Hej, ska föra över en större summa pengar från utlandet (ca 400 000 EUR). Har ni tips på någon bra tjänst som gör detta bäst med låg avgift/liten spread? Får känslan att husbanken är snordyr. Revolut har jag använt till mindre summor tidigare, men inte dessa summor så kanske inte går.
Vi använde Wise för dubbla den summan utan problem. Väldigt nära spotpris också, knappt någon avgift alls kändes det som procentuellt.
Gick smidigt. Behövde dock skicka in underlag på pengarnas härkomst.
En röst till för Wise. ![]()
…och en till. Kan behövas om man vill kunna lita på ett helt nytt system för en sådan summa.
Jag använde Wise för alla mina överföringar till Sverige när jag bodde utomlands. Numera använder mina kunder i UK Wise för att betala mitt bolags fakturor.
i väska via Arlanda ![]()
Valutakonto kopplat till AF på Avanza, skicka pengarna dit i EUR och växla till SEK för 0.125% i avgift, är mitt tips.
Min erfarenheten är att Interactive Brokers är billigaste och smidigaste sättet att växla stora belopp. Wise verkar ta 0.35% i avgift för att växla €400K, vilket motsvarar €1380. När jag kollar på Interactive Brokers just nu så tar de en avgift på runt €8. Ofta är växelkursen något bättre på Interactive Brokers, eftersom man får i princip spot för så stora summor. Fördelen med Wise är att man kan få en garanterad växelkurs upp till en dag eller så.
Kan du ge mer detailjer? Något annorlunda än när du skickat småsummar?
Är det så enkelt som att lägga in att du ska skicka 800.000€ och sedan skicka pengarna och vänta på frågan om underlag, eller skrev du till support först?
Skulle själv vara orolig att skicka så mycket, vilket jag troligen någon gång gör när jag flyttar hem. Tänk om Wise konkar medans pengarna är på väg? Då gäller inga skydd, och insättarskydd gäller inte heller då Wise inte har det. Och för hög summa..
Skulle Wise gå i konkurs så är dina tillgångar separerade från Wise’s tillgångar och ingår inte konkursboet. Det ska nog väldigt mycket till för att pengarna går förlorade. Mer info här.
Fast hur fungerar det från en utländsk bank? En Avanza AF har inget IBAN-nummer och svenska clearing- och kontonummer fungerar väl enbart inom landet?
Det fungerar jättebra, men du har rätt i att ditt AF konto inte har det, man använder tekniskt sett Avanzas valutakonto hos SEB och ditt kontonummer anges som referens.
Se instruktioner: Avanza - Hur gör jag insättning i utländsk valuta?
Man behöver aktivera tjänsten “manuell valutaväxling”.
Man ser ett eget saldo för varje valuta man aktiverat på sin AF och man kan handla aktier direkt i andra valutor än SEK utan att växla.
Jag använder själv valutakonton hos Avanza. Det var mer insättningsbiten jag var fundersam över. När jag klickar på insättningar så ser jag inga alternativ för utländska banker. Dock har jag enbart valutakonton för kapitalförsäkringar (som inte kan ta emot utländska insättningar) så det kanske dyker upp andra alternativ när de är aktiverade på en AF.
Man gör såhär: man öppnar valutakonto hos tex Swedbank (gratis) sen skickar man pengarna direkt dit i EUR. Sen flyttar man pengarna till valutakontot hos Avanza (fast nordnet är billigare) Sen växlar man bara. Har gjort det när jag skulle växla åt andra hållet och köpa en lägenhet i Spanien.
Hur menar du med att du “klickar på insättningar”? Menar du i Avanza, via typ Trustly?
Nej, alltså du gör en vanlig banköverföring från den utländska banken (i den utländska valutan) enligt de instruktioner som anges på sidan jag länkade till.
Svarade du på rätt inlägg nu?
Hursomhelst, du behöver inte blanda in Swedbank eller annan bank, du kan sätta in i EUR direkt* på ditt valutakonto på Avanza. *Tekniskt sett går det via SEB men för dig som användare är det direkt. Nordnet kanske är billigare, det hade jag inte koll på. ![]()
tack för alla svar! Fick tips om currencies direct också som har en svensk kundtjänst, men verkar kosta ca det dubbla mot Wise.
Hur går det till rent tekniskt, man för över EUR från sin utländska bank till wise som ber dem växla och skicka pengarna dit man vill? Hur lång tid tar det och är det risk att pengarna ”fastnar” pga AML etc?
Stämmer, jag svarade på fel inlägg. det var Robert_g som undrade hur man satte in pengarna.
Jag var också väldigt orolig först. Angående risken att Wise skulle konka så läste jag på rätt mycket då. Om jag minns rätt så hålls pengarna aldrig direkt av Wise själva, utan de ligger hos större Tier 1-banker med statligt skydd i respektive land. Så om Wise skulle gå omkull är pengarna inte en del av Wise tillgångar och kan inte användas för att betala deras skulder. Något åt det hållet i alla fall. Det gjorde att det kändes rätt tryggt till slut.
Rent praktiskt skilde det sig faktiskt inte jättemycket från mindre överföringar. Vid större summor dyker det upp ett telefonnummer så man kan få personlig hjälp. Vi ringde mest för den psykologiska tryggheten, men själva processen var i princip densamma.
Det som tillkommer är att man får fylla i ett formulär med några frågor och ladda upp lite dokument. Sen beror det lite på vilken bank pengarna kommer från. Vissa banker tillåter inte så stora ACH-överföringar, och då ger Wise istället tydliga instruktioner för hur man gör överföringen manuellt från banken. När pengarna väl är skickade och dokumenten inskickade så gick allt väldigt smidigt.
Riktigt imponerad och nöjd.