Jag är 21 år och ny på det här forumet, som redan har varit till stor hjälp i min sparresa. Jag har följt forumets rekommendationer och investerar för närvarande 70 % i ett globalt index och 20 % i Svenska bolag. Nu vill jag skapa en så kallad “lekhink” med de sista 10 % och funderar på att investera dem i Bitcoin på lång sikt (5+ år).
Min fråga är: Hur går jag bäst tillväga för att köpa Bitcoin? Jag har tittat på Coinbase, Binance och Safello – har ni några rekommendationer eller tips?
Certifikat på Avanza är absolut enklast och med 99% sannolikhet det bästa valet.
Att äga krypto via t.ex. Kraken, Binance, Coinbase osv. är lite poänglöst - det är svårare (speciellt att få ut pengarna som fiatvaluta senare utan att din bank stänger dina konton), du slipper inte helt avgifter och de grundläggande problemen kvarstår i att det inte är DU som kontrollerar tillgången, du har bara ett I-owe-you-papper.
Möjligtvis att företagen som erbjuder certifikaten på Avanza ändå främst håller sina krypto i dessa molnbaserade kryptoplånböcker och försvinner certifikatägarnas pengar så försvinner kanske dina pengar också, men…
Det “säkraste” på pappret är att äga kryptovalutorna själv. Fast risken att du förlorar tillgång till dem (t.ex. att du tappar bort nycklarna för att datorns hårddisk går sönder eller att någon stjäl dem från dig) är så pass hög, att avgiften och risker associerade med att låta någon annan hantera dina pengar i mitt tycke absolut är värt det.
Själv är jag av helt motsatt åsikt. Skall man äga Bitcoin skall man väl göra det p.g.a. det som gör Bitcoin unikt:
Inga öppettider
Ingen motpartsrisk
Inga löpande avgifter
Du har 100% kontroll/ansvar över dina tillgångar
Själv har jag köpt majoriteten av mina Bitcoin via Bitstamp. Det var dock många år sedan jag köpte och i dagsläget står jag på säljsidan.
Skulle tro att Ran4 menar att man inte äger bitcoinsen när de är kvar hos exchangen, utan att man behöver fixa med cold wallets. Not your keys, not your coins.
Jag har inte köpt Bitcoin av ideologiska skäl utan för att dom har fördelar gentemot andra tillgångsslag. Då känns det meningslöst om jag skall äga dom på ett sätt där jag blir av med alla fördelarna.
Håller med om du bara vill spekulera på priset på relativt kort sikt. Att lagra tillgången till dina Bitcoin på din hårddisk var längesedan någon gjorde. Det finns betydligt mer användarvänliga lösningar nuförtiden.
Sant, men det gäller att hålla reda på alla transaktioner och deras värde i SEK! Om inte tjänsten man använder gör det åt en, så klart.
Samtliga köp, sälj och växlingar av kryptovaluta i samma slag ska ligga till grund för beräkningen av omkostnadsbeloppet. Det innebär att du ska räkna ihop alla transaktioner du har gjort hos centraliserade och decentraliserade växlare och transaktioner som du utfört direkt från din plånbok i beräkningen av det genomsnittliga omkostnadsbeloppet.
Trodde inte att jag skulle se begrepp som staking och Dogecoin på Skatteverkets sida :).