Tack så mycket för ditt snabba svar!! Denna *övning" gör mig inget, då jag redan sedan flera år laborerar med allsköns olika kort och konton
Överföringen kostar dig dock en avgift (DKK 50?) samt % av beloppet, korrekt?
Frågan är om man kan överföra från Lunar DK till något annat kort i stället, och göra växlingen där, inget nämnt… Hm…
Ja, avgiften stämmer nog. Osäker, har som sagt inte gjort min hemläxa.
Hade ett jävla sjå med att få till all administration när jag började jobba i DK att jag fick vänta 3 månader på att få min första lön. Det var, sorgligt nog, till 99% min inkompetens. Så har börjat fundera på de här grejerna först nu haha.
Loggar du in på Revolut och sätter in pengar från ditt Lunar DK kort, eller är du inloggad på Lunar DK och skickar till Revolut IBAN-kontot? Några avgifter?
Ränteavdraget är lägre i Danmark, har för mig det ligger på typ 21%?
Använder Apple Pay(Lunar) till att fylla på Revolut. Då finns pengarna på Revolut-kontoet direkt.
Förstår inte. Det finns inte Apple Pay som val, varken på Revolut eller Lunar.
Om du öpnnar appen Lunar. Väljer “kort”, sen har du möjlighet för att “Føj til Apple Wallet”
Jag har redan både Revolut och Lunar i Wallet. Förstår dock inte hur jag överför pengar från ApplePay/Wallet, då jag endast ser bankkonto alternativ.
Du kan inte göra en screenshot från Revolut där jag kan se dina valmöjligheter?
Hej, behöver man inte betala PAL skatten i Sverige istället om man begär undantag för den i dk?
Nej. Du kan skeppa PAL skatten i Danmark
Hej, jag kommer att jobba igen i Danmark och skulle veta vad är bäst numera för att överföra sin lön.
- Danskebank DK → Danske Bank SE?
- Lunar DK → Wise → Bank i Sverige
- något annat?
Vad är billigast och enklast? Det verkar vara Wise men är det verkligen så? Tack för tips!
Jag hade DanskeBank i Danmark men bytte till Lunar (free plan). Jag använder Lunar kort för att toppa upp Revolut, där jag har premium. Därifrån växlar jag och skickar till svensk konto. Hela processen tar ~1dag och det tar bara någon minut och går att göra medan man väntar på tåget.
När jag jämförde vad jag fick för att växla min lön via Revolut, Wise och Stor Bank, var Revolut tydligt vinnaren, t.o.m om man betalade Metal plan.
Jag brukar inte ha kostnader i DK. Den enda gången jag behöver göra överföring är för att betala till Skat.Dk och då får man betala något med Lunar, men det var väldigt låg om man jämför med vad man betalade kvartalsvis på DanskeBank. Räkningar (akassa) kopplar jag till BetalningService och det är ingen extra kostnad.
Jag försöker ha så lite DK som möjligt då de ända valutor jag bryr mig om är SEK (vardagen) och Euro (resor/framtiden).
Ska man bo i Danmark då kanske en annan setup att föredra.
Kan du berätta lite mer om Revolut?
Finns det några begränsningar när man toppar upp med Lunar kort (till exempel kan man toppa upp 50k DKK på en gång)?
Om jag växlar 50k DKK med Revolut får jag 75430,50 SEK och samma sak med Wise ger 75958,11 SEK enligt:
https://www.revolut.com/international-transfers/
Menar du att Revolut är billigare än Wise om man betalar för Premium eller Metal?
PS: jag kommer att pendla mellan Sverige och Danmark.
Får jag kapa tråden lite med ett (vagt) sidospår. Har också kikat lite på att börja arbeta i Danmark och pendla från Sverige. Ni som har gjort det ett tag: vad tjänar man (ni) på att arbeta i Danmark efter alla skatteeffekter, pendlingskostnader, ev ökade matkostnader/annat, saker jag inte tänkt på. Räkna för enkelhetens skull med att lönen i absoluta tal räknat är samma i DKK som SEK. (10 000 kr eller 100 000 om ni vill ) och en DKK på 1,5 SEK.
Om du t.ex har en. Brutto lön på 50K DKK får du ungefär 34K netto om du inte har avdrag.
34K netto i DKK eller SEK? Antar att ränteavdrag får göras på samma sätt som om lönen intjänades i Sverige? Andra aspekter att tänka på?
34K DKK
Sen har du ränta avdrag och transport avdrag.
Lite annorlunda arbetskultur. Men det kommer du snabbt att känna
Tyckte denna tråden var intressant, men förstår inte varför ni kör med lunar och Revolut. Det låter komplicerat. Ska själv börja arbeta i Danmark och funderade på att skaffa konto i Danske bank. Enligt prislistan behöver jag kundpaket 39DKk/mnd och 5kr per SEPA överföring. Har jag missat ngt?
Valuta marginal. Ungefär 0,5%