Hej, jag började investera i kryptovalutor genom appen “crypto.com” för 2 år sedan. Det var i det skedet inga problem att göra överföringar från mitt SEB-konto till mitt FIAT-konto på appen. Men när jag nu i början på året valde att flytta över ytterligare en summa ifrågasatte banken min överföring och investeringar. Efter att jag gett de all information jag kan få ut angående alla transaktioner genom appen, anser de det otillräckligt och har nu sagt upp alla mina tjänster hos banken.
Jag erbjöd mig att boka ett möte och demonstrera, men det ignorerades och när jag ringer till banken säger de att det inte finns något telefonnummer till den avdelningen, all kommunikation måste ske genom “meddelanden”. Hur som helst behöver jag nu söka mig till en annan bank.
Till frågan då; hur ska man närma sig en ny bank och informera om att jag har tillgångar i krypto, utan att skjuta sig i foten och flaggas som “risk”? Dessa tillgångar kommer ju någon gång säljas, och då måste jag kunna få in pengarna för att kunna betala skatten på de osv.
PS. Jag har för tillfället 95% av tillgångarna på en Ledger, men tänker att det måste gå genom en exchange som kan göra SEPA-överföringar.
Om du handlar krypto på en internationell börs får du sannolikt dessutom Euro eller USD när du säljer som du vill växla till SEK till lägsta möjliga kostnader. Detta är Revolut bra på och de säljer själv krypto så det bör inte vara problem där. Sedan kan du skicka SEK från Revolut till svensk bank. Visserligen kan de fråga om ursprunget till dessa pengar då, men då har du åtminstone redan fått hem dem till Sverige.
Problemet med Revolut är att då får man en överföring från Litauen, vilket kan vara problematisk i sig. Min bank (Skandia) har ställt frågor i alla fall. Mycket enklare att köpa ETF på Avanza om du vill äga BTC eller ETH, men ingen möjlighet att köpa altcoins där om det är det som lockar…
Jag har överfört från Revolut till Skandia flera gånger men visst, någon gång har jag fått en fråga. Men efter att ha kunnat motivera det utan att det varit krypto har de sedan accepterat fler överföringar utan att fråga. Men risken finns alltid. Ett tips kan vara att använda en nischbank för att ta emot överföringarna från Revolut, detta eftersom man sannolikt är mer beroende av sin huvudbank än av en nischbank om de börjar bråka.
Vill man sälja sina krypto till bra kurser och låga avgifter hamnar man dock på internationella börser och då kommer man heller inte ifrån att den svenska banken får pengar från utlandet. Eller hur tänkte du annars lösa detta om man nu har riktig krypto?
ETF’er kan förstås som du nämner vara ett alternativ om man inte vill äga riktig krypto men då får man acceptera det samt högre avgifter och motpartsrisk mm. Finns dock också fördelar då man väl kan ha dem i en ISK antar jag.
Varför ens någonsin göra överföring Revolut → gammelbank och riskera en massa onödiga bekymmer? Det verkar dumt så länge man inte får sin primära inkomst direkt in på Revolut-kontot. En av huvudgrejerna med Revolut är ju att använda det när man konsumerar. Det måste vara smartare att låta stålarna vara kvar där och konsumera dem efter hand och samtidigt istället låta en större andel av månadsinkomsten vara kvar i gammelbanken, eftersom det kapitalet då inte behövs till vardagskonsumtion eller övriga butiks- och onlineköp.
Jag använder N26 som banken som pratar med Kraken.
Sedan överför jag pengar mellan N26 och Nordea, som är den enda svenska storbank som inte sa nej till handel med kryptovaluta när jag ringde och frågade (jag ringde ganska många samtal).
Jag hade problem på SEB för att överföra till Kraken, det gick bra ett tag, sen bara spärrades allt som misstänkt bedrägeri. Överföring till Gemini gick fortsatt bra.
Men jag började använda Revolut istället för att inte få mer problem. Använder också Revolut som företagsbank.
PS
Nordea verkar ju trevligt. Kan spara lite kostnader i utgifter om jag byter från SEB.
Jag har funderat på Nordea faktiskt, baserat på det jag läst på andra forum osv.
Hur uttryckte du dig när du ringde, och vill de inte ha uppföljning vart pengarna hos N26 kommer ifrån också?
Jag berättade att mitt syfte var att handla med kryptovalutor där jag skulle göra stora överföringar och undrade om det var något problem. De hade ingen “blanket ban” på kryptovalutor som alla andra jag hade kontakt med meddelade mig om.
Det borde de ju ha tänkte jag också, men än så länge har jag inte fått något meddelande om det, och allt har hittills bara tuffat på.
Nej Nordea har fått stora skälvan och vill spärra allt med crypto.
Revolut har också spärrat tjänsten för överföringar (iaf segwit). Vidare som ett led i kontrollerings och paranoiafrosseriet har man även stoppat uttag från Coinbase med Visa för högre belopp än $99 i bankomat och betalning per dag.
Jag står lite i samma “problem” där jag har svårt att komma på en lösning kring HUR jag ska kunna betala skatten på mina vinster när inga banker vill ta emot överföring från Ledger/börser. Jag har ringt runt till mer eller mindre samtliga banker jag kommer på som säger exakt samma sak. Överföringen kommer bli nekad.
Hade det inte varit en myndighet (Skatteverket) hade jag kanske kunnat göra en överföring/betalning med kryptokort via säg Betalo eller något liknande. Men nu… icke.
Har du eller någon annan lyckats föra över från Revolut till skattekontot? Jag har försökt utan framgång trots kontakt med revolutsupporten. Problemet är att Revolut förutom IBAN även kräver ett ”kontonummer” till mottagaren, som jag inte lyckats få fram.
Har också en del krypto som nu jäst till sig ordentligt. Vill ta ut det och överföra till bank, och givetvis skatta enligt konstens alla regler. Går inte. Banken säger blankt nej. Bara att försöka kan innebära avstängt konto (enligt information från banken).
Så det får ligga och jäsa, kanske i all evighet, i cyberrymden.
Ja 10 tkr kan säkert flyga under radarn. Kanske lite mer än så beroende på vad du har för transaktionsmönster i övrigt. För några år sedan var det inga större problem att ta ut miljonbelopp så länge du kunde visa hela transaktionskedjan, men det tyckts nu vara omöjligt.
Skattat eller ej vet jag inte om de bryr sig så mycket om egentligen. Det görs ju i de flesta fall i efterhand. Men större transaktioner rapporteras till Skatteverket oavsett och står med i de förtryckta kontrolluppgifterna.
Jag har nu fått det angenäma problemet att jag börjat sälja av Bitcoin som jag köpte 2016-2017 och det är ju en rejäl vinst. Det stora problemet är att få ut pengarna för att betala skatt. Jag vågar inte ta ut några större summor till min bank men har försökt betala in direkt till mitt skattekonto från Revolut med de uppgifter jag hittat på Redddit. Överföringen har kommit fram till Skatteverket men finns än så länge inte på mitt skattekonto.