Lite frågor inför inträde på krypto marknaden

Tjena forumet!

Då jag efter ett antal månaders läsande har tänkt att gå in med lite krypto i min lek hink tänkte jag kolla hur ni andra krypto investerare har gjort.

Jag har inhandlat en Ledger Nano S så är inte intresserad av några certifikat.

Vilken krypto exchange använder ni och varför? Samt hur har ni löst problemet med att dom flesta svenska banker verkar ha blockerat överföringar till/från krypto exchanger.

Jag har krypto-certifikat på ISK (går att inhandla om t.ex. Avanza/Nordnet), eftersom jag tror att skatteeffekterna kommer bli lägre i ISK (av samma anledning varför jag har ISK för mina fonder/aktier).

Trijo.co är en svensk kryptobörs. Borde därför vara bästa stället att undvika problem med din bank :slight_smile:
Har fungerat felfritt för min del i alla fall.

Personligen så använder jag Revolut för att föra över pengar till Coinbase. Ladda Revolut med SEK → konvertera till EUR → SEPA till Coinbase Pro och sedan köper jag det jag vill ha där. Både Revolut och Coinbase har stöd för Instant SEPA vilket gör att överföringen går väldigt snabbt oftast.
För mig så är det vägen som har minst avgifter men fortfarande är någorlunda smidig, samtidigt som att Coinbase är välkänd och reglerad i USA.

Hej,

Jag använder Binance därför dom är störst och har bra utbildningmatrial om man vill lära sig. Stor tillgång till mängder av valutor. Dom har också ett eget visa kort som du kan handla både med Fiat och kryptovalutor. Sedan använder jag revolut precis som nämnts tidigare.

Finns det någon fond som rekommenderas för kryptovalutor?

Kraken. Billigare och mer likvida än de svenska exchanges. De har dessutom Monero.

Samt hur har ni löst problemet med att dom flesta svenska banker verkar ha blockerat överföringar till/från krypto exchanger.

Dåligt. Har haft blandad framgång med Nuri (skicka till/från Nuri och därefter till Kraken). N26 är ett annat alternativ. Länsförsäkringar är ganska hårda, har haft bättre framgång med att skicka till sparkontot på Avanza.

Jag tror inte att det finns något i fondväg ännu. Om jag fattat rätt så tillåter inte regelverken i tex Sverige och USA att fonder äger kryptovalutor idag. Det finns någon enstaka krypto relaterad ETF och i USA lär kön till SEC vara lång med institutioner som vill sparka igång flera ETFer men frågan är om de kommer att tillåtas att hålla krypto eller få nöja sig med att på olika sätt vara “krypto relaterade”.

Fonden “Go Blockchain Fund A” finns på Avanza och Nordnet och den investerar i handelsplatser, miners och annan kryptorelated verksamhet. Den har en kort historia, men bolagen bland de 10 största är nog rätt vettiga att ha om man vill ha en bredare exponering i krypto än ett gäng kryptovalutor rakt av.

Jag vet inte om det blev nåt av den, men jag tror att en Amerikansk BTC ETF skulle få tillstånd förra veckan från SEC.

De kunde få tillstånd från SEC p.g.a. den bara håller futures (terminskontrakt) och inte direktäger BTC.

Men p.g.a. det kommer den ju också avkasta mindre än BTC.

Intressant, det kanske kan vara att smidig work around, att ha ett avanza sparkonto som man skickar pengarna till när/om man säljer av.

Såg just att den Go Blockchain förvaltar endast ca13 Mkr med ca 700 ägare i Avanza. Det förvaltade kapitalet är så litet och flera av tillgångarna är volatila (jag flera av dem i min egen portfölj) - jag hade inte lagt några pengar i den fonden i dagsläget.

1 gillning

Köpt via Binance och Bitstamp. Förvarar dem på min Ledger Nano S👍

1 gillning

Hur för du över pengar till Binance?

Kan inte svara för honom, men själv köper jag krypto (BTC eller ETH) på Trijo som jag sedan överför till Binance. Väl där kan jag byta en krypto mot en annan. Tänk dock på att varje transaktion ska skattas för.
Kanske Kristoffer köper via Revolut först o sen för över krypto till Binance?

Trijo har lite väl tilltagna avgifter för min smak tyvärr. Binance blev av med sitt bankkonto med stöd för SEPA under våren, därav min fråga. Du har ingen möjlighet att ta ut din kryptovaluta från Revolut, men det kanske kommer i framtiden.

Hej!
Förut överförde jag till Binance via sepa-betalning från Swedbank. Nu funkar inte sepa på Binance längre så jag har gått över till sepa-betalning via Bittrex. Uphold och Crypto.com har också funkat bra :+1: Annars funkar det med kortinsättningar på de flesta ställena.

1 gillning

Du kan göra det med visa kort eller via Bank överföring. Jag har satt ihop en nybörjarguide till crypto över min resa(delar gärna med mig). Men personligen är Binance, Kraken och Coinbase det jag föredrar. För de banker som nekar köp med krypto exchanges använder jag Revolut. Tänk på att eftersom det är visa så tas en avgift på 1,8% vid köp via Binance. Men om du skaffar Binance Visa kort kan du köpa med det sedan.

Tack för tipset!

1 gillning

Kör SEPA antingen direkt från banken eller via Revolut till FTX eller Coinbase. FTX är den bästa exchangen enligt mig just nu. Smidigt, bra UI, har de flesta valutor jag intresserar mig för, har limit order val och gratis withdrawal mellan FTX och FTX Pro (där man handlar).

Enda problemet med FTX är att man inte kan skicka SEPA instant i Sverige ännu, utan brukar ta en bankdag. Revolut → Coinbase funkar instant! Kanske får vänta 5-10min men de är ju ingenting. Varför ja föredrar FTX över Coinbase är för att den har Celsius Networks valuta vilket jag handlar ofta, och där kan ja köpa den och överföra den utan avgifter. Den finns inte på Coinbase, och de tar alltid avgifter, oavsett valuta…

Du kan göra instant SEPA från Revolut till FTX.