Behöver hjälp av någon Wise

Jag har återkommande betalningar som hittills har betalats med Wise. Mottagaren har nu upptäckt att de blir debiterade (av SEB) varje gång för en “internationell betalning”. Mottagaren har pratat med SEB och vill nu att jag ska ange i transaktionen att jag som skickar pengarna ska stå för alla ev kostnader. Det gör jag gärna men lyckas inte hitta detta alternativ hos Wise. Och deras halvkorkade AI som de använder till kundsupporten lyckas inte hjälpa mig.

Hittills har jag betalat från mitt USD konto men angett exakt summa som mottagaren ska få i SEK.
Här har jag en teori att jag kanske ska flytta pengar till ett SEK konto och betala därifrån? Den halvkorkade AI:n säger dock att detta ändå sker så det spelar ingen roll. Men jag kan ju se att jag får välja mellan andra betalningsalternativ om jag utgår från SEK-kontot.

De alternativ på transaktion som jag får från SEK-kontot är enligt bilden…

Min undran är alltså om det finns något sätt att betala som inte triggar en “internationell betalning” hos SEB ?

Alternativen på bilden är ju bara hur du vill finansiera överföringen du skickar (med ditt SEK-saldo hos Wise som förvalt alternativ), påverkar inte i vilken ”form” mottagaren får den.

Hej,

Det är inte helt ovanligt med dålig kundsupport numera från diverse ”botar”. Det måste finnas en möjlighet att få hjälp på telefon eller via fysiskt möte, annars skulle jag nog överväga att byta till en mer seriös bankverksamhet. Det du efterfrågar (korrekt uppsatt återkommande betalning) måste ju gå att lösa. Vid internationella betalningar är det ju standard att man får välja om avsändare eller mottagare betalar avgiften, så jag blir förvånad över att Wise inte kan lösa detta enkelt.

Med vänlig hälsning,
F

1 gillning

Jag tolkar detta svaret från wise som att det är så jag ska göra för att det inte ska bli en ”internationell betalning”…?

Vad det handlar om egentligen är ifall transaktionen från Wise är SWIFT eller SEPA. Jag tolkar Wise svar som att det bör vara SEPA från SEK-saldot. Men prova en överföring till ett eget svenskt konto hos en bank som tar ut en avgift för ”internationella betalningar” (SWIFT) för att vara säker?

Att “överföra” pengar med Wise innebär inte att det sker någon internationell överföring, utan pengar överförs till Wise konto i avsändarkontots land och sedan överförs pengar till mottagarkontot från Wise konto i mottagarkontots land.

Jag har “överfört” stora volymer med Wise vid många tillfällen från konto i Skandiabanken till konto i annat land och använt “Bank transfer”, aldrig något problem. Jag förstår inte hur Skandiabanken ens skulle kunna uppfatta att det handlar om någon internationell betalning eftersom “Bank transfer” resulterar i en överföring till Wise konto i Sverige.

Fattar inte vad du menar här… överfört från wise eller från Skandiabanken?

Hittade på SEB sida att de även tar betalt för företag som tar emot SEPA…?

Du skrev ju att du använt Wise, så då förstår jag inte varför du inte fattar vad jag menar.

1. Jag loggar in på mitt användarkonto i Wise
  2. Anger att jag vill sätta in ett belopp i valfri valuta till ett bankkonto i utlandet
  3. Anger varifrån jag vill att pengarna ska hämtas (i det här fallet mitt konto i Skandiabanken)
  4. Bekräftar uttaget från Skandiabanken med bankid
  5. Pengar hämtas från Skandiabanken
  6. Pengar hamnar på bankkontot i utlandet

@Jobba gör det omvända, dvs. skickar från Wise till ett svenskt konto. Hans bekymmer är att hans mottagare med svenskt konto i SEB blir debiterad en avgift från SEB pga. detta.

