Krypto för dummies

Hej!

Är ju uppenbarligen sent på bollen :joy: men… om jag långsiktigt vill investera i bitcoin eller kryptovalutor är det väldigt osäkert att välja ett certifikat på Avanza (tex Bitcoin Zero Sek) framför att köpa bitcoin. Det rör sig om 2-3% av min nuvarande portfölj vilket är typ 3000kr :woman_shrugging:. Mest för skoj skull… har även revolut (gratiskortet) men verkar ju lite krångligt att köpa där?

Vill mest höra era tankar :smiling_face_with_three_hearts:

Allt gott! E

Om du bara gör det för att spekulera är det nog enklast att köpa certifikat på ett ISK. Då slipper du deklarera och får en förmånligare skatt.

Jag har ett konto på Coinbase där jag köpt lite olika kryptovalutor. Coinbase är väldigt enkelt och användarvänligt men utbudet av kryptovalutor är inte jättestort.

Problemet jag fick var att min nuvarande bank (Swedbank) har blockerat överföringar till Coinbase. Jag öppnade då ett konto hos Revolut, förde över EUR från Swedbank till Revolut och sedan från Revolut till Coinbase.

1 gillning

Om man vill sprida riskerna, men ändå investera på ISK eller KF, kan man förutom certifikat även köpa aktier i något företag som har stark koppling till krypto.

Sedan några dagar tillbaka finns CoinShares International Ltd noterat på First North Sweden. Företaget sysslar med själva handeln av kryptovalutor, men om det går bra för Bitcoins bör det även gå bra för CoinShares.

Man kan även köpa in sig i något företag som faktiskt äger betydande mängder Bitcoins. Själv äger jag MicroStrategy Incorporated - Class A (MSTR), men problemet för din del är att en aktie kostar 724 USD.

2 gillningar

Det finns även en ETF, Invesco Elwood Global Blockchain UCITS ETF
(BNXG).
Den följer ett index som består av (klipper in från dess fondfaktablad): Indexet följer resultatet för globala företag som deltar i blockkedjans ekosystem. Detta omfattar företag som verkar inom blockkedjerelaterade aktiviteter såsom ”mining” av kryptovaluta (dvs. processen för att skapa en kryptovaluta), samt blockkedjerelaterade finansiella tjänster, betalningssystem, tekniska lösningar och andra områden.

ETFen finns hos både Nordnet och Avanza.

2 gillningar

Gör ett konto på Kraken eller Coinbase. Går snabbt och smidigt att föra över och köpa många olika riktigt kryptos, istället för ett certifikat.

1 gillning

Tack för era svar :smiling_face_with_three_hearts: ska ge mig på att skapa en egen wallet och använda revolut då!:slight_smile: antar att det kostar att öppna kryptovalutatjänsten på revolut?

En annan fråga också :joy: asså hur funkar ens nyckel när man väl fått den? Antar att man får en till sin mobil? Om mobilen går sönder försvinner väl nyckeln? Är verkligen nybörjare asså… :crazy_face: känns ju inte jättesäkert… hur kan man tänka här?

Samt även hos Degiro, där ETF:en marknadsförs under namnet:

INVES.MKT.II-I.ELW.GL.B.UC.ETF

:rofl:

Jag tvingas ibland motvilligt erkänna att Degiro kan vara lite svårare än Avanza och Nordnet. Detta är ett sådant tillfälle.

1 gillning

skapa en egen wallet och använda revolut då

Vad jag vet så kan du inte överföra krypto ut från revolut. Du vill nog göra ett konto på en riktig exchange, t.ex. Kraken eller Coinbase. Och det kostar inget.

asså hur funkar ens nyckel när man väl fått den? Antar att man får en till sin mobil? Om mobilen går sönder försvinner väl nyckeln? Är verkligen nybörjare asså… :crazy_face: känns ju inte jättesäkert… hur kan man tänka här?

När du skapar din wallet (dvs laddar ner en app till din mobil) så får du automatiskt en nyckel, en så kallad “seed”. Det är 12 till 24 ord som ger dig tillgång till ditt krypto. De här ska du skriva ner på ett säkert ställe där ingen kommer åt dem (för då kan de ta allting) och helst på ett brandsäkert sätt…

Om du sedan tappar din mobil så kan du bara skriva in ditt seed igen.

Slutligen, om du ska investera i Bitcoin (BTC) eller Ethereum (ETH) så bör du veta att transaktionsavgifterna är väldigt höga. Vi pratar +100kr per överföring (t.ex. om du vill överföra dem till din egen wallet från en exchange) och det är anledningen till att jag själv undviker dem.

1 gillning

Jag har haft ögonen på denna ett tag men bestämde mig först idag att lägga in den i min portfölj. Nu kommer väl krypto-crashen om några dagar bara för det. :grin:

2 gillningar

Revolut går inte att handla krypto på Exodus via Apple Pay för mig… :triumph: Klarna supporten har också berättat för mig att man ”med klarna inte får växla pengar mot pengar” så det nekas där med…

1 gillning

Menar du att du undviker att investera i faktisk krypto/ nycklar och isf köper certifikat på börsen pga de höga avgifterna?

Så om jag förstår dig rätt bör man köpa krypto en gång och i större summa, samt föra över det en gång… tanken är ju inte att jag ska ta ut dem snart utan ha dem som en del i portföljen på lång sikt :slight_smile:

Om du handlar på Revolut så får du inte några faktiska kryptovalutor, utan bara något slags sekundärt instrument som går via Revolut. Typ samma sak som om du köper ett certifikat på en ISK alltså. Skillnaden är att du måste skatta 30% av en eventuell vinst vid försäljning av det första medan det senare schablonbeskattas precis som med allt annat i en ISK.

1 gillning

Nej, jag menar att jag köper andra krypto än Bitcoin/Ethereum, t.ex. Bitcoin Cash och Monero, som inte har så absurt höga avgifter.

1 gillning