Hur och var köper jag enklast Bitcoin i Sverige?

Hej.

Var köper ni bitcoin och var är enklast? Jag har nu binance, oanvänd. Sedan har jag lite pengar i btc på Revolut.

Men nu tänker jag sätta in på binance. Är det riktigt bitcoin där eller något pappers dynga?

Ser att man kan köpa btc direkt med sitt betalkort. Vågar man det? Har swedbank och de brukar vara kinkiga.

Är det bättre att göra internationell överföring till USDT eller EUR till binance och sen köpa bitcoin?

Så hur gör jag det mest smärtfritt och på bästa sätt?

1 gillning

Det enda jag vet är Safello, men de har väl en rätt dyr avgift.

1 gillning

Ja dom är svindyra och verkar ändra villkor och ta extra avgifter, ingen borde använda dom.

3 gillningar

Beror på vad du anser är enklast skulle jag säga. Certifikat rent allmänt får nog anses som enklast av de olika sätt som finns att köpa krypto.

Annars är det via de olika kryptobörserna såsom coinbase, binance etc och allt vad det innebär för att kunna köpa kryptos, deklarera dem, etc.

Om man är intresserad av en “kryptofond” med olika kryptos så är ett intressant certifikat denna från WisdomTree:

WBLC | −0,54% | WisdomTree Physical Crypto Market | Avanza

1 gillning

Tack för svar. Så jag måste deklarera det?

Köpte för skoj skull bitcoin på Revolut för 1000kr 2023. Kommer jag behöva deklarera det denna deklaration? Det sköts inte automatiskt? Är det som aktie och fondkonto? Det var galet drygt, speciellt om man säljer och köper mycket.

Nu har jag bara gjort ett köp så det borde vara lättsamt då. Har tänkt sitta lång btc så.

Då låter certifikat enklast, men vill också äga riktiga bitcoin.

Om man köper btc på binance, är det riktig bitcoin eller bara papper/certifikat?

Jag har inte koll exakt kring deklaration kring krypto, men jag har förstått det som att det är mer som ett aktiefond konto, ja. Men sen har jag också förstått det som att det inte är så lätt med transaktioner mellan svenska banker och dessa handelsplatser. Så överlag verkar det vara “meckigare”.

På binance eller coinbase är det riktiga krypto. Men som du är inne på så är det väldigt höga avgifter, att köpa och sälja, så bara där är en till fördel med certifikat på tex Avanza / Nordnet.

Det finns inget rätt eller fel, helt upp till var och en att välja. Men personligen så föredrar jag att handla med certifikat på ISK då det är mycket enklare och smidigare iom att det är på ISK. Men som sagt, upp till var och en att välja vad som är bäst för den personen.

2 gillningar

Fortsätt använda revolut för att växla till euro som du sedan för över inför köp.
Binance har väl haft lite skriverier om sig på senaste, kraken är ett annat alternativ.

Ta ut dina Bitcoin till en egen wallet efter köp, annars kan du inte veta om de är “riktiga” eller om du kommer komma åt dom i framtiden.

1 gillning

Ja egen Wallet verkar vara vägen att gå. Men hur gör man det? Krångligt? Får googla och göra research.

Men binance måste vara pålitligt att äga i. Får väl ta ut till en egen wallet sen när jag läst på.

Köper du via Revolut får du sköta deklarationen själv - det sköts inte automatiskt.
Du betalar rätt mycket för varje köp och sälj på Revolut.
Har för mig att det är ca 2% per varje köp/sälj tilfälle.
Köpte själv BTC på Revolut tidigare just för att det är så smidigt, men som sagt

• du köper inte riktiga BTC och betalar höga avgifter.

Köper du via Binance så köper du riktiga BTC - så bättre att köpa där!

1 gillning

Testa först med att ta ut ett litet belopp till egen wallet med tex appen Muun.

Blir de lite större belopp i framtiden kan du läsa på hur de fungerar med tex coldcard eller ledger.
Se bara till att alltid köpa dessa från tillverkaren och aldrig i 2a hand

3 gillningar

Tack för svaret. Då behåller jag bara den lilla summa jag köpte ”bitcoin” för på Revolut och glömmer, har rätt hög procent utveckling på mina köpta btc på Revolut, kan vara kul att se den så och låta det ligga orört i framtiden, förhoppningsvis.

Tänkte först ett tag snitta upp mig på Revolut btc, för jag vill ha mer btc. Men då gör jag banköverföring till imorgon och köper på Binance istället!

Tack för svar. Måste verkligen läsa på. Men jag kan alltså föra över en mindre summa bitcoin från binance till en hard wallet på appen du pratar om?

Det är bara öppna ett konto i den appen och föra över?

Annars är jag fine med att ha större delen bitcoin på binance, och en mindre summa av ”the real deal” i en hard wallet. Som en extra säkerhetsåtgärd.

Det är sant. Så bättre göra banköverföring till Revolut för att växla SEK till EUR för att sen föra över EUR till binance tex? För att slippa valutaväxling påslag?

Blir några dagar överföringstid dock. Men att göra banköverföring från tex Swedbank direkt till binance kanske blir en avgift för valutaväxlingen?

Muun hade knappt några recensioner är den legit och säker?

Såg även att appen Exodus fanns. Kan man föra över bitcoin dit och förvara? Är det så enkelt att bara föra över? Står mycket om att man sen behöver en cold hard wallet och skriva ner seed phras?

Är jag safe om jag köper btc på binance, som jag antar är IOU och inga riktiga koder/bitcoin jag äger? Utan jag istället för över min btc från binance till appen Exodus/Muun och förvara dom där. Inget mer som behövs?

Som jag förstod det är Exodus en hot wallet, alltså ansluten till internet. Men att jag senare kan koppla Trezor till appen Exodus och på så vis få en cold wallet, utanför internet?

När jag laddat ner Exodus, så valde jag starta. Sedan var jag helt plötsligt inne. Är det inte något slags konto jag ska skapa först?

Verkar även gå att köpa btc direkt i Exodus? Trodde det bara var en wallet för att föra över till.

Binance har väl en ytterst tveksam framtid eftersom de är föremål för ett flertal brottsutredningar av flera amerikanska myndigheter (de har sysslat med penningtvätt i åratal och haft kunder i USA fast de egentligen inte haft tillstånd till det). Skulle inte sätta in pengar där idag.

Tänk på att det är ganska höga överföringsavgifter i bitcoinprotokollet och från exchanges som binance eller coinbase så det är knappast värt att föra över småsummor till den egna wallet.
Skulle nog rekommendera Coinbase eller Kraken av de exchanges som nämns här.

2 gillningar

Hej
Direkt köp med kort tar bitstamp 4% avgift.
Banköverföring kostar 7.50 usd
Så akta dig för köp med kort.
Jag har bitstamp, trivs bra med dom.

Var försiktig, satsa endast det du klara av utan ditt liv påverkas

Mikael