Skulle sälja något på Facebook Marketplace varpå jag blev kontaktad av en person som visade intresse. Personen sa att den skulle skicka en QR-kod (Postnord) till min mail och frågade efter min adress, telefonnummer samt e-postadress.
När jag väl skrivit mina kontaktuppgifter blev det dock tyst och något mail kom aldrig heller. Skulle aldrig klicka på några länkar och fick dessutom aldrig något mail (misstänker att detta kan vara ett försök till nätfiske?).
Nu blir jag lite paranoid och undrar om personen kan göra någon skada med mina kontaktuppgifter (Namn, adress, telefonnummer samt e-postadress)?
Yes, hon uppgav sin adress men när jag tittar på hennes namn på hennes Facebook-profil så finns det ingen med det namnet där. Ingen i närheten med det namnet ens. Sättet hon skrev på var också lite udda (väldigt formellt). Hade dock förväntat mig att jag skulle få ett mail om nu nätfiske var syftet?
Bör jag vara orolig? Gissar att jag kan landa i någon databas och få skräppost/nätfiske skickat till mig. Det är ju bara att kasta dock. Tror jag undviker svara i telefon närmsta dagarna också.
Är nog ingen jättefara. Men var alltid uppmärksam på udda sms från vänner, nummer kan lätt hackas.
Marketplace är ett gissel, så många ligor som satt i system att lura folk.
Lite tips.
Kika alltid på kundens profil, är den ny? Har den vänner från flera udda länder? Har den en ”katalogbild” som profilbild? (typ semesterbild med ett djur.)
Svarade de orimligt snabbt? Ligorna har bottar som skannar nya annonser.
Ber de dig att få betala via bud, skickar qr-koder eller länkar. Lämna konversationen och anmäl.
Jag brukar skriva ut lite riktlinjer i annonsen, tar endast swish, den som hämtar ska betala, tar inga skambud och dylikt. Brukar rensa bort en del.
Men Tradera är 100 gånger bättre, då deras betygsystem rensar bort bedragare fort.
Tack! Tur att vi har BankID. Det spärrar mycket för bedragarna tänker jag. Förutsatt att jag inte klickar på länkar eller svarar udda samtal bör jag vara safe då. Ska testa Tradera nästa gång jag vill sälja något!
Sen är det vettigt att ha sitt kort spärrat för internetköp, om man inte handlar online jätteofta. Det stoppade en bedragare som försökte lura mig när jag var trött.
De hade kopierat min kompis företags Facebook-konto. Så trötta jag reagerade först när kortet nekades. Då kollade jag med min kompis via sms.
Ibland är syftet bara att samla in kontaktuppgifter till “lätta offer”. Det du fyllt i kan förmodligen inte i sig användas så lätt. Men räkna med att uppgifterna ligger med i någon lista som cirkulerar på svarta marknaden. “Personer som gått på första steget i luret”. Det är större risk att de kontaktar dig igen.
Om de tar lån i ditt namn så ska du bestrida det till kreditbolaget direkt samt polisanmäla. Varje gång.