Hej. Vilket bank kort använder ni när ni är utomlands för att undvika avgift vid uttag i atm? Är just nu på kreta och fick avgift på nästan 300kr för ett uttag med Länsförsäkringar kortet.
Revolut o Norwegian har jag hört ska vara helt avgift fria?
Det hade ju varit bra om det va gratis avgift också för att ha kortet men man kan kanske inte få allt
Northmill hade vi på senaste resan utomlands och kommer fortsätta ha dem.
Väljer man rätt ATM så är det ingen avgift alls och kursen är lite högre än ECB, Europeiska Centralbanken.
Att betala i lokal valuta ger oftast lägre valutapåslag.
När du använder ditt kort utomlands blir du ibland erbjuden att välja mellan att betala i svenska kronor eller i lokal valuta. Generellt rekommenderas det att du väljer den lokala valutan.
Växlingskursen hos Mastercard eller Visakort är i regel bättre än det som den lokala butiken och banken lägger på för att växla ditt köp.
Jag har nyligen skaffat Northmill för just köp och uttag utomlands. Mycket nöjd med betalkortet och sparräntan hittills, men minuspoäng för deras pushiga marknadsföring av kredit i appen.
Jag skulle nästan säga att en grundregel är att ifall det benämns ATM så kommer det att kosta pengar att göra uttag. Det man ska söka efter är ett bankkontor med anknuten uttagsautomat (ofta innanför en dörr), då slipper man helt avgift ifall man har t.ex. Northmill kort.
Att ta ut lokala pengar i automat på en flygplats kommer garanterat att medföra avgifter.
För en svensk medborgare så är troligen Northmill det bästa. Revolut (gratisvarianten som jag använder) har begränsning på 2000 kr per 30 dagar vilket Northmill inte har.
Northmill är bra för allt som inte behöver kreditkortsskydd (förskottsbetalningar av flygbiljetter, hyrbil, boende etc.). För sådana utgifter bör man använda kreditkort och inte betalkort (som Revolut och Northmill). Jag har sparat mer än 30 000 på att använda kreditkort. Spanairs konkurs och inställda flyg under pandemin hade jag inte fått tillbaka annars.
Northmill och Revolut fungerar bra.
Northmill ger lite ränta, f.n. 2%, på det förinbetalda saldot.
Revolut har ofta något bättre växlingskurs, men har en avgift på 1% för växling under veckoslut, som man kan undvika genom att växla före helgen. Också avgift om man överskrider månadsgränserna för kontantuttag / växling som är 2000 / 10000 för standardkortet.
Nackdelen med Klarna-kortet är att det inte går att göra kontantuttag i bankomat.