Jag har, eller ska, åka och köpa en båt i Finland.
Planen är att åka dit, titta (igen) och provköra.
Om allt är som det ska tänker jag, att jag ska ta med mig båten därifrån.
Misstänker dock att säljaren vill ha sina pengar innan jag rullar iväg med båten…
…och jag vill inte betala innan jag vet att allt är som det ska och fungerar.
Finns det några bra tjänster för att göra en “direktöverföring” på 26000€
Kolla vad säljaren har för bank och konsultera din egen om vilka vägar som finns. Ni kanske t o m har samma bank, då borde det finnas lösningar för det där. En natt på hotell och SEPA-betalning via banken kanske?
Fallerar det helt så är det ju saker som Western Union som gäller, men då tillkommer en massa störiga avgifter.
Jag vill på det bestämdaste avråda från Wise. Jag har väldigt dålig erfarenheter. De kräver intyg från gammelbankerna i Sverige (tex Swedbank) som dessa inte är vana vid att skriva (och därför inte skriver på det sätt som Wise kräver). I praktiken har Wise därför lagt sig till med pengarna som jag inte ser hur jag skall få tillgång till. Inga stora belopp, 300kr x flera, men det är lika irriterande som om det vore 30 000kr.
I ditt fall är det stora pengar så du ska inte använda Wise.
Har samma problem med överföring till Kina. Ca 500000 kr för ett bostadsköp. Snackade med banken, men de vill se ett köpekontrakt först. Blir lite moment22, då jag inte får något kontrakt förrän jag är en seriös “cash buyer”. Vill gärna ha pengarna på ett kinesiskt bankkonto innan man börjar spekulera och kanske gör affär. Suck, vad krångligt allt ska vara. Hade bara velat dra visakortet och betala.
Vet faktiskt inte hur man enkelt kan överföra större summor snabbt, speciellt inte till krångliga länder långt borta. Det måste vara mycket enklare mellan Sverige och Finland, men ibland blir man överraskad.
Vad är det för intyg? Jag har använt Wise i flera år och tar emot alla mina kunders betalningar via Wise. Ofta sexsiffriga belopp. Har för visso mest fört över till Sverige och inte tvärtom.
Personligen har jag väldigt bra erfarenheter av Wise och skulle rekommendera tjänsten till andra.
Har du provat Revolut?
Jag har gjort IBAN överföringar till konton i både Nederländerna och Spanien och det har gått på ett par minuter. Dock låga belopp på ett par tusenlappar
Korrekt Revolut har det snabbaste utländsk betalning, under banker arbetstid till Kina kan det ta några minuter för att mottagaren ska se pengarna framme, till sepa betalning dvs inom Europa under banker arbetstid kan det ta några minuter, billigare än det traditionella banker, ni hanterar själva valuta kursen, prövat höga summor och mindre aldrig problem.
Dock vid privat konto första registrering hos Revolut kommer de att kräva vissa verifieringar, från kopia på el räkning till kanske, pass, selfi men efter allt går snabbt och smidigt.
Vid företag registrering kan det krävas notarius intyg på vem står på bolaget och har mest aktier.
Revolut är lösningen. Överföring mellan två revolutkonton går på sekunder och det är gratis att skapa konton. Säljaren kan sen själv föra över pengarna till sitt vanliga bankkonto.