10% /år utan risk?

Var inne på crypto.com idag och såg att man kunde låsa sina kryptovalutor där upp till 3 månader och således få en avkastning på dem. De olika valutorna gav olika stor avkastning men det som slog mig var att USDC som enligt min förståelse är en kryptovaluta som är uppbackad mot den amerikanska dollarn och därmed har väldigt låg risk gav 10% avkastning om man låste in pengarna i 3 månader. Min tolkning av detta är alltså att man kan få 10% garanterad avkastning och endast ta valutarisken mot den Amerikanska Dollarn. Har jag tänkt helt fel här?

1 gillning

Du missar åtminstone en sak till: det borde finnas en motpartsrisk. Vem garanterar att du ska få avkastning?

2 gillningar

Jo det är klart, motparten är ju företaget Crypto.com

Om kryptovalutan fungerar så att den endast följer dollarkursen måste du ju fråga dig varför någon ger dig 10% avkastning för att låna dollar av dig.

5 gillningar

Skulle aldrig lita på någon som garanterade 10% om året. Utan risk dessutom!

4 gillningar

Måste man även ha deras kryptovaluta stake:ad (dvs låst i 6 mån åt gången) för att få ta del av denna? Avkastningen i USDC verkar bero på hur mycket CRO man har låst. Så man bettar dels på att kryptovalutan CRO fortsatt kommer vara värt något, att USDC kommer fortsätta hålla sitt värde nära USD (oklart exakt vad som garanterar detta, info om reserver är sparsam…), osv.

2 gillningar

Om jag hittade ett sätt att få garanterat riskfri 10% ränta skulle jag trycka in stora delar av mina tillgångar där.

1 gillning

Som jag tolkar det får man 10% utan stake och upp till 12% med stake

Ja, jag med därför jag blev så konfunderad när jag läste detta.

Det fungerar som du tolkar det, har pengar i deras earn just nu.
Räntorna kommer troligtvis minska i framtiden däremot.

Det finns en uppsjö med liknande projekt, t.ex Celsius, Nexo etc.
Bara välj det företag du litar mest på och kör hårt.

Så då är det ju som ett företagslån mot Crypto mot 10% avkastning. Företagslån är ite riskfria…

Jag har själv startat ett konto på Crypto.com för några veckor sedan. detta får men helt och hållet lägga i “Lekhinken”. Dock så ville jag testa på en plattform mer åt Defi hållet. Har skaffat deras Visa kort som man får cashback via och har även köpt en liten andel CRO-tokens samt USDC (som man kan staka för ca 10%).

När det gäller USDC så är det som med alla andra tilgångar i USD att det finns en valutarisk för oss i SEK-land. Även om du får 10% i bonus om du stakar så kan du ju tappa detta om SEK stärks mycket mer än så mot USD.

Sammanfattningsvis så är dessa aktörer intressanta men helt klart riskfyllda jämfört med ett sparkonto med insättningsgaranti. Inget som man skall jämföra. Lägg det i Lekhinken om du skall testa och allokera även en mycket liten del av lehinken mot det. Men som sagt, jag ville testa det för att se hur det funkar.

Skatter och deklaration är också ett ganska bökigt område enligt mig så även det en anledning att minimera summorna du använder.

Om det är för bra för att vara sant, så…

USDC har också en motpartsrisk. Valutavärdet kommer från att det finns en privat centralbank som man kan köpa coins av. Skicka in USD så får du tillbaka lika mycket i USDC och vice versa. Banken tjänar pengar på att de spekulerar med USD-pengarna och behåller vinsten. Om de spelar bort pengarna och går i konkurs så dör kryptovalutan.

Kryptobankerna står inte under Finansinspektionens kontroll så det finns ingen som garanterar att de sköter sin bokföring rätt, ingen insättningsgaranti, etc.