Beror väl på vilken interbank lösning man använder, men från länken har de jämför med Onadas internbank kurs.
Tack för jättetydligt svar! Precis vad jag behövde
Så när jag handlar, tex betalar hotellet i Eur och drar kortet, DÅ ska jag välja lokal valuta!? Detta val ska jag väl göra, eller känner läsaren av kortet? Är det viktigt även med cash eller annat “vanligt bankkort” i Tyskland (dit resan går) dvs finns det ställen som INTE tar Revoult?
Tyvärr ska nog hotellet betalas vid incheckning (en lördag!). Då kommer lördag-söndag handel med revolut alltså få växlingspåslag? Fattar jag rätt? Eller kan jag välja att växla en summa på torsdagen innan resa exvis, och undvika växlingen under helgen? Hmmm…
Eller är PFC ett klokare val?
Du behöver inte göra något aktivt val. Är summan som visas i betalterminalen i lokalvalutan (som nästan alltid är) då känner igen kortet att det är lokalvalutan och drar summan från den konto (EUR i ditt fall).
Växla pengarna på en vardag inför resan för att undvika påslag. Du kan enkelt öppna fler konto i olika valutor och växla pengar mellan dem enkelt i appen.
En fråga ang att ha ett till kort till minderårig på resan.
Nu har han ett debetkort hos LF.
Att ge en summa i kontanter kan bli fel, inte alla butiker som tar det eller andra bestämmelser… så ett extra revolut-kort till barnet kanske fungerar eller finns det åldersgräns? Tänker att en då kan sätta in lite pö om pö under resan. (Kan jag överföra redan växlad valuta från mitt kort till annans kort?)
Fördelar, nackdelar eller andra bättre lösningar?
Fråga nr 2:
Kan kontaktlöst strula av era erfareneheter? Dumsnålt att skippa det fysiska kortet?
Dessutom ska en tydligen betala första gången med chip och kod för att kontaktlöst (är det ApplePAy, blipp, annat? Ursäkta en okunnig!) ska fungera, låter som en behöver kortet då eller?..