Hej allesammans,
Jag kommer inte med en fråga, utan snarare med en liten guide om hur jag gick tillväga för att ta ut min krypto. Lite bakgrund om mig: jag har varit med i kryptosvängen sedan 2018. Tyvärr har jag gjort många dåliga beslut längs vägen och blev inte rik på kuppen. Men jag har i alla fall fått ihop en summa som i dagens kursvärde är värd att ta ut.
Som många andra som varit med ett tag har jag märkt att det är extremt enkelt att sätta in pengar i krypto. Det finns massor av börser (både svenska och utländska) som låter dig köpa krypto med några enkla medel. Men om du någon gång har försökt ta ut din krypto igen, har du nog noterat att det inte är lika enkelt. Något som har stört mig och fått mig att avvakta gång på gång är de höga avgifterna för att ta ut pengarna. Till exempel tar svenska BTCX ut 5 % för växling – smaklöst, men de kommer troligen undan med det eftersom det saknas andra alternativ. Dessutom är det osäkert om ens bank ens är villig att ta emot pengarna efter att de konverterats till fiat.
Under de senaste åren har jag haft min krypto på Binance, där de länge har haft stöd för något som heter P2P (person-till-person). Det innebär att du säljer din krypto till en privatperson som sedan betalar dig via banköverföring eller Swish. Problemet med detta är att risken att bli blåst är stor, eftersom du inte kan garantera att pengarna kommer från en säker källa. Till exempel kan du sälja din krypto för 100 000 kronor, men om personen betalar med ett stulet kort dras pengarna tillbaka från ditt konto och du får inte tillbaka din krypto – detta är såklart worst case scenario.
Nu till poängen: Binance har nu åter öppnat för överföringar via SEPA. Detta innebär att du väldigt enkelt och snabbt kan överföra fiat från Binance till ditt bankkonto som stödjer SEPA, till den låga avgiften av 1 euro. Du hörde rätt – 1 ynka euro. Detta kräver såklart att du har ett KYC-verifierat Binance-konto osv, jag har även under åren deklarerat min krypto och inte gjort något bus, så KYC för mig var ingen biggie.
Så här gjorde jag:
- Jag tog min krypto på Binance och sålde den till fiat (euro).
- Jag kopplade upp min Binance SEPA-koppling till mitt Revolut-konto.
- Jag gjorde en testöverföring på 100 euro.
3.1. Cirka 10 minuter senare hade jag 99 euro på mitt Revolut konto. - Jag gjorde sedan samma sak med resten av summan.
Så för er som undrar hur ni ska ta ut er krypto, rekommenderar jag verkligen detta. Låg avgift, snabbt och säkert. Det finns kanske andra börser än Binance som har liknande SEPA-stöd, så då kan ni självklart testa dem.