Ha koll på din ekonomi: ”Som att få 200 000 kronor mer i årslön”

En av slutsatserna är att om du vill känna mer optimism för din ekonomiska framtid har det lika stor effekt, statistiskt sett, att få koll på dina inkomster och utgifter som att få över 200 000 kronor mer i årslön.
Det tycker jag är en fascinerande slutsats.

Undersökningen visar även att vi oroar oss för olika saker beroende på var vi befinner oss i livet. Till exempel, de som är yngre oroar sig för bostadspriser medan de som är äldre oroar sig mer för el- och bränslepriser. Låginkomsttagare oroar sig för sina jobb medan höginkomsttagare oroar sig för räntenivåer och utvecklingen på aktiemarknaden.

7 gillningar

Hah, skrev just detta i en annan tråd! :laughing:

4 gillningar

Nervös över big brother staten som vill ha koll på alla dina begagnatförsäljningar.

Nervös över små ideér som ger stora avkastningar. 3d-printer ger utdelning.

Nervös över all kommunikation jag gör som lätt kan omsättas i pengar en dag.

Kan ju också få stora konsevkvenser att vara orolig genom att binda bostadsräntan på tio år bara för att man känner sig säkrast för det.

De flesta köper för mycket, jobbar för mycket och bryr sig kanske lite för mycket om vad andra gör. I slutändan blir det för lite tid för en själv.

Man får hoppas att man är en kaktus och kräver lite vatten för annars kanske man befinner sig på gränsen att klara sig med nöd och näppe - men hur länge då då?

Det här med begagnatförsäljning är en klart överdriven farhåga. Jag har både köpt och sålt begagnat i stor skala i många år. När det nya förslaget om rapportering till Skatteverket kom upp hade jag därför en liten mejlväxling med dem för att reda ut frågan.

Som privatperson som främst säljer begagnade varor ”styckvis” så är risken för att det jag säljer ska leda till beskattning väldigt låg. Detta gäller även om jag:

1. Köper upp varor billigt på loppisar och säljer dem dyrare i mer systematisk form.
  2. Gör enstaka ”fynd”, typ någon låda som jag kommer över billigt och där innehållet visar sig gå att sälja för fyrsiffriga belopp.

Däremot finns idag en stor och växande privatimport av varor från Kina och annan försäljning av nya varor i fora för begagnade varor. Samma säljare kan alltså sälja 200 ex av samma vara under ett år. Säljaren har importerat varan privat till ett lågt styckpris och säljer sedan av sitt lager till betydligt högre pris. Inget av försäljningen redovisas utan allt är svart.

Att komma upp i sådana belopp och volymer som skulle väcka Skattemyndighetens intresse är inte lätt som vanlig privatperson. Det kan finnas undantag men då handlar det om semi-professionell försäljning av varor till högre värde.

En tidigare kollega sysslar (eller sysslade) med sådan här storskalig svartförsäljning via Blocket. Han hade haft behov av att byta överdrag till sätena i sin bil. Att göra det hos generalagenten skulle kosta 10 tkr (typ). Dock upptäckte han att det kostade 800 kr att beställa en motsvarande vara av något ”Kina-märke”. Med hjälp av information om hur många ex av aktuell bilmodell som sålts i Sverige gjorde han uträkning av den förmodade marknadens storlek. Han importerade sedan ett parti på några tiotal sådana överdragsset och lagrar dem i sitt garage. Han sålde sedan av dem successivt för 6000 kr styck och räknade med att det skulle ta runt fem år att bli av med allt. Det är alltså företeelser av denna typ som Skatteverkets insyn i begagnathandeln syftar till att komma åt.

Rent hypotetiskt skulle min kollega naturligtvis kunna starta ett företag och importera samma varor i laglig form. Då skulle det plötsligt bli viktigt att varorna uppfyller en rad krav gällande kemikalier, kvalitet, tillverkningsförhållanden med mera. Just det faktum att de kraven inte alls uppfylls är sannolikt grundorsaken till att varorna inte redan finns att köpa i Sverige.

