Bedrägeri per telefon?

Igår blev jag uppringd av en försäljare från min leverantör för telefon och internet. Han ville erbjuda mig rabatt om jag band upp mig hos dem i två år. Tyckte dealen lät bra och kom överens per telefon att genomföra denna.

Han skickar sedan ett SMS med en länk till scrive som han vill att jag godkänner med BankID. Här blir jag lite skeptisk så jag ber han att skicka pappersdokument istället, vilket han vägrar. Sen har vi en liten diskussion om att signera avtal per telefon och han lyckas inte övertyga mig om att jag ska göra det eftersom jag i princip inte har en aning om vem jag talar med. Han påpekade också att ”alla” slutat med att skriva under avtal på papper.

Det kändes som att allt var korrekt när han ringde, men i och med att han ville jag skulle signera avtal med BankID per telefon avstyrde jag det hela.

Var jag överdrivet skeptisk eller vet ni andra om hur det går till när man blir kund hos ett bolag? Han hade stenkoll på mina abonnemang, vilket ökade trovärdigheten

Har varit med om liknande från Telia och det var inga konstigheter. Valde att signa erbjudandet. Så här såg deras sms ut:

Hej,
Tack för ett trevligt samtal.
Här kommer en länk till avtalsförslaget från oss på Telia. För att kontrollera och godta erbjudandet, använd länken nedan för att signera via Scrive. Har du ej signerat erbjudandet inom 5 dagar kommer det tas bort.
Du hittar även en kopia på avtalsförslaget på Mitt Telia. LÄNK

Iom sista meningen så går det ju att göra en kontroll den vägen.

5 gillningar

På Trustpilot ser det ut som det sker en hel del bedrägerier via Scrive.

1 gillning

Du kan ju be att få motringa till företagets växel, och be att få bli kopplad till personen för att kontrollera att de verkligen ringer från där de säger att de ringer?

6 gillningar

Så där utförligt fick då inte jag utan han ville jag skulle signa under pågående samtal. Men han blev inte arg när jag sa att jag inte kommer göra det, däremot började han att argumentera.

Det jag gjorde var att jag sa att jag går med via er hemsida. Då var han snabb att påpeka att då gällde inte rabatten.

Jag läser följande hos Konsumentverket:

Hur ska ett skriftligt godkännande gå till?

Du kan godkänna ett köp du gör via telefon på olika sätt.

Du kan till exempel:

• skriva under ett papper du får hemskickat

• godkänna avtalet via e-post eller sms

• godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Du ska alltid få tid att bestämma dig efter telefonsamtalet. Företaget får alltså inte be dig skriftligen godkänna köpet under samtalet. Företaget ska kunna bevisa att du godkänt skriftligen och att det skett efter samtalet.

Så om du blev uppmanad att signera under pågående samtal så bör du anmäla företaget till Konsumentverket.

13 gillningar

Oj! Då gjorde du alldeles rätt i att avvakta. Inget erbjudande i världen är värt att riskera bli utsatt för bedrägeri. Det där lät verkligen fuffens.

Jag hatar att alla dessa bedragare bara blir listigare och listigare. De lyckas lura äldre som inte alltid hänger med i de tekniska svängarna och tror “jaha, det är såhär man gör numera”. Jag kontrollerar hela tiden med min mamma, och hon tackar nej till allt som hon själv inte söker upp, och klickar aldrig på några länkar via mail/sms. Det är lättast så att bara ha en sån “regel” för sig själv. Inte för att jag tror du är äldre, men det tillvägagångssättet du blev utsatt för är det som många äldre som drabbas av.

1 gillning

kolla upp företaget på Trustpilot mm. Det företaget som ringde mig företrädde Tele2 (sa dem) men de var bedragare med överstruken geting i Expressen typ.

Lyckades bråka mig ur det. De ljög om det mesta men sålde ändå Tele2:s abonnemang.

1 gillning

Företag som företräder Tele2 har ringt till mig också. Det jag tycker är värst är att de inte berättar vems abonnemang de vill att man ska byra till, eller att man ens ska byta operatör.

Personen som du talade med arbetar förmodligen inte för din leverantör direkt utan för ett bolag som de anlitat för att ringa runt och sälja för dem, eller nån som vill att du skall byta leverantör. De får ingen provis eller mätning på saker som går via annan väg än deras samtal. Så de vill inte och kommer inte skicka ut nått fysiskt till dig. De kan inte och de får inte betalt för dig som kund om de gör det.

Så klart kan det vara bedrägeri, men oftast handlar det om att dem inte mäts på det om det inte kommer in via deras länk/signering.
Jag börjar alltid sådana samtal med att jag inte köper nått via telefon och att jag enbart gör det via bolaget direkt på deras plattform. Då slipper dem och jag lägga tid på varandra eftersom det inte ger något. Alternativt så kan du ringa leverantörens kundtjänst och förklara att du blivit uppringd och vill få erbjudandet beskrivet och köpa det den vägen för att säkra att du pratar med rätt motpart och signerar korrekt.

1 gillning

Efter Konsumentverkets nya uppmaning att förbjuda all telefonförsäljning på grund av alla bedrägerier och fuffens, så låter det fullt rimligt att begära hem papper att läsa och eventuellt signera.

