Hur funkar skatten med revolut som mellanhand för att handla krypto?

Hej! Kanske en liten dum fråga men här kommer den iallafall.
Min bank nekar överföring till coinbase därav så överför jag först till revolut som en mellanhand och sedan växlar pengarna till euro för att sen skicka till coinbase. Är hela denna processen med valutaväxling och överföringar något som måste deklareras?

Jag tror att enda undantaget från att deklarera valutaförsäljning är resevaluta. Om du köper euro på Revolut och inte ska använda de under en semester ska det deklareras vid försäljning. Då har ju en vinst eller förlust uppstått i differensen mellan vad du köpt och sålt euro för.

Personligen undviker jag allt som orsakar K4-deklarationer och undviker därför både Revolut och Coinbase. Köper istället kryptocertifikat på ISK, men då blir det ju bara BTC och ETH.

Kan dock tänka mig att 90% här på forumet köpt och sålt valutor i t ex Revolut utan att det varit resevaluta, men ändå inte deklarerat. Men ska man vara noga tror jag det ska deklareras, och särskilt viktigt om det är större belopp.

Den lilla valutaväxlingen blir ju dock bara en rad i K4 per överföring. Gissar att handeln du tänker bedriva på Coinbase kommer orsaka många gånger mer deklaration.

Obs: dubbelkolla det här med någon som är säker på sin sak, t ex Skatteverkets kundtjänst. Jag är lekman.

3 gillningar

Som woody skriver så hör med skatteverket, senast jag skickade in en fråga så tog det över en vecka men du får svar till slut iaf. Personligen så håller jag EUR i max några minuter oftast innan jag växlar till en kryptovaluta på coinbase, så har inte deklarerat detta.

1 gillning

Tack så mycket för svaret. Skall höra med skatteverket.

Absolut, ska fråga dem med så man får någon klarhet. Jag gör samma som dig Teval, växlar och skickar direkt till Coinbase för att sedan handla direkt. Så blir ju inte många minuter. Har du gjort på detta sättet länge?

Ja, sålänge som Revolut som produkt har funnits på Svenska marknaden. Har inte hittat någon smidigare och billigare metod att köpa riktig crypto.

Jag förstår! Hittar inte heller något bättre sätt nu för tillfället. Man blir bara lite förvirrad vad som gäller med skatten och så bara.

Hej!
Jag kör sepa-överföring via Bittrex. Det enda jag behövde göra var att öppna utlandsbetalningar hos Swedbank. Funkar kanon och väldigt låga avgifter :+1:

1 gillning

Jaså? Det är värt att kolla in. Tack för tipset!

1 gillning

Intressant, en Exchange som swedbank inte upptäckt och blockerat med andra ord :slight_smile: Dock så åker du på en forexavgift hos Swedbank när du växlar mellan SEK->EUR, den slipper du om du använder Revolut.

1 gillning

Det stämmer nog med växelsvgiften. Ska man sätta in lite större belopp så föredrar jag dock sepa då det ofta är gratis från exchangens sida. :blush:

1 gillning

Absolut, det jag menar är att du tjänar in växlingsavgiften om du istället för över SEK till Revolut och där gör en konvertering till EUR för att sedan skicka med SEPA till din Exchange. Nu är jag osäker på om Revolut tillåter överföringar till Bittrex dock.

2 gillningar