Hur fungerar det vid hackning/rån?

Jag såg precis det här, ännu en i raden av hackade kryptotjänster:

Det fick mig att fundera lite över det här med säkerheten. Jag är själv inte investerad i krypto och vill väl egentligen inte ha en diskussion kring fenomenet heller, utan mer om vad som händer om man anlitat en tjänst som sedan hackats.

Finns det nå’t som liknar insättningsgaranti?
Kan kryptotillgångar försäkras av “vanliga” försäkringsbolag?
Är man helt rökt när så’nt här händer?

Jag föreställer mig att många som har krypto har en liten del i detta, femsiffrigt kanske (delvis baserat på en undersökning jag gjorde på ett annat forum). Det är inget man vill förlora, men världen lär inte gå under åtminstone. Men de som har mycket (t ex sjusiffrigt) lär ju vara intresserade av att tillgångarna är garanterade.

Har man sjusiffriga belopp i krypto så är min erfarenhet att man ogärna har allt på en handelsplats. Man värnar mer om säkerheten och lägger dina tokens på en hot- eller cold wallet.

3 gillningar

Det vill säga man lagrar dem på sin egen hårddisk (som man givetvis bör ha backup på). Grejer som ligger i molnet har man aldrig kontroll över.

Exakt vad är garanterat med krypto, och vem skulle ställa ut den garantin?

1 gillning

Du är rökt kort och gott. Har du stora belopp bör de innehas på en hårdvaruplånbok i ett bankfack eller dyl.

1 gillning

Du är fucked om någon snor dina tokens, så är det, allt ansvar är på dig.

1 gillning

Nej.

De försäkrar knappt vanliga kontanter som du har hemma i ett kassaskåp. Att de skulle försäkra datafiler som du valt att lagra i molnet hos skumraskbolag är uteslutet.

Antagligen. Coin-makarna vill ju inte ha någon centraliserad lösning. Man måste övertyga majoriteten av marknadsaktörerna att man borde få tillbaka sina pengar om de blir stulna, då kanske det är möjligt att signera en tillbakaflytt av pengarna. Om du hittar vem det var som stal pengarna så kan du få hjälp av en domstol. Du får själv driva ärendet med stämning och indrivning, om det inte är så pass bra bevis att en åklagare vill driva det.

2 gillningar

Okej, dvs kryptoversionen av ombalansering. Det förklarar en del. Då förutsätter jag att merparten av det stulna var folks “växelpengar” och sådant som var under handel (-ish).

Innehavet. Inte värdet. En miljon riksmark var ju en miljon riksmark i mellankrigstidens Tyskland också. Även om värdet på marknaden spelade mindre roll.

Det är så jag tolkat det också. Tack för bekräftelse av mina misstankar.

1 gillning

Ja eller på ett USB, papperslapp eller en Ledger :blush:

1 gillning

Top notch. Jag hade ett USB-minne som dog i veckan. Visst, kanske kan data utvinnas, men det känns “sådär” som lösning. Men det är en annan diskussion.

Tack för trådintresset. Jag lär hålla mig till fonder även fortsättningsvis. :slight_smile:

1 gillning

Dina tokens förvaras inte i din hardware wallet, de ligger på blockkedjan. Din hardware wallet hanterar bara din privata nyckel. Det spelar ingen roll om den går sönder eller brinner upp, så länge du har din seed phrase säkert förvarad. Det finns alltså ingen anledning att ha din hardware wallet i t.ex ett bankfack.

1 gillning

Köp certifikat på Avanza/Nordnet istället.

Eftersom alla transaktioner ligger i synliga för alla blockkedjan borde det väl inte vara helt svårt att spåra vart ens krypto tagit vägen tänker jag så fort en ny transaktion görs? Hur själva indrivningsprocessen är väl dock en annan historia…

Svårt om du vill äga något annat än bitcoin, ethereum eller xrp…

Absolut. Men bra, tycker jag, om man investerar i bitcoin, ethereum eller xrp.
Och min erfarenhet, iaf från detta forum, är att det är bitcoin/ethereum den stora massan äger här.

Absolut :+1: Jag hade dock gärna sett något fondalternativ med de 20 största valutorna.

Rån i hemmiljö blir ju allt vanligare, där de tar lösa dyra värdesaker.

Om kryptovalutor blir stora, skall det bli intressant att se när de kriminella börjar råna efter det.

Det stämmer inte att det inte finns några försäkringar. Det beror helt på vilken platform det handlar om. Fireblocks som används av många kryptotjänster har “hot wallet” försäkringar t.ex.
Treasury Department i USA har nyligen uttalat sig att dom kommer rekommendera samtliga stablecoins att endast få utfärdas av FDIC försäkrade banker, så det är väl en indikation om vart det är på väg.

Intressant. Har “Fireblocks” visat att de klarar av storskaliga utbetalningar av ersättningar? Är de vidareförsäkrade så de skulle klara av detta på i riktigt stor skala? Försäkringsbranschen är ju lätt att fuska i så länge inget händer.

Såvitt jag vet så har inte Fireblocks blivit hackade och behövt betala ut. Men att all krypto ligger i osäkrade kryptoplatformar i skygga skatteparadis är på väg bort i takt med att branschen växer, Fireblocks är absolut inte ensamma om att ha försäkringar.
Finns mer att läsa här:

1 gillning