Kryptovaluta och sjukersättning

Hej! Jag är nu här och vet inte om jag har hamnat rätt. Men jag försöker:

Jag har sjukersättning och bostadstillägg sedan många år tillbaka. Nu har jag fått en större summa pengar (50000), det mesta är skadestånd och jag vet inte hur jag ska göra för att inte förlora min sjukersättning och mitt bostadstillägg. Min tanke är att sätta in ca 35000 på ett låst konto, ca 1 år, för jag behöver pengarna då. Sedan tänkte jag försöka mig på att handla med kryptovalutor (via Binance) för ca 6000. (Jag har bara läst om fonder och aktier här därför vet jag inte om min fråga passar in här :grinning_face:). Är allt detta möjligt utan att det kommer att påverka min ersättning och mitt bostadstillägg?

4 gillningar

Det vet bara Försäkringskassan, nivån på bostadstillägget beror på inkomstnivå, hyra och förmögenhet. Så kontakta dom.

Sjukersättning sätts baserat på historisk inkomst, inte ens kapital.

Sen skulle jag personligen inte rekommendera krypto för merparten av ditt investerande. Möjligen som en del av en spekulationshink.

Jag har själv sjukersättning, så förstår att summan är förhållandevis stor.

Mitt tips är att se till att en buffert är på plats, 1-3 månadsutgifter.

Sen investera resten om det blir pengar över från de 50 000kr, förslagsvis 90% i billiga globala indexfonder och 10% lekhink. Om du planerar att inte röra placeringarna på 10 år.

Blir det inga pengar över, sätt upp ett månadssparande, som ovan, så kommer du troligen få en liten pengamaskin som hjälper till över tid.

Allt investerande innebär en risk, krypto och enskilda aktier är mer spekulation än investerande (tycker jag). Vilket kan vara ok, om man är ok med att värdet svänger rejält eller försvinner helt. Oddsen är emot dig.

Fonder innebär också en risk, men över tid så minskar risken och oddsen är på din sida.

Men oavsett val, så kan man förlora pengar. Något att ta hänsyn till.

7 gillningar

Han måste meddela fkassan i början av året och skicka kontoutdrag eller årsredovisning men det är om han har över 100 tusen. 50 tusen behöver han inte kontakta fkassan.

1 gillning

Man gör som man vill. Men jag skulle pratat med FK för säkerhets skull.

Blir man återbetalningsskyldig till FK numera, så hamnar man i skiten.

5 gillningar

Det blir inte merparten till krypto utan 6000 kr av 50 000. Resterande vill jag låsa i någon form av sparande. P g a att det är ett skadestånd så är det inte pengar som jag visste om och därför har jag ”råd” att förlora 6000. Däremot har jag inte råd att förlora vare sig min sjukersättning eller mitt bostadstillägg. Jag vill vara lite försiktig med att kontakta FK och fråga då dom säkert kommer att ha stenkoll på mig om dom får reda på det.

Välkommen till forumet! :smiley:

En konstig inställning. Jag tycker du antingen ska vara rädd om allt eller erkänna för dig själv att du försöker mygla. så;

Alla varningsklockor ringer. Jag är på team @Melwa - kontakta dem och visa att du vill göra rätt istället. Ditt liv blir bättre så. Lycka till och skippa dumma kryptoplaner. :+1:

8 gillningar

Så länge du inte daytradar x timmar per dag, så bryr de sig nog inte om dina kryptoinvesteringar.

Men allt kapital och tillgångar som fritidshus ska rapporteras varje nytt år.

Men mina råd kvarstår. Börjar du månadsspara så kommer du troligen hamna i en bättre ekonomisk sits på sikt.

Men är du ok med att förlora 6 000kr på krypto, så kör på det. Var försiktig bara, så du inte fastnar i ”spelet”.

Jag får inte ihop det 35 + 6 =41 så var tar de 9 tusen vägen?

Jag hade helt riktigt satt 35 tusen på sparkonto eftersom du behöver det om 1 år men sedan investerat de 15 tusen i typ globala indexfonder för att försöka skapa marginaler om du behöver pengar i framtiden

Krypto är extremt hög risk och det känns som du i första hand behöver börja med något mer traditionellt än krypto spelet:

Sjukersättning som @Melwa beskrev ska inte vara något problem

Bostadstillägg så är det väl ett fribelopp på 100 tusen för singel hushåll (dubbla för par) så det borde inte påverkas men som @Melwa skrev prata med FK så du vet hur du behöver dokumentera det och ev rapportera det till dem. Det behöver ju inte betyda att tillägget reduceras . Att försöka mörka är inte rätt väg att gå. Får de reda på det ändå då får du nog helt andra problem

Använd pengarna vist. Lycka till :+1:

PS: @Melwa är nog den på RT som har mest erfarenhet av sådana myndigheter så lyssna på henne är mitt tips

3 gillningar

Tydligen ska ändrade tillgångar anmälas till FK inom 14 dagar. Så jag skulle pratat med dom.

