Kort utomlands för tonåring

Hej!
Har följt forumet på distans ett tag men nu registrerat mig. Vår tonårsson ska åka till Paris på ett utbytesår under gymnasiet. Vi funderar på om det finns bättre alternativ för kontokort för honom än ”vanligt” Mastercard för ungdomar som han jag nu? Han kommer fylla 18 år under läsåret i Paris.

P.F.C tror jag kan funka utmärkt, kolla upp det.

Revolut har fungerat utmärkt för mig utomlands. Osäker på om det finns någon åldersgräns.

1 gillning

Revolut är klart billigast sätt att växla på och går att hålla både euro och svenska kronor på kontot samtidigt. Lite stökig app men man lär sig :slightly_smiling_face:

Kostar inget förutom engångsavgift för att få ett kort och 1% påslag om man växlar mer än 10000kr/mån (svenska banker brukar ta 1,65% oavsett samt dålig växelkurs).

Finns även en funktion för att beställa kort åt sina barn men inget jag testat.

Är Revolut billigare än kort med noll i valutapåslag? Det vore intressant att förstå upplägget. Den avgift som nollavgiftskorten har är ju den spreds som Visa eller Mastercard tar ut och inget mer. Visa har iallafall tidigare haft lägre spread än Mastercard

Jag har Revolut som reservkort och är nöjd med utbudet av tjänster kopplat till kort och valutakonton. Däremot är jag tveksam till om Revolut verkligen är den billigaste- och smidigaste lösningen om man ska vara utomlands under ett år.

Alla euroväxling måste ske på vardagar, dagtid för att undvika extraavgifter. Det påverkar förstås endast på marginalen, men förväxling är att ta någon form av valutarisk. Framför allt är det ju en lite störig begränsning när man vill fylla på sitt kortkonto.

Det känns kanske smidigare att välja något av alla gratiskort där man växlar och handlar utan påslag?

Om ni som föräldrar också har Revolut med konton i Euro och SEK så kan man enkelt och blixtsnabbt föra över likvid till andra Revolutkunder. Ungefär som Swish. Kanske en bra funktion för er om behovet skulle uppstå?

Som svar på ett tidigare inlägg undrar jag om inte Revolut har ett lägre grundpris vid växling. Revolut skriver att man följer ECB:s kurs utan påslag. Det gör VISA/Mastercard också, fast med ett litet påslag. Därutöver lägger storbankerna ofta till 1,6 - 2% i extra påslag.

Som avslutning så spelar det inte så stor roll. Säg att han spenderar 1500 eur/mån. Det ger en total extrakostnad på under 4000 kr med hans nuvarande kort jämfört med ett utan avgift.

Jag tycker det är otroligt kul att nörda ner mig hur man kan optimera bort olika småutgifter i vardagen, men antagligen kan man få mer gain i att lägga tid och energi på att kostnadsoptimera någon annan stans än med just kortavgifter. Bäst är ju att göra både och…

Revolut är ett så kallat ”multi currency card”, om du har svenska kronor på kontot och handlar i euro så används inte Mastercards eller Visas valutaväxling. Du betalar då inte deras påslag utan den ”riktiga” kursen som banker betalar mellan varandra.
Oftast betyder de att de är billigare, men de är väl ingen enorm skillnad. Kanske 0,5% mot euro.

En annan fördel med revolut är dock att du kan växla i förskott, så har du då redan euro på kontot körs ingen ny växling. Ska man vara ett år i ett land kanske man växlar i förskott när man tror att kursen är fördelaktig. Du kan även ta emot euro direkt utan att först gå via kronor fram och tillbaka.

Finns även ett liknande alternativ som har samma växlingsavgift alla dagar i veckan och inget 1% på helger eller när man växlar mer än 10000kr, wise.com

Men revolut är billigare när man kan undvika påslaget

1 gillning