. De tog därför fram ett eget förslag på en en hel folder med dokument… läropengar
Gammal tråd här, men kanske aktuell då och då för somliga…
Jag testade med ett engelskspråkigt register över verkliga huvudmän köpt från Bolagsverket. Gick inte. Måste undertecknas av notarie, men enligt Revoluts kundtjänst verkade dokumentet i sig duga.
En notarie vill normalt se ett fysiskt papper, stämplat och signerat av Bolagsverket, men sådana går bara att köpa svenskspråkiga. Skulle jag gå till den notarie jag talat med för att få en egenproducerad aktieägarförteckning signerad, skulle de bara styrka den som “kopia av kopia”, eftersom de inte har något att jämföra med. Det är det som Revolut inte tycks fatta - det finns inget officiellt aktieägarregister.