Asså, jag gillar ju att ha alternativa tillgångar än börsen och tycker krypto därav är intressant men frågorna är många…
Hur många går in för riktiga krypto via en egen wallet privat? Samt hur sköter man deklarationen av detta då? Det känns som att man blir grymt hårt beskattad för riktiga krypto i dagsläget, lite som att skatteverket fortfarande tror att SEK är det ända som man använder (ska man förresten även deklarera valuta-vinst och förlust om man håller på tradea valutor?)
Hur många använder sig av en wallet som tredje part har de privata nycklarna till? Sker deklaration på samma sätt då?
Hur många kör en kryptotracker via ISK? Det känns massivt enklare rent skattemässigt, men kan man verkligen räkna det som en hedge mot börsen? Är dom backade av riktiga krypto i botten så som vissa ETCer är?
Tack @friisolen, känns som att om man inte har för avsikt att plocka ut kryptovalutan så bör man absolut skaffa sig en egen plånbok, att investera som hedge lutar jag mer åt någon av Avanzas trackers…
Skulle dock vara intressant om någon visse om de trackers som finns bara finns på papper eller om det verkligen finns krypto i botten…
Jag skrev en liten sammanställning tidigare i ett annat inlägg.
Om jag minns rätt så har alla krypto i botten.
Mitt råd är att inte bara kolla på avgift utan det är värt att kolla på handelsvolym också.
Jag har själv små poster i Bitcoin Zero Euro och Ethereum XBTE. Tycker att den låga handelsvolymen på Zero är lite irriterande, priset blir lite ojämnt. SEK-varianten har dock högre handelsvolymer.
Precis, blir ju klart lägre löpande kostnader om det bara ligger i en plånbok. Det gäller att hålla reda på hårdvaran om man har en offline lösning, så att det inte blir tragiskt som i det här UK-fallet.
Varför inte investera i t ex BITCOIN ZERO SEK eller liknande instrument via ISK till nästan noll i skatt mot att betala 30% i vinstskatt på egen plånbok?