Överföring till Coinbase spärrat hos många banker

De stänger ute många från att kunna använda Coinbase, för att växla till kryptovaluta. Finns det någon bank i Sverige att kunna ansöka om konto hos? Mina pengar men banken äger dessa.

Bumpar upp den här tråden, har problem med Swedbank som blockerat överföringar till Coinbase.

Finns det någon på forumet som använder Coinbase och vilken bank använder ni i så fall?

Har hört andra prata om att handelsbanken, SEB och revolut ska funka bra. Vågar inte lova någonting då jag inte testat själv (på senaste tiden).

Ok, har också hört att Handelsbanken och Revolut ska funka men vore skönt att få det bekräftat från någon. Känns inte som att en bank kommer vilja svara om jag inte är kund där :face_with_monocle:

Jag sitter i exakt samma sits där Icabanken nekade mig och vad jag har hört så gör även SEB det numera(min andra bank). Min bror har Nordea där även dom nekar uttag från Coinbase.

Jag fick höra från en kompis kompis att du kan föra över pengarna till Paypal och betala deras växlingsavgift på ca 2%. Därifrån kan du föra över pengar till din bank eller köpa nödvändigheter online.

Tråkigt att höra. Lutar nog mest åt att byta ut Coinbase just nu, men ska undersöka om Revolut fungerar först.

Känns rimligare att byta bank. Swedbank är dubbelmoral och hyckleri förkroppsligad. Tvättar pengar för hundratals miljarder från trafficking och narkotika, men förbjuder småsparare att köpa bitcoin för skattade pengar…

Usch!

1 gillning

Har haft samma problem. Jag har konton hos Coinbase, Kraken, Bitstamp m.fl. Plötsligt under förhösten 2019 kunde jag inte längre föra över pengar från mitt bankkonto till exchangerna. Jag ringde och frågade Swedbank vad problemet var. Efter många om och men fick jag prata med någon på säkerhetsavdelningen, och han sa att de pga “bedrägerier” med Kraken, Bitstamp etc “inblandade” har de nu stoppat alla transaktioner till kryptoexchanger. Bara sådär… utan minsta tillstymmelse till konkret brottsmisstanke när det gäller mina överföringar.

I somras och höstas öppnade jag konto i Fidor bank (Tyskland, Krakens bank i Europa) och även konton hos nätbankerna Bitwala (Tyskland, kommunicerar på engelska), Change Invest (estnisk nätbank, på engelska) och på schweiziska Relai.ch (exchange,bitcoin endast). Jag gör vanliga SEPA-överföringar till de nämnda bankerna/exchangerna. Funkar bra.

Fidor, Bitwala och Change Invest är godkända banker så jag tvivlar på att de svenska bankerna, utan konkret brottsmisstanke, kan stoppa överföringar till och från dessa. Bitwala och Change har dessutom betalkort i samarbete med VISA och Fidor med Master Card, kopplat till ditt konto. Du behöver alltså inte föra över pengarna till din svenska bank för att kunna använda dem. Oavsett hur du gör, glöm inte att deklarera och skatta för eventuella kapitalvinster.

1 gillning

Tack för info! Är det krångligt att öppna ett konto i en utländsk bank? Är det något specifikt man behöver tänka på?

Har överfört mer än 50k till Coinbase med SEPA-överföring via Handelsbanken, dock senast var nog 18 mån sedan. Så där har det fungerat åtminstone tidigare

Du menar Swedbanks filial i Estland. Där händer rätt så mycket fuffens, tro mig. Så du kan väl skaffa konto i en bank från Estland, då kan du säkerligen använda Coinbase.

Hej, Johan! Vet inte vem du menar med “du”, (såg nu att du svarade firre…Sorry)

Du har säkert rätt i att flera traditionella banker har en del att sopa bort framför egen dörr innan de anklagar andra alternativa banker för att inte hålla måttet när det gäller KYC och AML. Swedbank har väl haft en del att förklara (och kanske därför de känner att de måste ta i med hårdhandskarna mot penningtvätt m.m.

De traditionella bankerna kommer få det hett om öronen när banker av typen Nexo, BlockFi, Celsius och Abra m.fl. tar markandsandelar genom att ge mycket bättre räntor på inlåning.

Mattsson: Det gick väldigt smidigt med Change, Bitwala och Relai. Lite krångligare med Fidor pga att engelska inte verkar vara ett prioriterat språk hos dem…men det har gått ok. Använt Google översätt några gånger :wink: Gå in på deras respektive webbplatser och läs. Jag står ut med Fidor för att det är en riktig bank och att överföringar till och från Kraken går på en sekund :grinning:

1 gillning

Ingen som använder Revolut för överföringar till Coinbase? Känns som ett lite enklare steg att ta än att öppna ett konto i en bank i Estland eller Tyskland.

Mattsson: Revolut har en community/ett forum. Surfa in där och sök på Coinbase. Finns en del intressanta och informativa trådar där att läsa.

2 gillningar