Alternativ till Curve

Jag har bankkort kopplat, inga problem.

Ja det där med region är ett problem

2 gillningar

Intressant, då är det nog prepaid Visa/Mastercard kort som inte är kopplade till ett riktigt bankkonto som inte fungerar, t.ex. Rocker, Lunar.

Varför inte bara prova Curve? Det är ju gratis.

För att jag inte vill gynna företag som inte prioriterar kundservice.

1 gillning

Tack för infon.

Ja, då är gratiskortet inte aktuellt för mig. Det andra går nog att leva med.

En sak som jag inte lyckats hitta någon information om är hur underliggande korts cashback hanteras.

T.ex. har jag 1% på livsmedel och drivmedel med mitt EverdayCard. Kommer det fungera som vanligt?

Det bör fungera, se här: How does my bank see my transactions with Curve?.

Jag har bara använt Curve med Komplett kreditkort som underliggande kort som har samma bonus för alla köp, jag har fått bonus som vanligt.

1 gillning

Your card issuer will also receive the MCC (merchant category code), so they can identify your spend categories. If you have a card that gives you rewards based on categories of spend (e.g groceries, travel, etc.), you may be able to earn rewards for these purchases in addition to your Curve rewards.

Intressant.

Jag har haft Curve ett bra tag, det har funkar bra de flesta gångerna. En stor fördel är att man kan använda GPay eller Apple Pay för underliggande kort som inte ha stöd för det. Men jag instämmer att supporten/kundservicen existera mer eller mindre inte längre (i alla fall inte för kunder med gratis kort). Jag har skickat in 2 ärende för mer en vecka sedan och inget svar…

Har också bankkort kopplat. Curve har funkat utan problem för mig, perfekt också att kunna flytta transaktioner med GBIT (go back in time) vid vissa kreditkortskampanjer.

1 gillning

Har grävt lite i det här med SCA (Strong Customer Authentication) i en annan tråd. Curve har kommit upp på min radar och läste precis det här:

Håller ni Curve-användare med om det som står i bifogad bild? Bortsett från köp via nätet så använder jag Apple Pay till i stort sett allt och 5000 går rätt snabbt att komma upp i (kumulativt).

Har inte märkt nåt sånt. Handlar bara contactless och har inte märkt nåt. Har handlat för över 500 på enskild transaktion och definitivt mer än 5000 totalt, men det är butiker jag handlar på ofta.

Däremot får jag slå pinkod om beloppet är högt (har inte behövt chip).

1 gillning

Använder i princip bara Curve med Apple Pay och har inte märkt något

1 gillning

Nja, nyare utgivna kort har fått “svenska” kort.

Har också Curve men inte använt det på ett drygt år. Tänkte börja nu igen men hittar inte det fysiska kortet varpå jag kontaktar kundtjänst för ett nytt. Efter en och en halv vecka får jag svar! Då blir jag tveksam till om jag verkligen vill använda kortet då en bra och hyfsat snabb kundtjänst är viktigt för mig (också).
Ställer ytterligare en fråga för att se hur snabbt jag får svar och döm om min förvåning när det enda svaret jag får är en länk (som inte ger svar på min fråga) och sedan avslutar han chatten!!! Nu måste jag vänta ytterligare 1-2 veckor innan jag får svar igen misstänker jag.

När jag här ovan läste om att man bara kan spendera 100.000:-/år känns det ännu mindre angeläget.
Men, jag vill ha mitt SAS Mastercard i Apple Pay och då verkar Curve vara ända chansen, eller?

Har själv funderat på detta. Tänker att jag utomlands har med mig kortet när jag är på stan och övriga på annat ställe. Blir jag bestulen eller tappar bort det har jag de övriga lätt till hands.

Kan jag alltså spärra bara Curve, men sedan använda respektive kort ändå?

Glömde plånboken i en taxi en gång utomlands. Bara att glömma. Men så mycket problem.

Curve vs Rocker, då?

De verkar ju lika om jag har förstått det rätt

Japp, du kan frysa/spärra curve enbart vilket inte påverkar underliggande kort

1 gillning

Rocker är väl ett vanligt kort, inte en proxy som curve. Kanske lämpligare att jämföra rocker mot revolut

1 gillning

Okej, får kika närmare på detta. Tack

Nej, jag har ett debit företagskort på SEB kopplat via curve, funkar utmärkt!

Jag har haft med deras kundtjänst att göra en gång, tog lite för lång tid å jag fick ligga på dom lite mer än vad jag önskade men dom löste det tillslut.

Ja det fungerar förutom att det inte går att betala med Curve åtminstone på automatstationer för drivmedel. Inne vid kassan har jag inte provat.

Något som heller inte går med Curve är att få ut kontanter genom ett köp, förmodligen inte heller att lägga till önskat belopp i mataffären osv.

Det är väldigt lång väntetid på support. Nu för mig senast fick jag vänta 12 dagar… Bra hjälp annars, förutom att chatten stängdes för tidigt :disappointed:

Något annat ”proxy-kort” finns väl inte men Revolut håller bra klass tycker jag.