Bankintyg hos Revolut eller Wise?

Är det någon här som använder Revolut eller Wise för sitt företag (aktiebolag)?

Håller på och kollar runt lite vad som krävs för att starta ett aktiebolag, och det centrala i att ens komma igång är ju att man kan sätta in 25 000 kr i aktiekapital och få ett bankintyg.

Hittar ingenting hos Revolut om detta, trots att de ju erbjuder företagstjänster.

Hos Wise finns en massa information och jämförelser av företagstjänster hos andra banker, men inte heller där blir jag klok på om/hur man kan starta upp sitt företag hos dem och få (eller rättare sagt köpa) det där bankintyget.

Mina behov är mycket simpla - så länge jag kan ta emot insättningar till ett bankkonto via IBAN, samt ha ett vanligt bankkort för företagets utgifter så är det allt jag behöver i dagsläget. Då känns det lite onödigt att betala för storbankernas företagskonton eller företagspaket, även om det inte är någon jättekostnad (verkar vara ca 1500 kr/år hos de flesta). Extra irriterande att vissa banker tar ganska saftigt betalt för att ens låta en öppna ett företagskonto (ex. 2500 kr hos SEB).

Många banker som har företagstjänster kan nog ofta inte hjälpa till med bankintyg. De sakerna är egentligen inte ihopkopplade och man måste inte använda samma bank för bankintyg som man sen väljer att ha sina pengar på. Tror inte ens jag betalade något för bankintyget men är osäker. Jag valde dock att starta konto i samma bank sen så det är möjligt att det gav viss rabatt (SEB).

Det här låter ju rätt sjukt att dom tar betalt för det och sen även en årskostnad!

Själv använder jag Handelsbanken, ingen startup kostnad mer än att jag betalar 1200/år (har jag för mig) för deras företagspaket. Då ingår i princip allt.

Dom ordnade med bankintyg och alltihop!
När jag gjorde detta hade jag dock mitt bolån där, vet inte om det spelar någon roll. Jag flyttade mitt bolån därifrån några månader senare…

Tack för den informationen - började misstänka att det var så, men har inte lyckats hitta någon bra detaljerad information om hur det egentligen fungerar. Det verkar bero mycket på var man söker information - hos bankerna låter det som att man måste ha ett helt företagspaket, medans jag på t.ex. driva-eget.se läser att man inte ens behöver ha ett företagskonto (men att det rekommenderas).

Men just aktiekapitalet och bankbeviset och hur det hänger ihop med företagskonto har jag inte hittat mycket om.

Sen är väl frågan hur det fungerar i praktiken - kan man verkligen få banken att ge en ett bankbevis och sedan säga tack och hej och gå till exempelvis Revolut och öppna ett företagskonto där? Vad händer med aktiekapitalet? Står inte det redan på ett konto som man redan öppnat (och betalar för) hos banken där man ansökte om bankbeviset? Kan man helt enkelt föra över rubbet till ett Revolut företagskonto? Eller måste aktiekapitalet stå kvar hos den ursprungliga banken?

Många frågor, så om någon sitter på en länk som förklarar dessa praktiska bankdetaljer ang. aktiebolag på ett begripligt sätt så får ni gärna hänvisa dit. Att rådfråga storbankernas rådgivning lär ju vara hopplöst :joy:

Aktiekapitalet som sätts in för att få bankintyget hamnar på ett eget temporärt konto som inte har något att göra med det konto man sen kommer använda. Även för mig som fortsatte med SEB efter bankintyget flyttade de pengarna till mitt riktiga konto sen. Det värsta tänker jag mig är att du betalar för bindningstiden om det finns en sådan, sen flyttar du dina pengar till någon annan bank. Och aktiekapitalet kommer ligga på ditt konto precis som vilka pengar som helst.

Handelsbanken lät ju billigt. Jag såg även att Marginalen kan sköta bankintyg om man samtidigt kör på deras företagskonto som kostar 70 kr/mån.