P.F.C. upphör under 2023

Ja de är lite olika. Ibland händer de faktiskt att Mastercard är billigare än revolut tex om kursen rör på sig mycket :stuck_out_tongue: men oftast är revolut billigast, så reser man mycket är de nog ett bra alternativ.

Dock har de påslag på helger och ska du växla mer än 10k/mån tillkommer avgifter om man inte har en prenumeration. Där är wise enklare som alltid har samma avgift och inga prenumerationer eller andra funktioner än just betalning. Revolut är lite stökig med alla möjliga funktioner

Jag har jämfört Visa och Mastercard och då är Mastercard sämre.

Trist att PFC lägger ned. Jag har ännu inte funnit någon riktig förklaring varför.

Jag trivdes bäst med PFC. Använde det för köp på nätet. Gillade den rena och snygga designen, Swish, BankID och att det var svenskt. Kändes seriöst.

Revolut har inte samma trovärdighet och för komplex för enkla sysslor och kräver återkommande verifiering med pass (som inte alltid går accepteras).

Så då blir det att sitta och googla runt igen: Wise, Lunar, Northmill, Curve, N26, …

Gick väl inte att tjäna några pengar på verksamheten.

Lunar tar ju dock betalt om man köper med kortet utomlands i gratisvarianten:

Valutatillæg ved brug af kort i udlandet 1%

Lunar har inte gratis vid dollar som jag använder, utan bara sek, norsk och Euro.

Tyckte det var svårt att hitta information om detta på hemsidan också vilket var lite störande.^^’

Tack för alla inputs. Det blev ett Lunar light :credit_card:

2 gillningar

Det har till exempel inte fungerat att blippa i kollektivtrafiken, varken i Stockholm eller i London.
De skulle felsöka men jag har inte hört något på knappt ett år.

North Mill fungerade i London (TFL Travel) utan problem i månadsskiftet augusti/september samt på alla andra platser jag använde det där. Har inte testat det i Stockholm på SL

Någon som har koll på Rocker?
Jag lämnade när de slutade ge ut fysiska kort till gratiskontot. Skulle nog klarar mig utan ett fysiskt kort och använda Google pay så jag sneglar på dem igen.

(Har Lunar och North Mill för andra ändamål)

Själv har jag följande:
Lunar
Rocker
P.F.C
Monese
Bunq
N26
Revolut

Har varit kund hos samtliga sedan de såg dagens ljus. Så affärsmodellen känns igen. Gratis i början, sedan lanseras olika betalplaner. Det är då ungefär jag hoppar av, beroende på erbjudande och prisplan. En del går bort sig med en hög månadskostnad som inte ger nåt mervärde, och då kan jag tänka mig att det är svårt att nå lönsamhet. Dessutom så märks det tydligt att det är på utlån den största inkomsten finns, för dit vill de flesta rusa till så snart de har etablerat en kundbas. ”Flex” tror jag att de har valt att kalla det på P.F.C, och det verkar väl som att många har varit direkt osugna på att utnyttja och då uteblir intäkter.

Det här var ett mycket bra och klargörande inlägg som illustrerar precis det förhållande som jag uppfattat gäller för alla aktörer av det här slaget.

Jag har så långt konsekvent undvikit att skapa någon som helst fasta rutiner kring att använda ”alternativa banker”. Min bild är att deras ”erbjudande” i allt väsentligt är ett bedrägeri som har som syfte att jag ska lägga om min ekonomi och inkludera dem i det nya upplägget.

Så snart jag har lagt om ekonomin och uppnått den förväntade besparingen kommer sedan någon extra avgift som förstör hela upplägget. Idén måste då vara att det ska vara så jobbigt att avsluta engagemanget i den aktuella banken att jag väljer att betala den extra avgiften och vara ”nöjd kund”.

Jag funderar nu på att prova Revolut. Besparingen som går att göra är egentligen inte stor men det känns ändå principiellt rätt att göra de besparingar som går att göra. Samtidigt bär det emot att den är typen av aktörer inte går att lita på.

Var det alltså det fysiska kortet det var fel på? Fungerade utan problem hos TFL för mig när jag blippade med telefonen.

Enligt Northmills FAQ så är dagsgräns 40 000, veckogräns 80 000 och månadsgräns 100 000.

