Hej först posten här hoppas ja inte bryter emot nå regler
BTC ligger hög och det är dax att sälja en del av det jag skaffa 2018
Men hur flyttar man pengarna på rätt sätt?
Vad ja kan se på internet så är det många banker som inte vill vara med och till och med stänger av kunder som försöker flytta sina krypto vinster till banken.
Min fråga gäller inte hur man undviker att betala skatt för sin vinst, den ska ja betala men hur ja för över EUR från tex coinbase till en svenskbank utan att bli flaggad som terroris eller liknande.
Ja gjorde en minder överföring från coinbase till paypal sedan till SBAB . oklart om den kommer fram (återkommer senare om det) men paypal tvångs växlar pengarna till en väldigt låg kurs. dom tog 5k av 100k bara i valutan växling
så det vill jag inte göra igen
Att ringa banken känns sådär. nästa som att be dom sätta en flaga på ens konto
prova chata lite med SBAB men fick bara ett svara om dom gör en utvärdering när pengarna kommer
Jag ringde får något år sedan upp de flesta bankerna och de enda som inte direkt sa nej var Nordea, så jag skaffade ett konto där och har överfört via Kraken till N26 till Nordea utan problem sedan dess.
Länsförsäkringar och även Avanza har hotat med att stänga av mig direkt om jag gjort något med krypto där, bara en heads up.
2021 sålde jag av mina Bitcoins till ett värde av ca 50.000. Hade pengarna på Kraken, och försökte föra över till ICA-banken. De stoppade överföringen, och transaktionen gick tillbaka efter några dagar. Testade sedan att föra över till Swedbank, och det funkade. Detta var som sagt för ett par år sedan, vet inte om det har förändrats sen dess.
Jag har nyligen använt Revolut för att växla några hundra tusen överfört från hårdvaruplånbok, sen banköverföring till shb och därefter över till Avanza och krypto cert på isk. Större belopp hamnar man på 2.5% avgift i gratisversionen hos Revvo.
Fel tillfälle sälja nu när vi är bullish enligt mig men kan finnas omständigheter som kräver det. Personligen diversifierar jag till 30/30/40 mellan trading, ledgern och isk.
Snabb fråga. Varför ska du inte betala skatt på en vinst du gjort?
Ring skatteverket, förklara hur mycket du investerat och hur mycket du sålt för, så berättar de hur mycket skatt som behöver betalas in. Du riskerar så mycket mer ifall du inte gör korrekt direkt.
Det enklaste är egentligen att använda sig av en mellanhand som har verksamhet i Sverige. Revolut nämndes tidigare som ett exempel men en plattform som heter Trijo funkar också utmärkt, de är även godkända av Finansinspektionen.
Givet att alla vill ha betalt så det blir lite högre avgift av att skicka till Trijo och sedan till sin bank men jag tog hellre den avgiften än att behöva stöka med banken.
Ett alternativ om bankerna krånglar för mycket är att du säljer dina bitcoins med Bisq.
Det är en P2P lösning som kopplar ihop köpare med säljare.
Banken ser bara en vanlig överföring. Du får en överföring från köparens konto direkt till dig. Du kan tex välja att ta betalt med Swish eller SEPA, och avslutar transaktionen genom att överföra motsvarande summa bitcoin till köparen.
Om det inte handlar om stora summor pengar så är ju ett alternativ att aldrig flytta pengarna till banken. Ta ut dem till Revolut/N26/Bunq/Vivid/Monese/Paysera (det finns många som erbjuder gratis eller billigt konto och kort i EUR) och använd deras kort för dagliga utgifter här hemma eller när du är på semester.
Till Revolut går det väl att sätta in Bitcoin, växla till valfri Fiat, och sen betala med det från betalkortet.
Sen tror jag Revolut har lite högre växlings avgift, så handlar det om större summor kanske det är bättre att gå via tex Kraken och sen växla till euro.
Med Revolut kan du växla till kronor direkt, så det kan gå jämt ut även om det är lite dyrare iom att du slipper steget att växla euro till svenska kronor.
På de flesta ställen måste man växla BTC till euro, sen till svenska kronor, ett extra fördyrande steg pga svenska bankers motstånd till marknadsekonomi.
Det ger högre kostnader, så det kan vara mer lönsamt att inte tillföra pengarna till den svenska ekonomin, utan att istället betala för varor och tjänster i andra valutor utanför Sverige och få det hemskickat istället.
BTCX har en AML(anti penningtvätt) tjänst för bitcoin och krypto som genererar en riskrapport för bankerna.
Då kan banken hantera risken med din transaktion som är förknippad med bitcoin eller kryptovaluta. Banken har då mycket svårt att stoppa transktionen eller stänga ner ditt bankkonto. Om de mot förmodan ändå skulle göra detta gör man följande:
Överklaga till kundombudsmannen
Ta ärendet vidare till ARN (allmänna reklamationsnämnden)
Vidare är att Svenska och Nordiska banker har Svenska registrerade kryptobolag hos Finansinspektionen och allmänt accepterar transaktioner till och från dessa aktörer.
Arre
delade upp denna diskussion i ett nytt ämne
20