Jag har numera tystat okända uppringare, så slipper dom. Men förut så lade jag bara på luren. Har jag inte valt att bli trakasserad av telefonförsäljare och bedragare, så finns 0 förpliktelser att vare sig lyssna eller vara trevlig.

Hoppas verkligen på en lagändring. Minst ett omvänt Nix vore rimligt. Att skriva upp sig på en lista om man vill ha försäljningssamtal. Men totalförbud vore ännu bättre.

4 gillningar

Bor i USA och i och med att det är engelspråkigt här är det öppet för hela världens bedragare. Så här får man numera flera bedrägeriförsök om dagen via telefon och sedan ytterligare minst ett par via SMS (“du har glömt att betala biltull - betala här och nu för att slippa inkasso” osv).

Även om jag aldrig nappat på något erbjudande via telefon tidigare så har jag nu blivit ännu mer restriktiv. Jag slänger på i örat på dem så fort jag inser att det är någon försäljare. Tyvärr kan de ju även använda AI och hijacka ens röst så jag brukar köra en bisarr robotröst också istället för min riktiga röst.

Om TS och andra gjorde som jag och slängde på i örat på dessa djur hade detta fenomen slutat rätt snart. Men tyvärr verkar det ju fortfarande finnas folk 2025 som tror att de ska få en fantastisk deal via nån telefonförsäljare från Malta. Och det drabbar då även oss produktiva med högt IQ i och med att vi får scam calls flera gånger om dagen.

Om man vill ha ett bättre abonemmang på något gör man bäst i att själv ringa olika företag och förhandla. Då slipper man också att bli lurad.

3 gillningar

Fick ett samtal förra veckan, de ville att jag skulle förnya mitt abonnemang. Det blev det inget av.

1 gillning

Det värsta är att de inte säger något om att de vill att man ska byta operatör. Det får man veta först när de skickar ett kontrakt som man ska signera. Med de förutsättningarna vill jag absolut inte byta ens om det är ett toppenerbjudande på riktigt.

Vi använder scrive på jobbet för att signa avtal vid extrajobb tex, så tror inte det är något fuffens , telenor verkar använda det också tex. De som sagt bara ett e-sign verktyg. Använde de också vid ansökan om omställningsstöd via CSN.

Om länken innehåller scrive.com så är den 100 % säker, om den inte gör det så är det en imitation. Skulle dock gissa på att den är 100 % legitim. Eller vad står det?

Sedan har jag också jobbat som telefonförsäljare, länge sedan, man tjänar som sagt nada på att någon ber en skicka information. Sedan kan jag hålla med om att telefonförsäljare / bedrägeri är out of control , så jag svarar aldrig på samtal jag inte känner igen, då får de messa mig.

Observera också att många “säger sig” ringa för Telia, säger att re ringer angående vårt Telia-abbonnemang, att det ringer med tanke på att vi har Telia, att de samarbetar med Telia osv. Dvs de försöker ANTYDA att de ÄR Telia men säger det lite kryptiskt/snabbt.

Jag brukar då ALLTID ställa kontrollfrågan VILKET företag de ringer ifrån och det är tyvärr VÄLDIGT SÄLLAN de faktisk är Telia som ringer utan det är i praktiken nästan alltid någon annan leverantör/bolag som vill få oss att byta mobilleverantör. Extremt fult gjort och det händer faktiskt flera gånger/år trots att vi anmält oss till “NIX-registret” en gång i tiden.

5 gillningar

Har aldrig fattat varför folk går med på att signa upp sig på något via telefonförsäljning. Om alla la på luren direkt skulle fenomenet upphöra att existera. Tycker du gjorde rätt som vägrade, better safe than sorry :+1:

9 gillningar

Exakt! Vill man ha något så googlar man, gör sin research och ringer runt själv. Man hugger inte på någon scharlatan som råkar ringa en. Samma sak med försäljare som kommer och ringer på dörren…

De sistnämnda säger jag rakt ut att jag av princip inte köper något där någon kommer och knackar dörr. Jag tittar hellre runt och jämför priser än skriver på något under tidspress. De kan få ge mig ett visitkort och en webbaddress om de vill men jag köper ingenting idag.

Önskar att alla kunde komma överens om ovanstående så skulle livet bli bra mycket behagligare för alla.

Försäljning via telefon är inte bara av ondo, men kan hålla med om att det är ganska vanligt att tveksamma metoder används vid försäljning till privatpersoner.

Det initiala erbjudandet är sällan bra, men de brukar vara motiverade att sälja så det går oftast att förhandla en del. (tex elavtal får man oftast bort den fasta månadsavgiften i 12mån om man trycker lite på det, utöver att få några ören i rabatt på elhandelspriset under samma tidsperiod).

Telefonförsäljning till företag upplever jag som mer seriös för det mesta (även om det förekommer en del tveksamma försök även där), säljarna brukar ta sig tid att göra kalkyler och försöker oftast pressa ner priserna tillräckligt lågt för att det ska vara motiverat att byta (senaste förhandlingen om mobilabb/växel till företag hade jag två konkurrerande säljare som jag bollade erbjudanden mellan och slutade en bit under halva listpriset (för ca 40 abb). efterföljande försäljare som ringt har gett upp ganska snabbt på att försöka ta sig lägre).