2 gillningar

Sen så är det först när man gått med mer än 50 000kr i vinst per år, som beskattning blir aktuellt.

Jag som säljer mina egna gamla prylar blandat med loppisfynd nästan dagligen, kommer inte i närheten av den summan i vinst. Behöver sälja uppåt 4 gånger så mycket som jag säljer idag. Sen får man räkna på att nya saker man köpt och använt och sen säljer, ofta säljs med 50-60% förlust.

Skatteverket börjar troligen att sovra uppifrån när de nya uppgifterna kommer in, vi som säljer billiga prylar är de nog inte intresserade av. Men de som säljer tokmycket och som sagt många av samma nya vara, kan nog flaggas.

Följer man riktlinjerna så kan man nog lägga oron på annat.

Det här är korrekt. Sedan tror jag inte att det kommer att gå så lätt att styra upp den här marknaden. De enda transaktioner som rapporteras är de som gått genom sajtens eget betalningssystem. Om man istället gör upp affärer via mejl och betalar via Paypal så går det under radarn.

Eftersom jag själv varit med länge har jag ganska stor erfarenhet av att göra upp affärer via mejl, även med typ USA och Japan. Det har generellt fungerat bra. Dock bygger mycket av svarthandeln på att det ska vara väldigt enkelt att beställa och betala. Det är därför rimligt att tänka sig att svarthandeln ändå kommer att begränsas.

1 gillning

Tror också att Marketplace på Facebook kommer flyga under radarn, så dyrare varor kan kanske handlas där.

Men jisses mängden scammers och strulpellar som finns där. Undviker det så gott jag kan, men möbler är svårt att sälja på Tradera. Även om jag gjort det med.

Men just att sälja begagnat och även att hyra ut via Hygglo är trevliga sätt att förbättra inkomsterna lite. :blush:

Det stämmer säkert. Eftersom jag bor ganska nära så kallade utsatta områden noterar jag att mycket nya varor säljs på Marketplace under konstiga former.

Jag har noterat saker som större partier chokladkakor, oöppnade legoboxar och nya kläder och skor av bättre märken. Varorna säljs alltså som ”nya och oanvända” med upphämtning där. Med all säkerhet är mycket av detta häleri av varor från systematiska snatterier. Att förfalskade varor förekommer där är också sannolikt.

Jag upplever att Paypal är bra mycket mer på tårna nu än för bara fem till tio år sedan och många större sajter som använder Paypal som huvudsaklig betalningshanterare lämnar uppgifter om sin handel till rätt instanser.

Det är skillnad på att betala på en sajt och att betala direkt till en privatperson.

Jag blev flaggad av Paypal för många år sen som misstänkt penningtvättare eller att syssla med terroristfinansiering när jag fick flera betalningar från min kompis i England.

Tog cirka 1 månad av identitetsbevisande och förklarande innan jag fick loss pengarna. Så deras system är nog mer övervakade än de svenska.

Ja, men min poäng är att Paypal noterar om du får in 50 betalposter om t ex 2000 kronor under en överskådlig tid.

Det vore naivt att tro annat. De vill inte stoppas från att ha verksamhet i EU, så incitament finns och primärt sker det (ju) via kontolåsning.

Ja, det kan jag iofs förstå. Du menar alltså att konton låses och att du typ uppmanas skicka in underlag eller liknande? Det sker alltså inte främst rapportering till Skatteverket i Sverige utan verkar i ett eget ekosystem.

De betalningar jag själv gjort i den här formen har främst handlat om ”enstaka köp” av typ partier med udda CD-skivor och liknande. Det har inte handlat om storskalig massförsäljning.

1 gillning

Precis så.

Så, det är inte vattentäta skott. Jag har haft mitt Paypalkonto sedan 2000 tror jag (+/- ett år). När man väl verifierats (då faxade man körkortsbilder etc) så har det rullat, men de har järnkoll och vet om att det förekommer systematiskt missbruk och detta beivras.

För 10 år sedan stängde paypal mitt konto direkt när det blev hackat. Såg direkt att det var annorlunda beteende så könns som de alltid har koll.

1 gillning