Ta emot en större summa pengar från utlandet

Jag kommer snart ta emot en större summa pengrar från Norge.
Hur bör dessa pengar överföras för att få lägsta möjliga avgift och bästa möjliga valutakurs? NOK är just nu lite mer värt än SEK så kursen känns ganska viktig.

1 gillning

Jag hade samma problem och fick ett bra tips här på RT-forumet. Öppna ett konto hos Revolut och uppgradera tillfälligt till deras premium-nivå. Genomför växlingen och avsluta därefter uppgraderingen. Jag vet förstås inte vad större summa pengar betyder, men det finns en brake even-nivå på kostnaden för medlemskap kontra växling utan avgift. Jag har för mig att Revolut erbjuder växling upp till 10 000 kr/mån utan påslag för kunder på basnivå.

1 gillning

annars öppnar du valutakonto på avanza i NOK och genomför en manuell valutaväxling NOK->SEK själv.

Beroende på din relation med din bank kan du be dom ge rabatt på sin växlingskurs, om de vet hur stor summan är. Vid större summor har jag fått 60-80% rabatt på bankens växlingsavgift. I de fallen har jag öppnat valutakonto och bett dem sköta växlingen.

Hej,

jag har bra erfarenheter med https://wise.com/ . :grinning:

Den här tråden kom väldigt lägligt. Jag står också inför att föra över pengar mellan länder men hade inte tänkt över alternativen mer än vanlig banköverföring.

Tack för tips och några sparade kronor :star_struck:

1 gillning

Hur blir det om överföringen sker från ett Nordea konto i Norge till ett Nordea konto i Sverige?
Jag kan kolla med banken men tänkte ifall någon redan hade gjort detta :slight_smile: