Byta bank för att ta emot utlandsbetalningar

Hej!

Enligt titel. Jag har Bokio Företagskonto som inte stödjer utlandsbetalningar så nu behöver jag byta/komplettera med en bank som har swift/bic och IBAN.

• Vilken bank har ni? Pris? Är ni nöjda med den banken?
  • Paypal tar 2.5% per transaktion och jag fakturerar 200,000/mån så det blir dyrt. Finns det någon liknande tjänst man kan använda som är billigare?
  • Finns det någon annan som har haft samma problem? Hur gjorde du?
  • Tips på bra resurser?

Tack!

Skandia har gratis utlandsbetalningar. Det fungerar bra. Det jag har är ett vanligt allt-i-ett konto för privatpersoner och det är möjligt att du behöver en annan produkt.

Tack för svar JesseX. Jag har ringde Skatteverket och frågade om det var okej att man använde ett oanvänt (e-sparkonto på Swedbank) privatkonto. Men det får man inte göra :sob:

Alla storbanker plus några till har dessa tjänster. Det är bara att fråga dem om deras priser.

Vill du jobba med valutaterminer skall du välja en större bank. Detta är inget som exempelvis Länsförsäkringar är bra på.

Det finns ingen regel som säger att man bara får vara kund i en bank, så jag tycker frågan är felställd. Om din nuvarande bank inte kan ta emot utlandsbetalningar så kan du ju öppna konto i en annan bank för att hantera just utlandsbetalningar, men fortsätta använda din nuvarande bank till det du tycker den banken är bra på.

Använder Handelsbankens företagskonto och tar emot EUR från EU (och också Norge). Kostar 1.50 per inbetalning (sen så klart växelkurs som kanske går att få bättre nån annanstans).