Revolut är kanon tycker jag.

Även väldigt smidigt om man vill dela kostnader med andra som har Revolut vid middagsbesök ex.

1 gillning

Återkommande verifiering med pass? Har varit kund hos Revolut sedan starten och enda gången jag verifierat med pass var vid registrering.

Jag använde det fysiska F.P.C-kortet och det fungerade att blippa i tunnelbanan, på bussen och för båten på Themsen (allt sedan redovisat i klump under TFL)

Jag kastade in handduken när Revolut krävde underlag som skulle signeras hos notarius publicus. :fearful::see_no_evil:

Njae, det var väl ganska tufft skrivet tänker jag. Det är väl svårt att driva ett företag på välgörenhet, då är det väl bättre att man är tydlig med avgifterna än att man kör något “du är produkten”-kör?

Problemet som jag upplever och varför jag gillar Lunar är att man snart kommer erbjuda ett helt alternativ till att byta från en storbank. Dvs. det finns ingen anledning att ha Swedbank för att jag kan ha allt hos Lunar. Men det går ju för att Lunar, till skillnad från alla de andra har en banklicens.

Sedan är jag lite orolig för Revolut som - vad jag har förstått - har sökt banklicens i England men inte fått den, utan fortfarade använder sin baltiska. Men jag kan ha fel och är som sagt färgad av att jag äger aktier i Lunar.

Revolut har visat sig vara förbannat skräp på ren svenska. Jag använder dem enbart till sådant där det inte finns andra alternativ (vad jag känner till) och håller inga summor hos dem. De orkar inte ens uppdatera sina system med bankernas nya clearingnummer, vilket gör det omöjligt att genomföra överföringar till nyöppnade konton hos vissa banker. Så slött och korkat.

Frågan här handlar inte specifikt om banker utan egentligen om alla sorters “nyskapande” företag som bygger upp kundbaser genom att erbjuda saker gratis. Just privatekonomin känner jag att det är ett visst pyssel med att “ställa om” från en lösning till en annan. Eftersom jag själv är “besatt av optimering” är det ofta ganska små besparingar som finns att vinna på att göra förändringar. Att då behöva byta fram och tillbaka för att undvika tillkommande avgifter känns surt.

Jag har både Revolut och Lunar, varav likt Jan part i målet gällande Lunar.
De har sina för och nackdelar båda två. Revolut erbjuder flera bra saker som inte Lunar gör, och tvärt om.

Lunars fördel är “svenskheten” i det, dvs insättning med swish, inloggning med bankid etc. Du kan göra “vanlig” banköverföring som mellan vilken bank som helst, och pengarna är där samma dag på en vardag. Med revolut får man göra SEPA-överföringar eller “överföra” med kort, och det sistnämnda blir ibland blockat av storbankerna som vill behålla dig som kund och vill att Revolut ska framstå som krångligt. Lunar har också bästa räntan (3.75%?) från första kronan på alla konton utan bindningstid och fria uttag, där revolut ger 0%.

Revoluts fördel är att det INTE är en svensk bank. Du har pengar i utlandet, t.o.m. placerat i andra valutor än SEK, och betalar direkt med dem snarare än åker på transaktionsavgifter och växlingsavgifter. Exempelvis har jag investerat saker med EUR som lämnar utdelning i EUR. Genom att ha dem på mitt EUR-konto på Revolut kan de återinvesteras och användas utan att växla. Att ha ett fysiskt kort med pengar redan växlade och placerade i EUR, USD, CHF, NOK, DKK etc, och som är utgiven av en icke-svensk bank, är perfekt att ha om SHTF och landet/valutan blockas eller blir värdelös eller utesluts ur banksystemet etc. Dessutom har de en bra feature med dynamiska kort som byter både kortnummer och CVC vid varje köp. Lunars byter bara CVC, och bara en gång i timmen.
Jag fick verifiera mig en gång, och genom att fota passet. That’s it. Vet inte varför det tycks vara så olika.

Så för min del blir det en klassisk “Why not both?”. Revolut för köp & resor i utlandet samt om SHTF, Lunar som vardagsbank och transaktionskonto (eftersom du får ränta även på transaktionskontot med kort kopplat)

2 gillningar