Privatkonto för enskild firma

Hej,

Jag öppnade en enskild firma för ett år sedan för min konsultverksamhet. Jag har ett väldigt enkelt upplägg med en kund och en faktura att hantera per månad(inbetalning från utlandet(EU)).

Jag hade sedan tidigare mitt privata lönekonto hos Länsförsäkringar så jag öppnade helt enkelt ett nytt konto här avsett endast för min firma. Jag var noga med att först läsa på mig vilka lagkrav som gäller kring detta och enskild firma och det är tydligt att det är helt ok att använda ett privat sparkonto till detta.

För några dagar sedan blev jag uppringd av Länsförsäkringar som meddelade att de spärrat insättning pga att konto användes i ett företagssyfte och att jag var tvungen att öppna ett företagskonto istället. Detta trots att de själva erkände att det var ok enligt lag, en intern policy enligt henne.

Så jag började leta mig runt efter andra banker som accepterar att man öppnar ett privat konto att använda till enskild firma. Som väntat är detta ingen information som de skyltar med, utan all information beskriver deras företagskontotjänst. Till slut hittade jag marginalen bank som på deras egen företagskonto sida skriver:

Är du enskild firma?
Det finns inget krav för dig som driver en enskild firma att ha ett företagskonto. Däremot bör du ha ett bankkonto som endast används i företagets verksamhet. Det förenklar bland annat bokföringen. Öppna privat sparkonto idag.

Så jag öppnade ett sparkonto men fick avslag på ansökan hem i brevlådan några dagar senare. Ringde idag upp kundtjänst för att förklara att de själva skriver att det är ok på deras hemsida. Men fick då beskedet att hemsidan är fel.

Så nu vet jag inte vart jag ska vända mig. Jag har min bokföring via bokio.se vilka även erbjuder ett företagskonto gratis med mitt abonnemang men kan ej hantera utlandsbetalningar. Jag har inget behov av förmånerna ett företagskonto ger(bankgiro m.m.) och vill således inte slänga ut pengar i sjön för detta när man inte ska behöva det.

Tar tacksamt emot tips.

1 gillning

Jag har själv varit med om den labyrinten vi kallar för bankservice, dock i samband med att jag drev en ideell förening. Trots att något är OK enligt lag tar bankerna många gånger extra steg för att mothindra penningtvätt, bokföringsbrott etc. Sedan är det också en extra inkomstkälla för dem. Jag känner inte till några banker som erbjuder det du söker, men om jag var du hade jag förberett mig på att jag kommer behöva betala för ett företagskonto.

Hej

Varför ens krångla?
Vad ja vet kostar det inget ha ett företagskonto hos Swedbank tex, är väl bara ev tjänster man lägger till som kostar!
Har du startat eget så driv det som ett företag och inte som en hobbyverksamhet!

Tack för tipset om swedbank. De flesta andra jag tittat på tar en avgift mellan 1000-2000kr. Kanske inte låter så mycket men när det är pengar rakt ner i sjön utan att ge något mervärde för mig.

Låter som företagskonto är den enda vägen framåt.

Jag har varit med om motsatsen. Jag hade förut en enskild näringsverksamhet i form av ett hyreshus som nu är avyttrat. Jag hade ett särskilt sparkonto hos danske bank som fastighetskonto . Var en massa bök först om att jag skulle ha företagskonto men sen fick jag inte då jag inte hade ett orgnr. Men sen kom de fram till att det var på privatsidan jag hörde hemma och då var ett sparkonto det som erbjöds.

Hur upptäckte banken att du använde kontot till företagande?

Tror inte att de visste att det var till företagande utan jag blev förmodligen uppringd pga att det kom återkommande inbetalningar från utlandet och de ville veta var pengarna kom från och i vilket syfte. Jag förklarade hur det låg till och då fick jag svaret att de inte accepterade att kontot användes till detta syfte och att jag var tvungen att skaffa ett företagskonto.

Jaha, ok… Annars tror jag att det finns många som kör med privatkonto utan att det upptäcks.

Tycker det är fult att man ska behöva betala för ett konto bara för att det används för ett företag, fastän man inte får några extra tjänster för avgiften.

När jag tittat runt lite så verkar Lunar vara det billigaste alternativet med 89kr/månad.

Revolut erbjuder Revolut Pro som är gratis. Dock Litauisk bankkonto, så överföringar måste göras med IBAN.