Hej! Lyssnade på senaste avsnittet om när Jan berättar att sin mamma utsattes för många scamförsök. Såg sen uppdrag gransknings avsnitt om en hackare som hackat scamligor.
Jag blir så mörkrädd av den organiserade brottsligheten. Jag blir galen av denna onska som förstör samhällen.
I alla fall.
Hur ska man göra för att skydda sig själv? Skyddat nummer? Skapa nya mailadresser så ens adress inte är publikt tillgänglig? Hur hjälper man sina äldre släktingar att skydda sig. Vad har ni, alla smarta människor för tips?
Kika på YouTube-kanaler som exempelvis Jim Browning och lär dig hur scammare jobbar. Precis som i UG, får han tillgång till bedragarnas datorer genom att hacka dem. Man känner snabbt igen ett upplägg när man vet hur de brukar jobba. De flesta går till på samma sätt.
Väldigt många scammers får åtkomst till den utsattas dator via fjärråtkomst, exempelvis Team Viewer. Se till att varken du eller dina släktingar når den punkten.
Se till att du eller dina släktingar aldrig knappar in BankID till någon som har ringt dig.
Jag oroar mig inte för bedragare men ogillar telefonförsäljare. Därför finns mina telefonuppgifter inte på publika sökmotorer som hitta.se. Då slipper man många av de här massutskicken via SMS med. Som man såg i programmet filtrerade de på ålder och geografi.
Men att ha sina större tillgångar i en separat bank från sin vanliga bank är nog det bästa, så överföringar tar en dag eller två och bara kan göras till ditt konto först.
Sen, spärra sitt kort för internetköp, slå på och av när du behöver handla online.
Ha ett bankkort i stället för kreditkort, du kan aldrig bli bestulen på mer än vad som finns på ditt konto om dina uppgifter stjäls.
Dölj okända nummer på din telefon, alternativt, svara inte.
Sätt in en debet spärr hos din bank, så du behöver ringa upp dom vid större transaktioner.
Be alltid att få ringa upp om polisen, banken, affären, fakturaindrivare osv ringer. (Obs, hitta telefonnumren online, på deras egna sidor.)
Jag har gamla släktingar som blir uppringda ofta och behöver slänga på luren. Dom har lärt sig det !.
EN väldigt bra metod (tror jag) bör vara att äldre släktingar har det mesta av sina bankkontopengar på en nischbank där det enda du kan göra är att överföra pengar till och från ditt eget vid tecknandet föranmälda konto på din gamla storbank . Då sker den överföringen ofta till nästa vardag dessutom. Och dom måste luras två dagar i rad…
Då blir det väldigt mycket besvärligare för skurkarna. Man hinner ringa barn eller barnbarn och kontakta banken och få hjälp.
Att starta såna konton är lätt på några minuter. Ibland strular storbankerna med äldre kunder? och kräver fysiskt besök på kontoret etc för att överföra större summor. Mest för att djävlas tror jag faktiskt då dom verkligen vill att du skall ha kvar dina pengar där med halv sparränta. Man kan alltid hävda kundomtanke…
Ännu säkrare blir det om man har det mesta på ett säg 1 månad (eller 1 år) bundet konto. Då försvinner hela bråttom bråttom momentet.
Min Nischbank ger 4% ränta dessutom och fria uttag och bankgaranti.
OM det inte räcker enligt ovan utan man gör som man blir tillsagd flera dagar i rad av skurkar utan att kolla med någon kapabel måste man nog ha pengarna hos pålitlig släkting och be denne swisha pengar när man behöver. Gärna med ett kodord. (ex “vad hette din katt” om man börjar klona röster nu också.)
Dock är kreditkortsbolag samt paypal väldigt bra på att ersätta dig om dina kreditkortsuppgifter blir bestulna eller du blir bedragen av en internetbutik. Det skyddet har man oftast inte om man betalar med debet kort (utan paypal).
Sedan finns ju även tjänster som revolut eller liknande där man kan ha virtuella engångs-kort för internetköp om man så vill, men jag föredrar kreditkort pga smidigheten.
Men banken har spärrat mitt kort två gånger när någon försökt använda det flera gånger under samma natt. Sen är just spärren för internetköp toppen, har blockat i alla fall en bedragare.
Det är rätt skönt att slippa den logistik som krävs kring att få tillbaka pengarna också. Jag har aldrig varit i en sits som ett kreditkort hade löst, så håller mig till mitt bankkort.