Jag har ett bra sparande i Indexfonder till mig och min son men har cirka 75000-100000 kr som ligger på ett sparkonto med 0,40 % ränta. Finns något vettigare att göra med dem? Vill inte ha dem i 100% fonder utan lite mindre risk då de kan behövas om typ 2-4 år.
50/50 lysa eller räntefond av något slag på vanlig depå? Marginalen bank 1,3 %?
Skulle nog lagt dem på ett säkrare ställe än saveland iallafall. T.ex. Kombinera bankkonto med hög ränta och insättningsgaranti, med någon slags ränta/räntemix. Har för mig att Henrik Tell sade att Realobligationer stod emot inflation bra. Kanske något att kolla på? Samt andra ränteslag såklart.
Savelend sköter allt, betalar låntagarna inte tillbaka går lånet till inkasso och sedan till indrivning. Räntan på 7 - 9% är efter kreditförluster som enligt Savelend ligger på ca 2%.
Visst men finns det något som vid en börskrasch stoppar hen från att förlora en stor del av kapitalet som är uppbundet? Vad jag vet har inte tjänsten stresstestats än av en större krasch och hen ser ut att behöva ha pengarna på ett säkert ställe.
Ett alternativ som man får se som högrisk är ju att växla sina SEK till stablecoins peggade till dollarns värde och låta dem växa med 6-20% årlig ränta.
Jag håller t.ex. mitt stora sparkonto i UST knutet i Anchor protocol för en ränta på strax under 20%. Detta skattas såklart och får då en ränta på runt 13%.
Håller ett sparkonto i USDC hos en kryptobörs för 6% ränta.
Nej nej absolut inte detta. Det finns inga som helst garantier att man inte förlorar allting. Man kan t.ex. Se på Tether som sa från början att alla crypto skulle vara backade 1 till 1 till dollarn, men har missbrukat det och inte haft det backat. Nu har de i princip en pengamaskin som bara pressar ut nya cryptomynt. Det kan krascha när som helst och man ska absolut inte ha något i detta som man inte vill förlora.
Det andra du pratar om låter som Yield farming, vilket I princip är ett stort Ponzi Scheme
Om någon är intresserad av stablecoin finns denna video
Om någon är intresserad av yield farming har vi denna
Helt korrekt. Kraschen kan komma i samband med att USA reglerar crypto inklusive Stablecoins. Först då får vi förhoppningsvis se vem som sitter med Svarte Petter. Tether håller även Bitcoin under armarna genom att de köper Bitcoins för nytryckta Tether.
Ja, Tether är ju en scam och den bubblan kommer göra ont. Men inget som inte kommer att repa sig. Krypto är för stort och åtminstone bitcoin kommer komma tillbaka från en till krasch.
UST är åtminstone det det sägs att det är och det är fritt att kontrollera själv, backat av Luna och av BTC och av LFGs dollarreserv.
USDC är ju granskat av respektabel tredje part varje månad eller om det är var tredje så det finns ett visst förtroende där tycker jag att det faktiskt hålls ett “ungefärligt” 1:1förhållande.
Jag har långt ifrån allt där eftersom det är en överhängande risk, men har på ett år fått in mycket mer än vad jag fått från traditionellt bankkonto i ränta vilket jag realiserat, så jag är nöjd.
Att crypto marknaden regleras är snarare positivt och möjliggör institutionella pengar. Och historiskt har väl just det även gjort att det reglerade tillgångsslaget stigit kraftigt i värde.