Flytta pengar från utlandet

Jag förde över pengar från en P2P sida / Bank varpå jag blev uppringd av banken som hade en massa frågor för det var ett “stort belopp”. Hur mycket pengar kan man flytta utan att banken eller någon annan bryr sig??? Går det att föra över flera mindre summor för att slippa frågor?

1 gillning

Jag gjorde nyligen extraamorteringar. De första gick bra men sedan tog det stopp och blev en massa frågor. Det finns alltså en gräns och sannolikt funkar det likadant i ditt fall. Det du har gjort innan räknas.

1 gillning

Flyttade över 150k SEK i vintras för bilköp. Var inga problem.

1 gillning

Menar du till eller från utlandet nu?

Från.
Skickade visserligen ca 10k i månaden till utlandet under hela 2022 också. Var inga problem.

1 gillning

Att skicka pengar till utlandet är väl generellt inget problem. Att ta pengar från utlandet är vad hela frågan handlar om och det är något helt annat.

2 gillningar

Eh ja. Vilket var mitt svar från början?

Jag tog ~150k från Tyskland och skickade till Sverige. Inga problem.

Kanske gör skillnad om det är EU eller ej. :person_shrugging:
Är även registrerad att jag bor utomlands och har fyllt i de där papperna som säger att jag kommer att flytta över uppskattningsvis X mängd och Y antal gånger per år. :man_shrugging:

3 gillningar

Har oregelmäsigt fört över ~100.000 (10k€) från Tyskland till Sverige. Konto i mitt namn till konto i mitt namn, och sedan direkt vidare till Nordnet konto i mitt namn.

Inga problem. Har också fyllt i nåt löjligt formulär där man ska gissa vad vad gör i framtiden. Jag gissade lite fel tror jag och bara väntar på att bli avstängd pga “pengatvätt” så att banken kan bli av med en kund de inte tjänar tillräckligt med pengar på.

Vilken p2p plattform rör det sig om och ungefär hur stor summa? Men om du skickat samma summa till plattformen genom samma bank kan det väl inte vara ett problem? Då blir det ett uttag av samma pengar plus ränta.

1 gillning

Har aldrig hört att man blir uppringd av sin bank i ett fall av denna typ, man får istället ett brev i postlådan där de begär att man skickar dem ett brevsvar på ett antal frågor.

1 gillning

Det gör enorm skillnad om det är EU eller inte. En bekant har nyligen försökt flytta över småsummor från ett land utanför EU. Banken i det aktuella landet har vägrat ta i ärendet. Själva ändamålet med betalningen har varit helt tydligt (betala en räkning i Sverige) men det är ju inte automatiskt tydligt var pengarna kommer ifrån, även om han har en officiell anställning i landet i fråga.

För några år sedan flyttade en annan bekant en betydligt större summa från vad vi kan kalla för ett inte vänligt sinnat land utanför EU. Då var det såvitt jag förstår inga problem alls med det. Några underlag fick min bekant presentera men de accepterades rakt av. Idag hade det nog inte gått alls.

1 gillning

Litet förtydligande. Från ett EU land till Sverige.

1 gillning

SEB ringde iaf mig och ville veta varifrån mina pengar kom; till slut kom vi överens om att använda mejl i stället. Hos Revolut är det mer automatiserat och appen ställer frågorna.

2 gillningar

Om det är mer än 150000kr tror jag det står på min bank iaf. Men det kan nog variera.

1 gillning

Okay, bra att veta. Ett telefonsamtal är sannolikt mindre allvarligt och nog inte mycket att oroa sig för annat än att det möjligen skulle kunna vara någon form av scam.

1 gillning

Överförde nyligen från EU-land motsvarande 1.600.000 SEK till eget bankkonto i Sverige uppdelat på två tillfällen med en veckas mellanrum.

Använde Wise för “överföringen” vilket i praktiken då inte innebär någon utlandsöverföring. Ingen som helst fråga från min svenska bank.

2 gillningar

nyligen

Återkoppla gärna när insatsstyrkan gjort razzia hos ditt ex grannars föräldrar… Inget skulle förvåna mig i dagens samhälle :slight_smile: .

I någon tråd här hade någon fått kommentaren “hur har du kunnat spara ihop denna summa, det går bara inte” och jag har för mig det rörde sig om ett par hundra tusen SEK.

Skämt åsido. Hur känndes det att föra över så mycket pengar? Att överföringen hamnar fel (tjocka fingrar), problem med överföringer (blockad och frusen) eller konkurs hos wise precis när du för över? Kommer någon gång att troligen behöva göra större överföringar och det känns läskigt.

I mitt fall handlade det om fastighetsförsäljning, jag använde Wise för motsatt riktning även när jag köpte aktuell fastighet för ett antal år sedan och även under innehavstiden för att betala drift- och levnadsomkostnader. Jag har faktiskt inte känt något obehag, alternativet som är att betala en hisklig massa överföringskostnader till en traditionell bank skulle känts väldigt läskigt.

Efter att ha fått några obehagliga brev från min svenska bank vid överföringar från utlandet samt vid större kontantköp i Sverige så har jag bytt taktik. Jag kontaktar numera banken först och ber dem om råd hur jag ska göra för att undvika problem, fungerar klockrent.

4 gillningar

Värt att tänka på att banken själv bara är intresserade av en enda anledning - de har en lagstadgad plikt att motverka penningtvätt. De gör sitt allra bästa för att inte hamna i trubbel med lagen i Sverige eller EU.

Om alla fick föra över precis vad de ville utan att bli frågade hade det ju varit oerhört lätt att tvätta miljarder kronor om dagen.

Exakt vilka summor som triggar en undersökning är väl smart att hålla hemligt, men jag vill minnas att det finns någon form av gräns runt 15.000 euro per år eller halvår som ECB bryr sig lite extra om.

Men som sagt ovan, ringer man banken och förklarar innan så slipper man känna sig som en skurk. Och om man tänker lite så kan man förstå att det inte är så himla lätt för banken att avgöra bara utifrån transaktionen

3 gillningar

De obehagliga breven, när du fick dessa gällde de fysiska utlandsöverföringar till svensk bank eller var det förtäckta inrikesöverföringar (typ Wise)?