Enligt titel. Jag har Bokio Företagskonto som inte stödjer utlandsbetalningar så nu behöver jag byta/komplettera med en bank som har swift/bic och IBAN.
Vilken bank har ni? Pris? Är ni nöjda med den banken?
Paypal tar 2.5% per transaktion och jag fakturerar 200,000/mån så det blir dyrt. Finns det någon liknande tjänst man kan använda som är billigare?
Finns det någon annan som har haft samma problem? Hur gjorde du?
Skandia har gratis utlandsbetalningar. Det fungerar bra. Det jag har är ett vanligt allt-i-ett konto för privatpersoner och det är möjligt att du behöver en annan produkt.
Tack för svar JesseX. Jag har ringde Skatteverket och frågade om det var okej att man använde ett oanvänt (e-sparkonto på Swedbank) privatkonto. Men det får man inte göra
Det finns ingen regel som säger att man bara får vara kund i en bank, så jag tycker frågan är felställd. Om din nuvarande bank inte kan ta emot utlandsbetalningar så kan du ju öppna konto i en annan bank för att hantera just utlandsbetalningar, men fortsätta använda din nuvarande bank till det du tycker den banken är bra på.
Använder Handelsbankens företagskonto och tar emot EUR från EU (och också Norge). Kostar 1.50 per inbetalning (sen så klart växelkurs som kanske går att få bättre nån annanstans).
Jag står inför exakt samma problem som du hade. Jag har Bokio och är nöjd med dem men saknar möjligheten att ta emot betalningar till eget IBAN i Sverige. Jag vill heller inte behöva teckna mig på ett helt företagspaket hos storbankerna a 1200kr/år (mycket för att BG-avgiften är dyr hos dem och paketet blir då dyrare än det behöver vara, eftersom jag inte vill ha 2 BG-nummer ändå.)
Jag har inte hittat någon bra lösning än, har kollat på vad storbankerna tar betalt för enskilda tjänster i jämförelse mot deras paket. Att bara ha ett företagsbankkonto i SEB kostar 60kr/mån och då ingår inte internetbanken… då betalar man per transaktion och behöver ringa dem för varje överföring = kostnad eller så betalar man för internetbanken och då kostar det mer än 100kr/mån vilket företagspaketet kostar…
Jag har även kollat in onlinebankernas valutakonton som Revolut, Wise och Mypos… men de erbjuder IBAN i GBP/Euro och USD men inte i SEK…
Hur gjorde du? Hittade du något bra alternativ?
Jag lyssnar gärna in då jag har samma problem. Hade Marginalen bank och det kan inte ta emot utländska betalningar och har nu även Bokios konto (det ingick i bokföringsmallarna) och de har heller inte den möjligheten. Det känns dumt att betala för ett företagskonto som man nyttjar endast för max en företagstransaktion i månaden.
Inte nu längre.
De har nya regler sedan februari 2024 där de spärrat utladsbetalningar.
Man fick ringa till banken (3:e gången gillt för att inte vänta i en lång kö), identifiera sig med bnakid, fick bli uppringd tillbaka, identifiera sig igen, svara på ca 10-15 frågor för att bekräfta att det är mig, förklara syftet (skicka pengar för att bekräfta kontot och kunna få överföring från utlandet - binance.com) och till slut få besked att de inte tänker ta bort spärren med motiveringen att deras policy är att inte tillåta några transaktioner relaterade till kryptovalutor (på grund av utbredda bedrägerier).
Sverige tillsammans med EU börjar bli alltmer likt gamla SSSR.
Alltså jag får in lön varje månad samt gör massor med transaktioner men banken omyndigförklarar mig för att kunna fatta egna finansiella beslut.
Jag kan knappast tro det är sant.
Jag gick nyligen igenom samma procedur. Jag har iofs inte några större invändningar mot att de spärrat utlandsbetalningar.
Bedrägerierna är en farsot som breder ut sig. Lagstiftningen går också mer och mer mot att bankerna hålls ansvariga för allt, oavsett hur dumt kunden betett sig. Tant Agda gör sannolikt inga utlandsbetalningar.
Däremot kunde jag tycka att KGB-stuket kunde dras ner lite när jag rent faktiskt gjort ganska många utlandsbetalningar innan.
Även Länsförsäkringar vägrar tillåta överföring till utlandet om det gäller kryptohandel.
Så enligt lag är man skyldig att redovisa och betala skatt på handel med kryptovalutor samtidigt som bankerna inte tillåter överföring av pengarna.
Dessutom upplever jag som otroligt förnedrande att som en vuxen person behöva stå med mössan i handen inför en random byråkrat, berätta hur och varför jag skall eller planerar spendera mina egna sparpengar så att de eventuellt (inte) förbarmar sig och tillåter mig göra det, för mitt eget bästa självklart.
