Ta emot en stor betalning i USD - hur minimera avgifter?

Hej!

Jag har en fråga jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
Jag har fått en bonus på jobbet i USD som ligger i en amerikansk bank. Jag vill överföra denna till mitt svenska bankkonto men den amerikanska banken tar ut 4% (!!) i växlingsavgift. Jag undrar därför om det finns någon annat sätt eller tjänst jag kan ta emot pengarna och sedan växla till SEK till en lägre kostnad. Tex om jag kan öppna ett bankkonto i USD och låta banken växla till SEK?

Tacksam för svar!
Mvh Johanna

Ett alternativ är att stoppa in USD på Avanza, där valutaspreaden är 0,15% vid manuell växling. Dock krångligare än att använda en tjänst som Wise eller Revolut.

Hej,

Under de perioder jag bott i utlandet har jag gjort precis som du föreslår - ordnat ett valutakonto, fört över pengarna dit och sedan konverterat ”inom” min bank genom att flytta från valutakontot till vanliga kontot. Då kan man få i princip avistakursen. Dessutom kan de ange den exakta kursen precis den minut som man gör konverteringen, vilket känns tryggt.

Mvh

F

Hej,

Jag har vänner som råkat ut för bedrägerier på Revolut, men Wise ska funka bra. Tror dock fortfarande valutakonto är bäst. Prova att föra över $100 på båda sätten och se vad som ger mest. Dock kommer konverteringen ske vid två olika tidpunkter så inte helt rättvisande.

Mvh

F

Bedrägerier från Revolut själva eller andra användare?

Hej,

Från andra användare, men möjliggjorda av slapp ID-hantering från Revolut. Detta resulterade i pågående stämning av Revolut då de inte vill erkänna att de gett min kompis’ pengar till någon annan.

Problemet är att Revolut vill vara lätta att komma igång med, och därför inte tog ID-kontrollen på allvar.

Mvh
F

1 gillning

Vet inte om det blir billigast men Wise har alltid funkat finfint för mig att flytta USD till svenska konton.

Du är anställd i USA gissar jag? Annars borde du få bonusen i SEK på ditt svenska lönekonto annars tror jag skatteverket skulle vara intresserade…

Anyhow så skulle jag absolut skaffa ett valutakonto. Det ger dig ju dessutom möjlighet att växla när dollarn är stark

Spelar det någon roll i vilken valuta och vilket konto bonus/lön betalas till så länge skatteverket får uppgifter om det?