Jo, men jag förstår ändå inte hur SEB kan få det till en “internationell betalning”. Min bank i utlandet dit jag “överför” pengar via Wise gör inget sådant.

Sista steget när pengarna sätts in hos mottagaren (mitt bankkonto i utlandet eller SEB i Sverige) är tekniskt sett en överföring från ett konto i samma land.

När jag för över euro från mitt eurokonto på Wise till mitt SEK konto på Swedbank står det alltid på Wise ”mottagaren får exakt ##.## SEK.

Har du det? Låter som om det är SEB som gör fel.

Om så är fallet (alltså att Wise skickar från ett lokalt konto i Sverige) borde inte SEB:s system trigga en avgift. Så TS får helt enkelt prova att skicka från SEK-saldot.

Många (de flesta?) svenska banker tar ut en avgift för att ta emot SWIFT-betalningar, medan SEPA eller lokala inte kostar något. Så skickar Wise via SWIFT är det vad det är.

SEPA är in/utbetalningar inom EU medan SWIFT är in/utbetalningar till resten av världen (USD/GBP/JPB…). TS skrev USD, det är inte säker hen menar USD dollar bankkkonto från en svensk bank eller riktig USD dollar bankkonto från en US bank. Det finns stor skillnad med regler och Wise att hantera USD dollar konto (från en svensk bank/US bank).

Wise gör bara en vanlig kontoöverföring inom landet.

Deras affärsidé är att inte utföra några internationella överföringar, utan de har ett (eller flera) bankkonto i varje land. Vid en begärd “överföring” från t.ex. Sverige till Norge tar de emot pengar (SEK) från svenske avsändarens bankkonto till Wise bankkonto i Sverige och betalar ut pengar (NOK) till norske mottagarens norska bankkonto från Wise bankkonto i Norge.

Är det överföring till företag du gör? För privat person så kostar det inget att ta emot SEPA betalning.

tack för ert engagemang. ja det är till ett företag jag för över. Tidigare har jag överfört från mitt USD konto men angett att mottagaren ska få exakt summa i SEK. Men detta blev alltså en internationell överföring enligt mottagande bank SEB. Nu har jag testat att överföra från mitt SEK konto och på samma sett angett exakt summa mottagaren ska få också då i SEK såklart. På måndag ska den komma fram så då kan jag förhoppningsvis återkomma med hur det gick.

2 gillningar

Mycket skumt är det, låter som att SEB har någon trigger som omvandlar en vanlig banköverföring från svenskt konto till att klassas som en internationell överföring ifall avsändande kontoinnehavare har namnet “Wise”.

Det kanske är ett sätt för SEB att försöka förhindra konkurrerande verksamhet för att kunna fortsätta att tjäna hutlösa pengar på utlandsöverföringar.

Nu har vi ju fått förklaringen, att det var till ett företagskonto på SEB som triggade avgiften hos mottagaren.

Men, jag vill gärna belysa problemet jag hade med Wise under några månader runt årsskiftet. Jag har fört över pengar regelbundet från mitt eget tyska konto till mitt eget svenska konto i Swedbank med Wise i flera år, utan problem. I början var överföringarna flaggade som normala svenska betalningar, men sedan ett par år har de gått som SEPA-betalningar (Europabetalningar) i SEK. Inga problem, SEPA-betalningar är avgiftsfria. So far so good.

Men, i höstas ändrades överföringarna plötsligt till internationella betalningar, och Swedbank började ta 25 kr i avgift för varje överföring. Det gjorde mig förbannad och jag var i kontakt med både Swedbank och Wise ett otal gånger. Det tog en hel del detektivarbete för mig att komma fram till att problemet var en ändring som Citibank, som är Wises samarbetsbank i Sverige, gjort. Det tog några månader att lösa, men nu är problemet löst och överföringarna är återigen SEPA-betalningar. Wise har dessutom ersatt mig för alla avgifter Swedbank debiterade.

1 gillning