Men om du klarar av att betala tillbaka x månaders bostadstillägg inom 30 dagar. Så kan du chansa och låta bli.

Källa

Bara för att FK är jobbiga, så behöver man inte sabba för sig själv genom att inte prata med dom.

3 gillningar

:joy: Jag förstår att du inte får summorna till att gå ihop. Men eftersom det var en summa jag inte visste att jag skulle få så måste jag ”slösa” lite dels på mig själv men även på mitt barn och barnbarn​:joy:.

1 gillning

Tack, alla, för era svar! Jag får nog rådfråga FK ändå. I slutändan blir det väl bäst så. Jag försöker inte mygla det känns bara surt att när man väl får en slant över så skall alla pengarna gå förlorade på att man får betala dom till annat. Jag har 3 kronor över lägsta sjukersättning och har haft så i många, många år så det hade varit trevligt att ha lite mer att leva på, i a f ett tag. Men jag ska ta ett snack med FK så att jag vet vad som gäller…

4 gillningar

Jag fattar att det behovet kan finnas. Att kunna slå sig lös och göra kul grejer.

Tipset är väl ändå att försöka sätta av åtminstone 5-10 tusen i sparande som buffert för framtiden. Skippa krypto för det är rena lottsedeln speciellt för nybörjare, sätt det i något vettigt. Kanske det du vill göra med barn/barnbarn inte måste kosta 9 tusen.

Annars, om ett år när de 35 tusen går ut och du gjort kul grejer för resten så är du ”nollad” igen om du inte försöker sätta av något.

Det är ju lite en unik chans du får mht oväntad summa. Hur ofta händer det typ

Bara ett tankespjärn i all välmening :innocent:

2 gillningar

Jo, det är sant. Men får jag ”lov” att sätta in t ex 45 000 på ett sparande utan att förlora något på ersättningen eller tilläget blir min nästa fråga då….men som sagt, det blir nog ett samtal till FK

1 gillning

Troligen inte. Men ändå bra att fråga dom, med tanke på uppmaningen på deras sida.

Har själv åkt på återbetalning, trots att jag gjorde rätt. Då hade jag ändå flera år på mig att betala tillbaka, nu är det 30 dagar man har på sig.

Så jag vill verkligen inte att någon ska hamna där om det kan förhindras.

1 gillning

Seriöst, det tog 5 sekunder att söka fram svaret på FK:s hemsida.

Som ensamstående kan du ha en förmögenhet på upp till 100 000 kronor utan att det påverkar bostadstillägget.

3 gillningar

Vad är det för kryptovaluta du ska handla? Nu handlar inte jag själv med krypto men vet inte finns en uppsjö med skräpvalutor. Håll dig iaf till de stora säg btc om något. Helst inget alls. Vad är det egentligen som gör att folk med väldigt låga inkomster (generellt) vill ta större risker en alla andra? (Ser det även på mitt låglönejobb och det verkar inte gå så bra där heller). Helt omöjligt att få någon att investera i indexfonder, när dippen hände i april sa de att man skulle sälja. Själv gjorde jag tvärtom extra månadsinsättning ökade belåningen.

2 gillningar

För man vill bli rikare snabbt, fonder går för långsamt när man lever nära existensminimum.

Att tänka långsiktigt och logiskt är tufft när lejonen är efter en. Lite den känslan man har när ens ekonomi är i botten.

Pratades lite om i någon podd jag hörde nyligen. Ska se om jag hittar den.

Hittade segmentet, hela avsnittet tar upp spekulationsinvesteringar.

Vid 22.48 börjar de prata lite om din fråga.

Min gissning, för att man ser det som en enda utväg. Det är omöjligt att investera sig rik utan att ta stora risker ( 7% avkastning på nästan ingenting blir nästan ingenting). Att blir förmögen på indexfonder bygger på att man har eller sparar ihop ett stort eget kapital.

Därför lockar lotter och andra högrisk “investeringar” dom som har upplever sig att ha lite att förlora men mycket att vinna.

2 gillningar

Det är därför jag kör med en fast Eurojackpot rad. Jag vet att chansen är minimal att vinna, men det finns ändå en chans. Hade varit najs att kunna leva lite mer normalt och utan att behöva vända på varje krona.

Men sen sparar och investerar jag också. För jag är väl medveten om att chansen är minimal.

2 gillningar