Om man vill prova på lite krypto via ett ISK-konto på Avanza har jag förstått att man kan köpa certifikat. Vilka väljer man i så fall?
Jag tror två av de vanligaste är:
BITCOIN XBT
BITCOIN ZERO SEK
Är det någon skillnad i avgift för dem?
Enligt Avanza-länkarna är avgiften 2,5% för XBT och 0% för zero. Stämmer det? Jag antar att de lär ta betalt på något sätt…
Ett sätta att få in pengar från ett börshandlat certifikat är via spreaden.
Det finns en så kallad market maker som gör att man alltid kan köpa och sälja andelar när börsen är öppen, även om ingen annan person har lust att köpa och sälja just nu.
När man köper får man betala lite för mycket och när man säljer får man lite för lite betalat jämfört med den underliggande bitcoinkursen.
Om du sitter och stirrar ett tag på orderdjupet för BITCOIN ZERO kommer du upptäcka att det alltid tycks finnas åtminstone 25.000 andelar till salu till en viss kurs och åtminstone lika många andelar som “någon” vill köpa. Man kan killgissa sig till att denna någon är marketmakern som ställer kurser. Spreaden mellan dessa tycks vara ca 0,5 %.
Tack!
Syftet är att långsiktigt ha en mindre exponering mot krypto på ISK-kontot. Initialt tänker jag ca 1%. Om jag tolkar dig rätt borde Bitcoin Zero vara det bättre valet för detta, även om spreaden är större. Eller?
Jag har aldrig köpt något certifikat tidigare. Är det förknippat med någon transaktions-kostnad/courtage?
Funkar det även att månadsspara i detta? Det kanske blir någon hundralapp i månaden. Eller är det bättre att köpa för någon tusenlapp en eller ett par gånger per år?
Jag har läst lite trådar här på forumet om att äga egna Bitcoin och motpartsrisker mm. För min del har jag landat i att prova att gå vägen via certifikat, även om det finns vissa risker förknippat med den lösningen…
När jag hade bitcoincertifikat på Avanza ägde jag både BITCOIN XBT och BITCOIN ZERO SEK. Jag var mest rädd för motpartsrisken, så jag valde att sprida ut riskerna.
Lägsta courtaget för svenska certifikat på Avanza är 19 kr, så man behöver handla för minst 19/0,25% = 7.600 kr för att inte betala mer än 0,25 % i avgift.
Tack för bra input! Jag har tittat lite till på det och sammanfattar så här. Känns det korrekt? @bspastikern
BITCOIN ZERO SEK handlas på Nordic MTF och har minsta cortage 19 kr. För att köpa för lägsta pris (0,25% courtage) behöver man köpa för 7.600 kr/tillfälle. Vid ett köp på t ex 1000 kr blir det 1,9% i courtage. Eftersom jag tänkt att hålla innehavet en längre tid kanske det är rimligt…
BITCOIN XBT handlas på First North där minsta courtage är 1 kr, vilket
innebär 1/0,25% = 400 kr för att inte betala mer än 0,25%. Det gör det billigare att köpa/månadsspara, men med en avgift på 2,5% äts ju det snabbt upp…
Skattemässigt så blir det ju bökigt att köra utanför ISK, men köpte själv en ledger nano X, just för att kunna leka omkring med utlåning, staking osv.
Förklarar lite lätt olika sätt folk använder.
Valde själv att köra på med en position via Yearn Vaults
Deras "
yvBOOST - ETH
v2"
Detta är såklart inte någon form av rådgivning, jag har inte hållit på med krypto sen förra kraschen. Jag är fullt beredd på att förlora alla mina stålar, det bör du med vara om du går in i kryptos.
Ah tack! Hade inte scrollat så långt ned på sidan… 
För att sprida riskerna kan även etherum och cardano vara intressant, dock är det högre risk där.
Avkastningen hos främst cardano har varit väldigt hög den senaste månaden.
har både xbt och zero även det för en viss riskspridningen, men fokuserat på zero i år.