Jag flyttade till Sverige för över 30 år sedan efter att jag upplevt hur bankerna helt enkelt kunde beslagta besparingarna (det hände mina föräldrar). Grekland och Cypern fick också delvis smaka på det under finanskrisen och de flesta svenskarna är otroligt naiva kring detta och tror något sådant kommer aldrig hände i Sverige trots att allt bäddar för detta.
Folk fattar inte hur fort det kan hända. Jag minns att en del personer förde pengarna över till utlandet men min pappa bokstavligen naivt sade följande: “Om staten blir en ruin får väl också våra (spar)pengar”, för han trodde det skulle aldrig hända.
Behöver jag berätta vad som hänt med staten?
Tillägg: Det tog mina föräldrar ca. 20 år för att helt återhämta sig (komma ungefär till samma punkt de var på när det hände) då redan nästan i pensionsåldern.
Uppdatering:
Jag testade ICAbanken men det var likadant där fast den här gången med motiveringen att de inte tillåter valutväxlingstransaktioner (så man får inte längre ta ut pengar ur Sverige verkar det som).
Hur som helst lyckades jag till slut efter en del men och om samt 45 minuter support på telefon återaktivera mitt gamla Wise konto och har kunnat föra över pengarna via dem.
Jag gjorde en beräkning av hur mycket det skulle kosta om jag förde över pengarna via olika tjänster och det visade sig att Wise skulle ha varit billigare än ICAbankens bank transfer för de hade en löjligt hög euro kurs.
Det är nog smidigare om man kunde få föra över pengarna direkt till sitt bankkonto men Wise fungerar också (får se om de har någon avgift för att ta emot pengarna).
Enligt mina beräkningar skulle överföring via VISA vara det sämsta alternativet för Binance tar 2% för VISA inbetalnngar men bara €1 per bank transfer (IBAN) transaktion. Om din bank tar avgift också blir det ännu dyrare.
f.k. Northmill har kortavgift = 0, både fastavgift och uttag/betalning, kontrollerat
i Sverige,
i Serbien - man får välja en bankomat där dess ägare inte tar en plattavgift per uttag, kollade direkt efter mot Visas officiella växlingskurs, och
på Cypern med en mycket förmånlig ränta både på kort-(2%) och sparkontot (3,75%). Detta är mycket bättre än hos min huvudbank: Skandia. På Cypern är Visas officiella växelkurs (man får den när man tar ut kontanter på bankomaten) betydligt förmånligare än den som man får när man betalar med kort (fördelen är att man inte behöver ha med sig kontanterna t.ex. när man skall till stranden).
Hade också en kontakt med Skatteverket om hur man skall kunna betala skatt på kapitalvinsten om bankerna vägrar transaktioner. Skatteverket hänvisade till att man får hitta en bank som tillåter det alternativt hitta något annat sätt att föra över pengarna.
Att bankerna inte tillåter transaktionerna friskriver ingen från att betala skatt vilket jag i och för sig visste att de skulle svara men jag hoppades på ett mer konkret råd om hur man skall göra och eventuell hänvisa till någon paragraf i lagen som skulle tvinga bankerna att tillåta transaktionerna om det är skatterelaterat.
Ytterligare en uppdatering:
Det visades sig att informationen om lyckad Wise överföringen var förhastad.
Nyss upptäckte jag att transaktionen blev avbruten.
Finns ingen information om skälet och jag har frågat om motiveringen fast jag är rätt så säker på att de kommer komma med en likadan motivering som svenska banker fast i en annan förpackning.
Så kort verkar vara det enda alternativet med 2% avgift på mottagarsidan.
Mina pengar är mina … förstås förutom om vår snälla förmyndare inte säger annat. Vi vet väl inte vad som bäst för oss själva.
Uppdatering:
Wise berättade att penbarna kom tillbaka efter 2 försök på grund av tekiska problem samt att jag sklla kolla med mottagaren.
Supporten på Binance har nu informerat mig att de inte tillåter transaktioner till/från Wise.
Så moment 22.
Jag hade samma problem med Bokio företagskonto. Öpnnade konto hos Lunar men min största kund hade tekniska problem när det kom till att lägga in att banken hade dansk SWIFT och att kontot var svenskt.
Har ansökt om konto hos Svea, gillar att de inte har nån bindningstid, även om det kanske blir dyrare i längden. För tillfället får det här vara lösningen, men får hitta en annan lösning om jag skulle skaffa kunder utanför EU. Från de bankerna jag har kollat på så verkar de bara ta emot utlandsbetalningar från länder inom EU och EES.
Hela bankbiten har varit väldigt frustrerande och tagit mer tid, energi och stress än jag hade önskat.
Kontakta Svea Banks kundservice som driftar Bokios konton. Hört att alla Bokio-konton har ett IBAN i bakgrunden även om det inte presenteras för oss.
Värt ett försök.
Jag hade också problem med Lunar i kombination med Stripe så jag valde helt enkelt att öppna ett konto hos Swedbank just för mina utländska betalningar.