Hej! Ny här… Har sökt svar på min fråga bland tidigare trådar men inte hittat några aktuella. Länka gärna om jag har missat.
Håller på att köpa lägenhet i ett annat land och måste föra över ca 50 000 euro för kontantinsats. Hur gör jag det på bästa sätt? Om jag har förstått det rätt lägger Nordea på en viss procent för valutaväxling.
Har nyligen skaffat Revolut för att använda kortet utomlands. Funderar på att teckna deras premium paket (923,88 kr för 12 månader) för att kunna växla mer än 10 000 kr i månaden utan extra avgifter. Borde bli betydligt lägre än avgiften Nordea skulle ta. Eller finns det något ännu mer förmånligt sätt?
Själv har jag skaffat ett valutakonto i min bank, i ditt fall skulle detta alltså vara ett eurokonto. Ofta är sådana konton gratis. Fördelen med valutakontot är att man får mkt bra kurs när man för över pengar från vanligt konto till valutakontot inom samma bank. De kan dessutom ge dig exakt rate när du ringer och ber dem göra valutakonverteringen. Sedan gör man bara en vanlig enkel internationell banköverföring till mottagaren.
Hela knepet är att undvika att överföra från ett SEK-konto i en svensk bank rill ett eurokonto i en utländsk bank, då det ofta är dåliga valutarates som man får då.
Du kan ju testa att föra över 100kr på 3 olika sätt och se hur mkt som kommer fram om du kommer göra dylika överföringar ofta, tex för att betala kostnader i ditt nya ”hemland”.
Tack för input (även ni andra, vet inte om/hur jag kan svara till alla)! Valutakonto verkar dessvärre inte funka med Nordea Försökte bli kund i Swedbank igen efter 12 år men de vill att jag ska besöka deras kontor för det. Suck. Får bli Wise tror jag.