Tips när det gäller att arbeta i Danmark

Första gång jag betalade med Lunar för att toppa upp mitt Revolut konto fick jag ringa kundtjänst. Jag satte sedan en 70000DKK gräns på kort betalning, så ja, det går att göra 50000DKK allt i en transation.

Vet ej vad andra anser är svårt med detta upplägg: personligen tycker jag att både Lunar och Revolut erbjuder en mobile först erfatenhet och myclet närmre till de användningar jag gör. I princip, man behöver inte ens öpna Lunar appen… då du toppar upp från Revolut och skickar från revolut, det är bara några få clicks, och pengarna är i Svensk bank dagen efter.

Men bra att det finns val för de som inte gillar. Jag såg ingen anledning att betala mer till en storbank för funktionalitet jag inte behöver.

Jag kollade kursen i Wise (länken du delade) och Revolut app igår kväll:

74543 SEK (Wise)
75304 SEK (Revolut), efter 760 SEK fees som man inte betalar måndag-fredrag 17:00). Dvs det hade varit ännu bättre

Har även kollat vad jag betalade i avgift närnjag betalade till Skat.dk från Lunar. Det blev 3DKK. Det är en skillnad mot de ~384DKK/år jag hade betalat till DanskeBank.

2 gillningar

Tack för ditt svar. Jag kommer bara att titta närmare på Wise vs Revolut.

Vad är annorlunda med arbetskulturen?

Inte så mycket konsensus kultur. Folk är mer direkt och fri i kommunikationen.

Ibland måste man vara lite mer bestämd.

Men vi danskar är inte så farliga. Fast sociala och kanske lite mer öppna . Men det svårt för mig att vara helt objektiv i denna saken

Gjorde nyligen beräkningar på detta. Jag jämförde

• Banköverföring från Lunar till min svenska bank
  • Banköverföring från Lunar till Wise, Wise till min svenska bank
  • Banköverföring från Lunar till Revolut, Revolut till min svenska bank

Har inte jämfört med kortbetalning från Lunar till Revolut.

Note: en hel lön rör sig om så stora belopp att du direkt tjänar in att betala för Revolut Premium för att få valuta-konvertering utan avgift eftersom du passerar gratisgränsen med råge.

Valutakurserna var som följer (SEK till DKK):

• Google: 0.6584
  • Lunar: 0.660687
  • Revolut: 0.6601
  • Wise: inte sparat men den var väldigt nära Googles

Lunar tar alltid en avgift för banköverföringar till utlandet:

• i DKK är avgiften 50DKK
  • i annan valuta är avgiften 0.5%

Exempelkalkyl för en lön på 30 000 DKK:

Ideala scenariot

En överföring utan avgifter med Googles kurs:

30000 * kurs = 45565 SEK

Lunar till svensk bank

0.5% avgift av Lunar, och Lunars kurs

30000 * 0.995 * kurs = 45180 SEK

Du har effektivt betalat 385 SEK för överföringen jämfört med Googles kurs.

Lunar via Wise

50DKK i avgift för en överföring i DKK till utlandet.
134.85DKK var Wise’s totala avgift

(30000 - 134.85 - 50) * kurs = 45284 SEK

Effektiv avgift: 281 SEK

Men notera att Wises avgift skalar något med överföringens belopp. Så mer pengar är större avgift.

Lunar till Revolut till svensk bank

50DKK i avgift för en överföring i DKK till utlandet
Revolut premium kostar 95SEK och är billigare än att betala avgift för att konvertera valuta

Överföring från Revolut till svensk bank görs med bank-överföring vilket är kostnadsfritt.

(30000 - 50) * kurs - 95 = 45276

Effektiv avgift: 289 SEK

Sammanfattning

För exempellönen är Wise och Revolut ungefär lika, men tänk på att Wise kostar mer om du överför mer belopp (och mindre om du överför mindre förstås!)

Det sämsta valet är att gå direkt från Lunar till din svenska bank.

Personligen använder jag redan Revolut som mitt primära betalningsmedel, och får därför mervärde av att betala för Premium.

Du kan toppa upp Revolut konto med Lunar virtuella kort. Då slipper du betalat de extra 50DKK, och transaktionen tar någrasekunder.

Ja det stämmer. Jag antog att det skulle komma kortavgift på nån procent men det verkar det inte.

Intressant jämförelse.

Är det verkligen ”Google kurs” med Revolut premium dock?

Undrar också hur mycket Danske Bank tar.

Nej det är inte Google Kurs med Revolut Premium. Jag listade Revolut’s kurs i listan och den är samma oavsett om du har gratis eller Premium.

Det enda som ändras är att Premium kan du växla obegränsat utan extra avgift. För gratis kan du växla ca 1000 USD per månad, sen 0.5% avgift.

Ok men jag förstår inte vad du menar med detta då:

För exempellönen är Wise och Revolut ungefär lika, men tänk på att Wise kostar mer om du överför mer belopp

Det är samma sak hos Revolut och Wise. Revolut tar betalt genom sämre kurs och Wise har nästan Google kurs men visar tydligt hur mycket avgift de tar.

Jag gillar inte att Revolut typ ljuger:

Valutaväxling utan exra avgifter mån–fre

Vore bra om man kunde slippa betala 50dkk med Wise som med Revolut dock.

Jag menar den effektiva avgiften.

Beroende på belopp kan det vara billigare via kort hos Wise. För 30k DKK;

1 gillning

Någon som har stött på problem hos svenska banker om det kommer in stora betalningar från Revolut/Wise? Jag tänker att de kanske har lite frågor på vad pengarna kommer ifrån.