Flytta pengar till USA så billigt som möjligt inför flytt

Hej!

Ska snart flytta till USA. I början är det ju ganska mycket pengar man måste lägga ut, t.ex. för hyra hus, bil osv.
Eftersom beloppen blir stora blir också små avgifter i procent stora absoluta belopp. Frågan är då hur man på bästa sätt kan undvika dem?
Notera att det inte behöver gå extremt snabbt. Kommer inte kunna har kvar några svenska kort förutom i den storbank jag har kvar bolånen så jag hoppas kunna föra över ett tillräckligt stort belopp för att täcka starten innan den amerikanska privatekonomin får fart.

Några funderingar:

• Banköverföring. Eftersom vi kommer ha både svensk och amerikans bank antar jag att det går att göra en vanlig banlöverföring. Men det verkar ju näst intill omöjligt att få reda på vad det kostar i form av valutaväxlingsavgift eller andra dolda kostnader.
  • Skaffa kontokort utan valutaväxlingspåslag och uttagsavgift. JAg har fått rekommendationen att ta med mig cash (mac 10k USD) för att sätta in på amerikanskt bankkonto. Eftersom det finns en del kort som man skulle kunna hinna skaffa i Sverige innan flytten så skulle det nog gå att maxa antalet kredit/debit kort med ingen/låg valutaväxlingsavgift → ta ut USD cash → sätta in på bankkontot.
  • Revolut? Hört en del om det på forumet och andra ställen men är det så bra?
    Enligt hemsidan är det utan valutaväxlingspåslag om man har premium eller mer. Men det står också att man får rabatt på utlandsöverföringar. Normalt sätt kostar det 1050kr att överföra 100k SEK + en icke-optimal valutakurs.
  • Wise. Likanande Revolut? Verkar något billigare. Några erfarenheter?
  • Har funderat på mer kreativa sätt. T.ex. om det skulle gå att få tag i en viss klocka med bättre andrahandsvärde än vid köp hos AD (har fått erbjudande av AD att köpa med ej gjort) som man sedan skulle kunna sälja i USA och på så vis få ut pengar. Känns dock som det mest omständiga alternativet.

Har ni några tankar eller andra bra alternativ?
Övertänker jag det hela och borde bara föra över via “hemma-banken”?

Tacksam för er input.

Vi brukar använda Wise.

Jag har använt Wise och har inte haft några problem. Fick såvitt jag kunde se en bättre växelkurs jämfört med direkt banköverföring.

Jag har använt tidigare Revolt och betalat för en månads premiumtjänst under vilken jag genomförde alla transaktioner och valutaväxlingar. Då blev snittpriset bra. Köpte pryl för ca 250 000 kr. Det finns ju en brytpunkt som är lätt att räkna ut.

Jag använder wise för överföring Tyskland → Sverige.

De har även valutakonton där du smidigt öppnar konto i önskad valuta. Jag har även deras bankort som jag använder på semester vilket är smidigt då det automatiskt dras från den lokala valutan där du är om du har öppnat ett valutakonto och har saldo där, om inte dras det från din “hemvaluta”.

Absolut bäst finner jag att du kan öppna flera e-kort där du enkelt kan hantera beloppsgränser, frysa/öppna och avluta enskilda kort vilket jag använder för e-handel och hotellbokningar.

Wise ska tydligen inte alltid vara billigast, men absolut prisvärd och bättre än vanlig bank.

Och alla deras tjänster är jättebra! En gång skickade jag 1000€ som låg på mitt Tyska konto. Det var framme i SEK på mitt Svenska bankkonto på ca 30 min. Och jag skickade överföring utanför bankernas kontorstid.

Blackar ut lite info. Är paranoid att någon ska använda exakta uppgifter för att få tillgång till mitt konto. Man kan aldrig vara nog försiktig i dagens värld. Tar tillochmed ett screenshot på utblackningen så det inte ska gå att hitta nån metadata och ta bort det :grin:

En sak att tänka på är att pengar som ligger på deras konton har ingen insättningsgaranti (men finns andra regler och garantier om åtskilda tillgångar) så var försiktig med att hålla stora belopp där. Men jag tror inte Wise går under på en natt.

1 gillning