Hej,
Jag undrar om någon har tips på hur jag kan undvika onödiga avgifter och kostnader i samband med utlandsöverföring från ett land UTANFÖR EU TILL Sverige. Det verkar vara svårt att hitta pålitlig info eller tillförlitliga sajter som jämför. Jag har ring och pratat med https://www.konsumenternas.se/ men de visste inte heller! De har begränsad kunskap om utalndsöverföring tyvärr.
Det handlar om ett större belopp så jag kan även tänka mig vända mig till en oberonde rådgivare (om du känner till en tipsa gärna!) eftersom jag känner på mig att det kan blir stora skillnader i slutändan.
Här verkar det finnas olika fakorer som enligt min (begränsad) förståelse kan påverka utfallet:
Valutakursen vid överföring. Hur kan jag jämföra detta? Det ändras ju hela tiden.
Avgifter. Dessa verkar kunna uppstå vid sändning men också när man tar emot. Hur kan jag jämföra dessa?
Valutan som pengarna skickas som. I vilken valuta är det bäst att utföra överföringen? Mitt bankkonto är i SEK. Är det bättre att skicka som SEK från mottagaren? Eller är det värt att skicka i Euro eller dollar och då skaffa ett konto i denna valuta här i Sverige.
Tack på förhand!
Wise (hette förut Transferwise) är en bra tjänst som har låga växlingsavgifter, stöder många valutor och går bra att skicka mellan konton i många olika länder.
Finns konkurerande tjänster men på den tiden jag kikade på det, för ca 5 år sen, var wise bäst/billigast.
Tack för tipset. Men hur går jag tillväga för att faktiskt jämföra kostnaderna mellan Wise och bank till bank överföring? Jag fick annonser för Wise när jag googlade men hur vet vi säkert att Wise är verkligen seriös tjänst?
Wise är seriöst. Hade en bekant som jobbade där under en period när det var nytt. Det var så jag fick nys om tjänsten tidigt. Under några år använde jag det för att föra över till mina svenska konton från UK. Numera använder mina klienter i UK tjänsten för att betala mitt svenska AB. Tycker det fungerar väldigt smidigt.
Alternativet är väl att öppna upp ett valutakonto i Sverige och föra över i samma valuta. Vet att det finns några här på forumet som gått den vägen.
Har också använt Wise flera gånger för att överföra pengar både från och till Sverige från USA, UK och EU. Det var som mest runt $10,000 åt gången dock.
Man kan se ungefärlig kostnad redan på första sidan (här exempel på att överföra USD till SEK):
Man får i princip nästan spotpris på växelkursen sedan tillkommer Wises avgifter (Total fees, inklusive banköverföring med amerikanska ACH-systemet för att få pengarna till Wises konto).
Det är oklart vilket land du pratar om. Det beror hur transparent landets banksystem vara så. SEK är inte tillgänglig i många länder utanför EU. Det finns begränsade banker har SEK bankkonto i vissa länder utanför EU. Pengarna från ett land till Sverige kan slussa mellan “corresponding bank” och sedan mottagaren. t.ex. mottagarens bank - corresponding bank (1 eller 2) - din bank.
Det är mottagaren ska hitta information åt dig. Kontakta banker där om du vill jämföra bankavgifter och valutakurser, mm.
har du AVZ skulle jag tänka mig att det enklaste är att använda manuell valutaväxling på ditt AF konto där. Då behöver du ansöka via dem om växelfunktionen. Beror såklart på ifall du ska skicka en “obskyr” valuta men det fungerar fintfint med USD/GBP/EUR/DKK/NOK.
Edit: du måste också meddela Avz i inloggad läge om när du har startat insättningen från utlandet för att det ska gå så smidigt som möjligt