Bankuttag utomlands bäst kort

Har alltid kört Bank Norwegian för bankuttag när jag är utomlands då de har 0 kr i uttagsavgift. Men insåg först nu att valutapåslag gäller även uttag.

Har researchat lite och då tipsades det om att koppla Bank Norwegian kortet till Curve för att slippa valutapåslaget. Nackdelen är ju att Curve har en avgift på helger och när du kommer över 2.000 kr per månad.

Ett annat alternativ jag hittade var Revoluts fysiska kort. Samma fördelar och begränsningar som Bank Norwegian + Curve kombinationen. Inga uttagsavgifter eller valutapåslag förutom helger och beloppsgränsen på 2.000 kr.

Undrar hur ni andrar gör? Själv lutar jag mot Revolut för enkelhetens skull. Känns overkill att behöva använda sig av två banker för bankuttag när jag kan få samma fördelar/nackdelar med en aktör. Får ju ändå inga cashback/bonusar för uttag.

Själv kör jag Northmill bankkort som är ett betalkort. 0 kr i avgifter för uttag utomlands och inget valutapåslag. Har för mig att man kan ta ut typ 5000 kr per/dag.

2 % ränta på bankkontot och 3,75 % ränta på rörligt sparkonto. Funkat riktigt bra för mig som reser mycket i alla fall och använder sparkontot på 3,75 % för buffert

Gratis betalkort. Gratis konto med ränta. | Northmill

8 gillningar

Curve skulle jag passa mig för. Blev utsatt för bedrägliga transaktioner, internet samt bankomat i London medan jag sov. Såg pushnotiserna på morgonen. Curve hävdade först att de sett ”aktivitet” på min telefon vilket är omöjligt när jag sov. Sen svarade man inte förutom goddag yxskaft med två tre veckors mellanrum på supporten (endast chatt / mail). 5000£ rörde det sig om. Det är många uttagsavgifter

2 gillningar

Använde senast Nortmill för uttag och köp i Tyskland. Funkade bra. Inga påslag utöver Visas förutsatt att du tar ut i avgiftsfri bankomat (t.ex. deutsche bank). Maxgräns på uttag per vecka och månad.