Hej!
Ska snart flytta till USA. I början är det ju ganska mycket pengar man måste lägga ut, t.ex. för hyra hus, bil osv.
Eftersom beloppen blir stora blir också små avgifter i procent stora absoluta belopp. Frågan är då hur man på bästa sätt kan undvika dem?
Notera att det inte behöver gå extremt snabbt. Kommer inte kunna har kvar några svenska kort förutom i den storbank jag har kvar bolånen så jag hoppas kunna föra över ett tillräckligt stort belopp för att täcka starten innan den amerikanska privatekonomin får fart.
Några funderingar:
- Banköverföring. Eftersom vi kommer ha både svensk och amerikans bank antar jag att det går att göra en vanlig banlöverföring. Men det verkar ju näst intill omöjligt att få reda på vad det kostar i form av valutaväxlingsavgift eller andra dolda kostnader.
- Skaffa kontokort utan valutaväxlingspåslag och uttagsavgift. JAg har fått rekommendationen att ta med mig cash (mac 10k USD) för att sätta in på amerikanskt bankkonto. Eftersom det finns en del kort som man skulle kunna hinna skaffa i Sverige innan flytten så skulle det nog gå att maxa antalet kredit/debit kort med ingen/låg valutaväxlingsavgift → ta ut USD cash → sätta in på bankkontot.
- Revolut? Hört en del om det på forumet och andra ställen men är det så bra?
Enligt hemsidan är det utan valutaväxlingspåslag om man har premium eller mer. Men det står också att man får rabatt på utlandsöverföringar. Normalt sätt kostar det 1050kr att överföra 100k SEK + en icke-optimal valutakurs. - Wise. Likanande Revolut? Verkar något billigare. Några erfarenheter?
- Har funderat på mer kreativa sätt. T.ex. om det skulle gå att få tag i en viss klocka med bättre andrahandsvärde än vid köp hos AD (har fått erbjudande av AD att köpa med ej gjort) som man sedan skulle kunna sälja i USA och på så vis få ut pengar. Känns dock som det mest omständiga alternativet.
Har ni några tankar eller andra bra alternativ?
Övertänker jag det hela och borde bara föra över via “hemma-banken”?
Tacksam för er input.