Har kollat runt i forumet men har inte hittat en tråd som ger svar på alla mina frågor nedan om alternativ till Revolut.
Anledning till att jag funderar på att avsluta mitt Revolut-konto är inte för att det inte fungerar, tvärtom, tjänsten är faktiskt riktigt bra men det är bara omständigt att flytta över pengar och lite läskigt att identifikation inte går att göra med mobilt bankid. Vet aldrig när dem får för sig att det inte är mitt konto och jag kan inte göra så mycket.
Jag har ett kreditkort från Komplett men gillar inte att man inte får en e-faktura. Använder det mycket för småutgifter men har missat betala en faktura och fick då betala ränta. Kreditkortet kommer jag behålla för att kunna göra större inköp men föredrar att betala med “existerande” pengar för löpande småutgifter. Gillar tanken med pre-paid och att det inte går att handla om pengarna är slut.
Följande egenskaper letar jag efter:
Skapa konto/login med mobilt bankid
Pre-paid + att det ska vara enkelt att föra över pengar (t.ex Swish, Banköverföring utan kostnad. Ej bara via ett kreditkort)
Virtuella engångskort med max belopp (hyfsad viktigt funktion då jag använder det för prenumerationer och köp på nätet utomlands)
Nu har jag kanske ingen lösning på dina problem.
Jag är själv flerårig användare av Revolut och upplever inte alls samma problem som du gör?
Jag personligen har ett kort från Handelsbanken kopplat till Revolut och överföring görs omgående. Godkänner betalningen med BankID.
Men vad är det specifikt som inte fungerar för dig?
Gör dina överföringar automatiska om du inte gör det redan. Det andra problemet löser jag genom att inte ha alltför mycket pengar på Revolut-kontot, jag har också funderat över hur säkert det egentligen är.
Jag vill helst undvika att använda mitt kreditkort för att fylla på Revolut-kontot.
Det fungerar utan problem att ladda men jag har missat betala en faktura för kreditkortet och fått ränta (får ingen e-faktura så jag glömde bort att lägga in betalning). Det kan lätt handa att jag missar det fler gånger. Man vet aldrig heller när Komplett (kreditkortet) börjar se det som ett kontantuttag och då kanske det börjar kosta pengar att överföra. Kreditkortet vill jag helst bara använda för större engångsutgifter som jag orkar betala av direkt.
Jag har inte ett vanligt debit-kort hos min bank eftersom jag ville dra ner kostnaden.
Har Swedbank. Måste aktivera utlandsöverföringar tror jag. Därför jag inte gjort det
Måste också kolla ifall det kostar. Prislistorna är inte helt tydliga med vad som kostart etc.
Men visst, hade det fungerat utan kostnad hade jag kunnat leva med att föra över en summa automatiskt varje månad. Vet ju ungefär hur mycket jag behöver.
Skaffa P.F.C så kan du swisha pengarna till det kontot, vilket iof är enda sättet.
Tyvärr har det inte virtuella engångskort, man kan bara ha ett fysiskt. Till skillnad från Revolut där man kan ha upp till totalt 6 kort inklusive virtuella (tror jag)
Byt kreditkort till ett med riktig e-faktura med förifyllt helt belopp, t.ex Preem.
Byt huvudbank till en med noll problem med Revolut så slipper du banköverföringen och kan sätta in pengar med ett debetkort. Kostnaden ökar från 175 kr (?) till 300 kr/år.
Jag hade OK/Q8 men de saknade stöd för Apple Pay så det var därför jag byta till Komplett. Vet inte om Preem stöder det, för i så fall kanske man skulle byta till Preem istället. E-faktura med förifyllt belopp underlättar, bara ett par knapptryckningar när man får sin notis.
Tror egentligen inte att Swedbank har problem med Revolut men man måste aktivera utlandsöverföringar (går ej via internet, måste ringa eller gå in på kontor ) samt att jag valt att inte ha debetkort. Är inne på att betala för debetkortet (från 175 kr till 400 kr/år) på banken. Har jag tur så stöds Apple Pay och då behöver jag bara Revolut i de fall jag vill använda virtuella kort.
Mitt problem är kanske inte Revolut, utan att jag inte får e-faktura för kreditkortet
OK. Jag tänkte att om du byter kreditkort så använder du det bara till att fylla på kontot på Revolut. Och eftersom Revolut stöder Apple Pay så spelar det ingen roll om kreditkortet inte gör det, problem solved.
Förresten, har du kollat upp Rocker? Jag har själv ingen erfarenhet av det…
Det är väl bara mat som är viktigt att handla. Där kör vi faktiskt med ett ICA-kort och då behöver man ta med det fysiskt eftersom de inte stöder Apple Pay
Revolut och kreditkortet är mest för mina privata utgifter och ICA för gemensamma utgifter. Hade det inte varit för dubbelbonusen (vi handlar i princip bara på ICA då det är närma och bekvämt) så hade jag aldrig tagit det kortet. Får alltid ta med det när jag ska handla vilket helt klart irriterar mig Dock så är de inköpen väldigt planerade så då tar jag med det kortet men det har hänt att jag glömt det. Då kan man alltid köra med stamis från App och betala med kreditkortet/Revolut.
Vi tog bort våra gemensamma kort för det gemensamma kontot på banken för att det kostade mer än 2 kort hos ICA (då man får dubbelbonus så betalar det sig).
Ni skulle kunna dumpa ICA-kortet och köra matkostnader med Everydaycard + Curve. Då skickas pengarna till Curve via Everyday när ni handlar, ni behöver inte tänka på att på att fylla på något konto.
Eftersom Curve stöder Apple Pay är det en lösning för dom som vill använda Apple Pay med kort som inte stöder det.
Det är ett tag sedan jag använde Curve men då fick jag bonusen från Everyday även på köp genom Curve.
Bonusen blir 1% så det är samma som med ICA-kortet. Everyday är gratis första året, sedan 270 kr/år för två kort.
Curves standardkonto har ingen avgift men ett fysiskt kort (som inte behövs) kostar 5 pund eller nåt.
Om vi går tillbaka till början på din fråga så uppfyller faktiskt PFC alla dina krav på listan. Jag skrev att de inte har virtuella kort men det har de faktiskt, jag hade fel där. Men det kan finnas någon detalj du inte blir nöjd med. Skaffa ett konto och testa, det är gratis
Dock så kostar ett gemensamt konto 38 kr/månad.
Om du betalar på ICA med annat kort så kan du väl ändå få bonusen genom att uppge att du är medlem och ange personnummer? Det har jag gjort många gånger när jag glömt ICA-kortet. Om så är fallet, varför skaffa en stökig set-up för att slippa ta med kortet?